Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Budowa zatoki autobusowej przy ulicy Pułkownika Stanisława Dąbka w rejonie skrzyżowaniu z ulicą Generała Władysława Sikorskiego (POD/0017)
Imię: | Mariusz |
Nazwisko: | Horoń |
E-mail: | m.horon@zkmgdynia.pl |
Afiliacja w strukturze urzędu: | Zarząd Komunikacji Miejskiej |
Lp. | Kryteria kontrolne | Tak | Nie | Trudno powiedzieć | Nie dotyczy |
---|---|---|---|---|---|
1. | --- | ||||
2. | --- | ||||
3. | --- | ||||
4. | --- | ||||
5. | --- | ||||
6. | |||||
7. | --- | ||||
8. | --- | ||||
9. | --- | ||||
10. | --- | ||||
11. | --- | ||||
12. | --- | ||||
13. | --- | ||||
14. | --- | ||||
15. | --- | ||||
16. | --- | ||||
17. | |||||
18. | --- | ||||
19. | --- | ||||
20. | --- | ||||
21. | --- | ||||
22. | |||||
23. |
---
W ocenie ZKM projekt stoi w sprzeczności z dążeniem do zwiększania atrakcyjności transportu zbiorowego.
Zatoki przystankowe zazwyczaj nie są potrzebne z punktu widzenia pasażerów, przewoźników, jak i organizatora transportu miejskiego. Głównie są one korzystne dla użytkowników samochodów osobowych, którzy dzięki wybudowaniu zatoki przystankowej mają zapewnioną większą płynność ruchu.
Jednakże z punktu widzenia transportu zbiorowego zatoki są w większości przypadków zbędne, gdyż przede wszystkim spowalniają ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Ponadto, w przypadku zatok przystankowych bezpośrednie podjeżdżanie autobusów do krawędzi peronu przystanku jest o wiele trudniejsze, niż przy przystankach bez zatok, a często wręcz niemożliwe. Ponadto bezpośrednie podjeżdżanie pod peron przystanku z zatoką niesie za sobą ryzyko potrącenia osób znajdujących się zbyt blisko krawężnika, ponieważ autobus swoim obrysem „zachodzi” wtedy częściowo na chodnik.
Są i inne wady zatok przystankowych, dlatego w krajach Europy zachodniej coraz częściej odchodzi się od ich stosowania. Wiele przykładów nowych tendencji w tym zakresie, jak również dodatkowe argumenty przeciwko zatokom można znaleźć m.in. na stronie internetowej stowarzyszenia Zielone Mazowsze pod adresem www.zm.org.pl/?a=zatoki_intro.
W proponowanej lokalizacji ul. płka Dąbka ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Autobusy zatrzymujące się na przystanku bezzatokowym mogą być bezpiecznie omijane przez inne pojazdy lewym pasem. W tej sytuacji wydatkowanie środków na budowę zatoki przystankowej nie jest - w ocenie ZKM - celowe.
Zatoki przystankowe zazwyczaj nie są potrzebne z punktu widzenia pasażerów, przewoźników, jak i organizatora transportu miejskiego. Głównie są one korzystne dla użytkowników samochodów osobowych, którzy dzięki wybudowaniu zatoki przystankowej mają zapewnioną większą płynność ruchu.
Jednakże z punktu widzenia transportu zbiorowego zatoki są w większości przypadków zbędne, gdyż przede wszystkim spowalniają ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Ponadto, w przypadku zatok przystankowych bezpośrednie podjeżdżanie autobusów do krawędzi peronu przystanku jest o wiele trudniejsze, niż przy przystankach bez zatok, a często wręcz niemożliwe. Ponadto bezpośrednie podjeżdżanie pod peron przystanku z zatoką niesie za sobą ryzyko potrącenia osób znajdujących się zbyt blisko krawężnika, ponieważ autobus swoim obrysem „zachodzi” wtedy częściowo na chodnik.
Są i inne wady zatok przystankowych, dlatego w krajach Europy zachodniej coraz częściej odchodzi się od ich stosowania. Wiele przykładów nowych tendencji w tym zakresie, jak również dodatkowe argumenty przeciwko zatokom można znaleźć m.in. na stronie internetowej stowarzyszenia Zielone Mazowsze pod adresem www.zm.org.pl/?a=zatoki_intro.
W proponowanej lokalizacji ul. płka Dąbka ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Autobusy zatrzymujące się na przystanku bezzatokowym mogą być bezpiecznie omijane przez inne pojazdy lewym pasem. W tej sytuacji wydatkowanie środków na budowę zatoki przystankowej nie jest - w ocenie ZKM - celowe.
Data publikacji: 2020-05-12 19:33