Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Budowa zatoki autobusowej przy ulicy Pułkownika Stanisława Dąbka w rejonie skrzyżowaniu z ulicą Generała Władysława Sikorskiego (POD/0017)

Imię: Mariusz
Nazwisko: Horoń
E-mail: m.horon@zkmgdynia.pl
Afiliacja w strukturze urzędu: Zarząd Komunikacji Miejskiej
Lp. Kryteria kontrolne Tak Nie Trudno powiedzieć Nie dotyczy
1. ---
2. ---
3. ---
4. ---
5. ---
6.
7. ---
8. ---
9. ---
10. ---
11. ---
12. ---
13. ---
14. ---
15. ---
16. ---
17.
18. ---
19. ---
20. ---
21. ---
22.
23.

---
W ocenie ZKM projekt stoi w sprzeczności z dążeniem do zwiększania atrakcyjności transportu zbiorowego.
Zatoki przystankowe zazwyczaj nie są potrzebne z punktu widzenia pasażerów, przewoźników, jak i organizatora transportu miejskiego. Głównie są one korzystne dla użytkowników samochodów osobowych, którzy dzięki wybudowaniu zatoki przystankowej mają zapewnioną większą płynność ruchu.
Jednakże z punktu widzenia transportu zbiorowego zatoki są w większości przypadków zbędne, gdyż przede wszystkim spowalniają ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Ponadto, w przypadku zatok przystankowych bezpośrednie podjeżdżanie autobusów do krawędzi peronu przystanku jest o wiele trudniejsze, niż przy przystankach bez zatok, a często wręcz niemożliwe. Ponadto bezpośrednie podjeżdżanie pod peron przystanku z zatoką niesie za sobą ryzyko potrącenia osób znajdujących się zbyt blisko krawężnika, ponieważ autobus swoim obrysem „zachodzi” wtedy częściowo na chodnik.
Są i inne wady zatok przystankowych, dlatego w krajach Europy zachodniej coraz częściej odchodzi się od ich stosowania. Wiele przykładów nowych tendencji w tym zakresie, jak również dodatkowe argumenty przeciwko zatokom można znaleźć m.in. na stronie internetowej stowarzyszenia Zielone Mazowsze pod adresem www.zm.org.pl/?a=zatoki_intro.
W proponowanej lokalizacji ul. płka Dąbka ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Autobusy zatrzymujące się na przystanku bezzatokowym mogą być bezpiecznie omijane przez inne pojazdy lewym pasem. W tej sytuacji wydatkowanie środków na budowę zatoki przystankowej nie jest - w ocenie ZKM - celowe.
Data publikacji: 2020-05-12 19:33