Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Przejścia dla pieszych przez al. Zwycięstwa w Redłowie bez konieczności wciskania przycisków przez całą dobę (2022/RED/0011)
Imię: | Tomasz |
Nazwisko: | Marcinkowski |
E-mail: | t.marcinkowski@zdiz.gdynia.pl |
Afiliacja w strukturze urzędu: | ZDiZ |
Lp. | Kryteria kontrolne | Tak | Nie | Trudno powiedzieć | Nie dotyczy |
---|---|---|---|---|---|
1. | --- | ||||
2. | --- | ||||
3. | --- | ||||
4. | --- | ||||
5. | --- | ||||
6. | |||||
7. | --- | ||||
8. | --- | ||||
9. | --- | ||||
10. | --- | ||||
11. | --- | ||||
12. | --- | ||||
13. | --- | ||||
14. | --- | ||||
15. | --- | ||||
16. | --- | ||||
17. | |||||
18. | --- | ||||
19. | --- | ||||
20. | --- | ||||
21. | --- | ||||
22. | |||||
23. |
---
1. Obecnie w przygotowaniu jest przetarg, który obejmuje m. in. montaż dodatkowego słupka z przyciskiem dla pieszych na wyspie dzielącej Al. Zwycięstwa na skrzyżowaniu z ul. Redłowską.
2. Obecnie na skrzyżowaniach al. Zwycięstwa z ul. Redłowską oraz ul. Stryjską są aktywne systemowe generatory na przyciskach dla pieszych w godz. 6 – 20. Takie rozwiązanie stosowane jest na często uczęszczanych przejściach w godzinach wzmożonego ruchu pieszego, gdzie średnia liczba zgłoszeń na przyciskach jest ok. 25 lub więcej w ciągu godziny. Na omawianych skrzyżowaniach poza godzinami działania generatora przycisk jest aktywowany średnio ok. 7 razy w ciągu godziny. Powyższe dane pokazują, że zapotrzebowanie na sygnał zielony dla pieszych w godzinach nocnych jest znikome (średnio co 6 – 8 cykl), więc ustawienie generatora dla pieszych w tych godzinach bardzo często powodowałoby sytuacje, w których sygnał zielony dla pieszych byłby wyświetlany mimo braku pieszych. Powoduje to niepotrzebne straty czasu i zatrzymania wszystkich pojazdów (w tym pojazdów transportu zbiorowego) oraz długofalowo potencjalne niebezpieczne sytuacje w związku z możliwym ignorowaniem sygnału czerwonego przez kierowców. Warto podkreślić, że generator nie jest aktywny w godzinach, kiedy na skrzyżowaniach w większości przypadków pracuje program nocny o krótszym cyklu (dla skrzyżowań na al. Zwycięstwa długość cyklu w programie nocnym wynosi 80s). W związku z tym nawet w najbardziej niekorzystnej sytuacji (tzn. podejście do przejścia w trakcie trwania fazy dla pojazdów podporządkowanych bez pieszych) czas oczekiwania na otrzymanie sygnału zielonego nie powinien być dłuższy niż 60s.
Należy podkreślić, że wbrew opisu zamieszczonego we wniosku wyświetlanie sygnału zielonego dla pieszych w każdym cyklu powoduje większe straty czasu niż w przypadku wyświetlania sygnału zielonego tylko dla pojazdów na wlotach podporządkowanych. Jest to związane z dłuższym minimalnym czasem wyświetlania sygnału zielonego. W przypadku obecności pieszych sygnał zielony musi pozwalać na przejście całej długości przejścia tj. min. 19 – 21s w zależności od przejścia. Natomiast w przypadku braku pieszych min. czas trwania fazy podporządkowanej wynosi 5s. Dodatkowe straty czasu związane są także z czasami międzyzielonymi, które w przypadku obecności pieszych są dłuższe (o 8s na skrzyżowaniu z ul. Stryjską oraz o 11s na skrzyżowaniu z ul. Redłowską). Sumaryczne straty czasu w przypadku wyświetlania sygnału zielonego dla pieszych pomimo braku ich obecności wynoszą: 23s dla skrzyżowania z ul. Stryjską oraz 26s dla skrzyżowania z ul. Redłowską.
Dodatkowo informujemy, że sprawdzono średni czas oczekiwania pieszego na sygnał zielony na przejściu na skrzyżowaniu z ul. Redłowską liczony od momentu wciśnięcia przycisku do otrzymania sygnału zielonego (w przypadku generatora systemowego nie jest widoczne potwierdzenie na przycisku, w związku z czym piesi bardzo często naciskają przycisk mimo, że nie jest to konieczne). Wyniki wskazują, że w godzinach, kiedy generator był aktywny średni czas oczekiwania wynosił ok. 40,6s. Natomiast w pozostałych godzinach ok. 43,8s. Jak widać średnie wartości czasu oczekiwania w obu przypadkach są podobne, więc ustawienie stałego generatora dla pieszych nie przyczynia się do znacznej poprawy warunków przejścia dla pieszych. Natomiast, jak już wspomniano wcześniej, powoduje niepotrzebne straty czasu dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, w tym pojazdów transportu zbiorowego.
3. Koszty zadania nie zostały określone w sposób prawidłowy. W przypadku rezygnacji z konieczności wciskania przycisku należałoby je zdemontować, gdyż w przypadku ich pozostawienia niepotrzebnie ponoszono by koszty ich utrzymania i konserwacji. Dodatkowo ich pozostawienie sugerowałoby pieszym, że do otrzymania sygnału zielonego konieczne jest wciśnięcie przycisku. W związku z tym właściwe koszty zadania to:
1) Demontaż przycisków - 12x 150zł=1800 zł
2) Projekty org. ruchu (sygn. świetlnej) - 2x4000zł = 8000 zł
3) Aktualizacja plików sterownika - 2x5000zł = 10000 zł
2. Obecnie na skrzyżowaniach al. Zwycięstwa z ul. Redłowską oraz ul. Stryjską są aktywne systemowe generatory na przyciskach dla pieszych w godz. 6 – 20. Takie rozwiązanie stosowane jest na często uczęszczanych przejściach w godzinach wzmożonego ruchu pieszego, gdzie średnia liczba zgłoszeń na przyciskach jest ok. 25 lub więcej w ciągu godziny. Na omawianych skrzyżowaniach poza godzinami działania generatora przycisk jest aktywowany średnio ok. 7 razy w ciągu godziny. Powyższe dane pokazują, że zapotrzebowanie na sygnał zielony dla pieszych w godzinach nocnych jest znikome (średnio co 6 – 8 cykl), więc ustawienie generatora dla pieszych w tych godzinach bardzo często powodowałoby sytuacje, w których sygnał zielony dla pieszych byłby wyświetlany mimo braku pieszych. Powoduje to niepotrzebne straty czasu i zatrzymania wszystkich pojazdów (w tym pojazdów transportu zbiorowego) oraz długofalowo potencjalne niebezpieczne sytuacje w związku z możliwym ignorowaniem sygnału czerwonego przez kierowców. Warto podkreślić, że generator nie jest aktywny w godzinach, kiedy na skrzyżowaniach w większości przypadków pracuje program nocny o krótszym cyklu (dla skrzyżowań na al. Zwycięstwa długość cyklu w programie nocnym wynosi 80s). W związku z tym nawet w najbardziej niekorzystnej sytuacji (tzn. podejście do przejścia w trakcie trwania fazy dla pojazdów podporządkowanych bez pieszych) czas oczekiwania na otrzymanie sygnału zielonego nie powinien być dłuższy niż 60s.
Należy podkreślić, że wbrew opisu zamieszczonego we wniosku wyświetlanie sygnału zielonego dla pieszych w każdym cyklu powoduje większe straty czasu niż w przypadku wyświetlania sygnału zielonego tylko dla pojazdów na wlotach podporządkowanych. Jest to związane z dłuższym minimalnym czasem wyświetlania sygnału zielonego. W przypadku obecności pieszych sygnał zielony musi pozwalać na przejście całej długości przejścia tj. min. 19 – 21s w zależności od przejścia. Natomiast w przypadku braku pieszych min. czas trwania fazy podporządkowanej wynosi 5s. Dodatkowe straty czasu związane są także z czasami międzyzielonymi, które w przypadku obecności pieszych są dłuższe (o 8s na skrzyżowaniu z ul. Stryjską oraz o 11s na skrzyżowaniu z ul. Redłowską). Sumaryczne straty czasu w przypadku wyświetlania sygnału zielonego dla pieszych pomimo braku ich obecności wynoszą: 23s dla skrzyżowania z ul. Stryjską oraz 26s dla skrzyżowania z ul. Redłowską.
Dodatkowo informujemy, że sprawdzono średni czas oczekiwania pieszego na sygnał zielony na przejściu na skrzyżowaniu z ul. Redłowską liczony od momentu wciśnięcia przycisku do otrzymania sygnału zielonego (w przypadku generatora systemowego nie jest widoczne potwierdzenie na przycisku, w związku z czym piesi bardzo często naciskają przycisk mimo, że nie jest to konieczne). Wyniki wskazują, że w godzinach, kiedy generator był aktywny średni czas oczekiwania wynosił ok. 40,6s. Natomiast w pozostałych godzinach ok. 43,8s. Jak widać średnie wartości czasu oczekiwania w obu przypadkach są podobne, więc ustawienie stałego generatora dla pieszych nie przyczynia się do znacznej poprawy warunków przejścia dla pieszych. Natomiast, jak już wspomniano wcześniej, powoduje niepotrzebne straty czasu dla pozostałych uczestników ruchu drogowego, w tym pojazdów transportu zbiorowego.
3. Koszty zadania nie zostały określone w sposób prawidłowy. W przypadku rezygnacji z konieczności wciskania przycisku należałoby je zdemontować, gdyż w przypadku ich pozostawienia niepotrzebnie ponoszono by koszty ich utrzymania i konserwacji. Dodatkowo ich pozostawienie sugerowałoby pieszym, że do otrzymania sygnału zielonego konieczne jest wciśnięcie przycisku. W związku z tym właściwe koszty zadania to:
1) Demontaż przycisków - 12x 150zł=1800 zł
2) Projekty org. ruchu (sygn. świetlnej) - 2x4000zł = 8000 zł
3) Aktualizacja plików sterownika - 2x5000zł = 10000 zł
Data publikacji: 2022-06-23 17:08