Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Poprawa bezpieczeństwa ruchu na ulicy Świętojańskiej poprzez wyniesienie 3 przejść dla pieszych (2022/SRO/0014)
Imię: | Tomasz |
Nazwisko: | Gudewicz |
E-mail: | t.gudewicz@gdynia.pl |
Afiliacja w strukturze urzędu: | Wydział Inwestycji UM |
Lp. | Kryteria kontrolne | Tak | Nie | Trudno powiedzieć | Nie dotyczy |
---|---|---|---|---|---|
1. | --- | ||||
2. | --- | ||||
3. | --- | ||||
4. | --- | ||||
5. | --- | ||||
6. | |||||
7. | --- | ||||
8. | --- | ||||
9. | --- | ||||
10. | --- | ||||
11. | --- | ||||
12. | --- | ||||
13. | --- | ||||
14. | --- | ||||
15. | --- | ||||
16. | --- | ||||
17. | |||||
18. | --- | ||||
19. | --- | ||||
20. | --- | ||||
21. | --- | ||||
22. | |||||
23. |
---
Ulica Świętojańska podlega cyklicznym zmianom i systematycznie redukowana jest dostępność tej ulicy dla pojazdów silnikowych. Nie są znane doniesienia o sytuacjach niebezpiecznych z udziałem pieszych a obserwacje zdają się wskazywać, że pieszy nie ma problemów w poruszaniu się w tej przestrzeni. Pieszy porusza się swobodnie a problemy z płynnością ruchu pojawiają się w odniesieniu do pojazdów silnikowych, także tych poruszających się wzdłuż ul. Świętojańskiej.
Należałoby wynieść całą tarczę skrzyżowania i nie wybierać, które z dwóch przejść występujących w obrębie skrzyżowania jest bardziej uczęszczane lub atrakcyjne dla pieszego, aby poprzez jego wyniesienie poprawić warunki ruchu pieszego.
Wskazane w projekcie BO skrzyżowania nie są skrzyżowaniami równorzędnymi. Wyniesienie przejścia dla pieszych lub tarczy skrzyżowania (co byłoby bardziej wskazane) nie zmienia zasad dotyczących pierwszeństwa przejazdu. Mogłoby nasilić się zjawisko wymuszania pierwszeństwa przez pojazdy włączające się z wlotów poprzecznych. Z kolei zmiana pierwszeństwa na skrzyżowaniach mogłaby wpłynąć na pojawienie się opóźnień w ruchu pojazdów transportu zbiorowego.
W trakcie opracowywania jest zadanie mające polegać na przeobrażeniu skrzyżowania ulicy Świętojańskiej z ul. 10 Lutego. Oprócz poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu pieszych i rowerzystów celem jest m.in. zniechęcenie kierujących pojazdami silnikowymi do wjazdu w ul. Świętojańską oraz skierowanie ich w ul. 10 Lutego i ul. Władysława IV. Podejmowane działania ukierunkowane są na dalsze zmniejszenie ilości pojazdów korzystających z uspokojonej już ul. Świętojańskiej, w szczególności na dalsze zmniejszenie ilości pojazdów korzystających z tej ulicy w ruchu tranzytowym.
Przewiduje się także zmianę zagospodarowania dróg poprzecznych do ul. Świętojańskiej, w wyniku czego ma nastąpić zwiększenie powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszych i rowerzystów. Ulice zostaną uspokojone i skameralizowane, co dodatkowo odizoluje ul. Świętojańską od klasycznie pojmowanych ulic obciążonych ruchem i wpłynie na ilość pojazdów korzystających z tych dróg i ul. Świętojańskiej.
W świetle powyższego proponuje się nie zmieniać zagospodarowania ul. Świętojańskiej, bądź dokonać wyniesienia tarcz skrzyżowania w całości, a nie pojedynczych przejść, co wpływa na koszt zadania.
20.06.2022
Wnioskodawca nie wyraził zgody na zmiany w projekcie BO ani na zmianę budżetu projektu.
Wskazano na zaniechanie wynoszenia pojedynczych przejść na skrzyżowaniu lub możliwość realizacji POD WARUNKIEM wyniesienie całych tarcz skrzyżowań. Wobec uzyskanego stanowiska wnioskodawcy o podtrzymaniu treści wniosku w pierwotnym kształcie należy zdecydować o odrzuceniu wniosku w całości, gdyż nie jest możliwy do realizacji w tym kształcie i w założonym budżecie. O ile wyniesienie całych tarcz skrzyżowań we wskazanych przez autora lokalizacjach mogłoby zostać wprowadzone z zachowaniem skuteczności działania, a przy tym estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej oraz zasad projektowania drogi intuicyjnej, o tyle wyniesienie pojedynczych przejść w obrębie skrzyżowania w poprzek wlotu drogi z pierwszeństwem przejazdu nie może mieć miejsca.
Należałoby wynieść całą tarczę skrzyżowania i nie wybierać, które z dwóch przejść występujących w obrębie skrzyżowania jest bardziej uczęszczane lub atrakcyjne dla pieszego, aby poprzez jego wyniesienie poprawić warunki ruchu pieszego.
Wskazane w projekcie BO skrzyżowania nie są skrzyżowaniami równorzędnymi. Wyniesienie przejścia dla pieszych lub tarczy skrzyżowania (co byłoby bardziej wskazane) nie zmienia zasad dotyczących pierwszeństwa przejazdu. Mogłoby nasilić się zjawisko wymuszania pierwszeństwa przez pojazdy włączające się z wlotów poprzecznych. Z kolei zmiana pierwszeństwa na skrzyżowaniach mogłaby wpłynąć na pojawienie się opóźnień w ruchu pojazdów transportu zbiorowego.
W trakcie opracowywania jest zadanie mające polegać na przeobrażeniu skrzyżowania ulicy Świętojańskiej z ul. 10 Lutego. Oprócz poprawy bezpieczeństwa i warunków ruchu pieszych i rowerzystów celem jest m.in. zniechęcenie kierujących pojazdami silnikowymi do wjazdu w ul. Świętojańską oraz skierowanie ich w ul. 10 Lutego i ul. Władysława IV. Podejmowane działania ukierunkowane są na dalsze zmniejszenie ilości pojazdów korzystających z uspokojonej już ul. Świętojańskiej, w szczególności na dalsze zmniejszenie ilości pojazdów korzystających z tej ulicy w ruchu tranzytowym.
Przewiduje się także zmianę zagospodarowania dróg poprzecznych do ul. Świętojańskiej, w wyniku czego ma nastąpić zwiększenie powierzchni przeznaczonych dla ruchu pieszych i rowerzystów. Ulice zostaną uspokojone i skameralizowane, co dodatkowo odizoluje ul. Świętojańską od klasycznie pojmowanych ulic obciążonych ruchem i wpłynie na ilość pojazdów korzystających z tych dróg i ul. Świętojańskiej.
W świetle powyższego proponuje się nie zmieniać zagospodarowania ul. Świętojańskiej, bądź dokonać wyniesienia tarcz skrzyżowania w całości, a nie pojedynczych przejść, co wpływa na koszt zadania.
20.06.2022
Wnioskodawca nie wyraził zgody na zmiany w projekcie BO ani na zmianę budżetu projektu.
Wskazano na zaniechanie wynoszenia pojedynczych przejść na skrzyżowaniu lub możliwość realizacji POD WARUNKIEM wyniesienie całych tarcz skrzyżowań. Wobec uzyskanego stanowiska wnioskodawcy o podtrzymaniu treści wniosku w pierwotnym kształcie należy zdecydować o odrzuceniu wniosku w całości, gdyż nie jest możliwy do realizacji w tym kształcie i w założonym budżecie. O ile wyniesienie całych tarcz skrzyżowań we wskazanych przez autora lokalizacjach mogłoby zostać wprowadzone z zachowaniem skuteczności działania, a przy tym estetyki i funkcjonalności przestrzeni publicznej oraz zasad projektowania drogi intuicyjnej, o tyle wyniesienie pojedynczych przejść w obrębie skrzyżowania w poprzek wlotu drogi z pierwszeństwem przejazdu nie może mieć miejsca.
Data publikacji: 2022-06-21 08:36