Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Budowa fragmentu ścieżki rowerowej wzdłuż ul. płk. Dąbka (od sklepu Lidl do ul. Romanowskiego) oraz między ul. Horyda a ul. Romanowskiego, a także kontraruch rowerowy na ul. Horyda (2023/POD/0009)

Imię: Inna
Nazwisko: Salyha
E-mail: i.salyha@gdynia.pl
Afiliacja w strukturze urzędu: Wydział Ogrodnika Miasta
Lp. Kryteria kontrolne Tak Nie Trudno powiedzieć Nie dotyczy
1. ---
2. ---
3. ---
4. ---
5. ---
6.
7. ---
8. ---
9. ---
10. ---
11. ---
12. ---
13. ---
14. ---
15. ---
16. ---
17.
18. ---
19. ---
20. ---
21. ---
22.
23.

Zieleń.
w celu umożliwienia weryfikacji i ujednolicenia projektu Wydział Ogrodnika Miasta wnosi:
1) o ponumerowanie wszystkich zadań w szczegółowym opisie,
2) o ponumerowanie wszystkich map zgodnie z zadaniami w opisie,
3) o określenie które działki przepisane są do którego zadania,
4) dołączenie map (do wszystkich zadań) z konkretnym zakresem realizacji projektu uwzględnionym w szczegółowym opisie, i kosztorysie (nawet jeżeli to jest ewentualna budowa),
5) punkty opisów szczegółowych, punkty kosztorysu oraz mapy – powinny mieć jednolitą numerację i jednolite nazwy,
6) zwracam uwagę że w propozycji zadania projektu zaznaczono „kosztorys (20.02.2022)” - kosztorys powinien być zgodny z Cennikiem BO 2023 r.
7)zwracam uwagę że karta „propozycja projektu zadania” zawiera sekcję „przybliżone koszty realizacji projektu – składowe części zadania”, w tej części powinny się znaleźć wszystkie wyliczenie kosztów.

Należy pamiętać, że szczegółowy opis projektu nie może zawierać innych informacji niż te które są uwzględnione w kosztorysie i odwrotnie. To samo dotyczy map oraz numerów działek w sekcji „opis projektu - szczegółowy opis” i „numery działek i obręby” muszą one być określone jednakowo w obydwu sekcjach.

Proszę o naniesienie powyższych zmian do 14.05.2023 r.
Termin naniesienia zmian przedłużono do: 16.05.2023 r.
Termin naniesienia zmian przedłużono do: 18.05.2023 r.

WOM przekazuje uwagi dotyczące projektu z dnia 23.05.2023 r.:
1) Zadania 2, 5, 7, 8 – brak uwag.
2) Zadania 1, 6 – konieczność naniesienia zmian:
z. 1 - niedopuszczalne jest budowa połączenia dróg rowerowych kosztem terenu zieleni z rosnącymi tam cennymi drzewami (w tym nasadzeniami rekompensującymi). Projekt wymagałby dodatkowo wcięcia się w skarpę co wiązałoby się z ryzykiem uszkodzenia systemów korzeniowych drzew oraz zmianą stosunków powietrzno-wodnych w glebie. Uszczuplanie terenów zieleni nie jest rozwiązaniem ekologicznym, budowa dróg rowerowych powinna być spójna z polityką przeciwdziałania zmianom klimatu. Proponujemy wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego na istniejącej drodze dla pieszych.
z. 6 – ruch rowerowy należy poprowadzić drogą techniczną wzdłuż parkingu.
3) Zadania 3, 4, 9 - negatywna opinia Wydziału Ogrodnika Miasta:
z. 3 – w związku z negatywną pinią zadania nr 4, zadanie nr 3 jest bezzasadne. Zdaniem WOM ruch rowerowy powinien zostać skierowany bezpośrednio z ul. Horyda do parkingu przy zadaniu nr 7.
z. 4 - niedopuszczalna jest budowa połączenia dróg rowerowych kosztem terenu zieleni z rosnącymi tam nasadzeniami rekompensującymi. Uszczuplanie terenów zieleni nie jest rozwiązaniem ekologicznym, budowa dróg rowerowych powinna być spójna z polityką przeciwdziałania zmianom klimatu.
z. 9 - trasa wyznaczonej ścieżki jest niezgodna ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdyni.
Realizacja wyznaczonej ścieżki jest możliwa jedynie fragmentarycznie z uwagi na fakt, że gmina nie jest właścicielem wszystkich działek. Powstaje pytanie czy realizacja takiego rodzaju przedsięwzięcia jest zasadna.
Zdaniem WOM stworzenie ścieżki rowerowej we wskazanej lokalizacji doprowadzi do stworzenia sytuacji potencjalnie niebezpiecznych dla rowerzystów:
1. wjazd na ścieżkę przy ul. Logistycznej, duże przewężenie między torami a elementami infrastruktury technicznej i drogowej
2. obecnie jeden z istniejących przepustów zmusza rowerzystów do przechodzenia bezpośrednio przy torach kolejowych (między przepustem a torami), po tłuczniu wysypanym przy torach – niebezpieczna i niedopuszczalna sytuacja, rozwiązaniem jest budowa kładki nad potokiem.
4) Termin korekty na wprowadzenie zmian to 25.05.2023 r. godz. 23:00


Opinia WOM z dnia 26.05.2023 r.
Projekt możliwy do realizacji pod następującymi warunkami:
1. Elementy projektowe powinny znajdować się w odległości minimum 2 m od nasadzeń rekompensujących (młode drzewa) oraz w odległości minimum 1 m od rzutu korony drzew starych.
2. Nie można dopuścić do zniszczenia lub obniżenia kondycji zdrowotnej zieleni.
3. Nie można ingerować w systemy korzeniowe, zwłaszcza w korzenie żywicielskie, które znajdują się w wierzchniej warstwie gleby (do głębokości 7 cm).
4. Rozwiązania zadań projektu nie mogą wpływać na komfort pieszych i ich bezpieczeństwo oraz ograniczenie ilości zieleni Miasta.
5. Wszelkie prace należy prowadzić w odległości minimum 1 m od rzutu korony istniejących drzew. Już na etapie dokumentacji projektowanej należy uwzględnić ochronę istniejącej zieleni na placu budowy oraz wzdłuż dróg tymczasowych oddzielając je ogrodzeniem lub stosując odeskowanie zgodnie ze sztuką ogrodową. W projekcie należy zastosować rozwiązania zapobiegające uszkodzeniu systemów korzeniowych.
6. Przy istniejących drzewach należy stosować nawierzchnie, przepuszczające wodę opadową do gruntu.
7. Dokumentację projektową należy uzgodnić z Wydziałem Ogrodnika Miasta
8. Zgodnie z informację wnioskodawcy "Jeżeli w toku weryfikacji któreś z poniższych zadań okaże się niemożliwe do realizacji, można je wykreślić z projektu".


Data publikacji: 2023-05-29 15:40