Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Usprawnienia rowerowe na ul. Unruga i Podgórskiej (nowe ścieżki i przejazdy rowerowe, wyniesiony przejazd i przejście dla pieszych przy przedszkolu, chodniki, stojaki rowerowe) (2023/OBL/0013)

Imię: Paweł
Nazwisko: Kimel
E-mail: p.kimel@gdynia.pl
Afiliacja w strukturze urzędu: Wydział Inwestycji
Lp. Kryteria kontrolne Tak Nie Trudno powiedzieć Nie dotyczy
1. ---
2. ---
3. ---
4. ---
5. ---
6.
7. ---
8. ---
9. ---
10. ---
11. ---
12. ---
13. ---
14. ---
15. ---
16. ---
17.
18. ---
19. ---
20. ---
21. ---
22.
23.

---
Aktualizacja:
po ustalonych i wprowadzonych zmianach projekt możliwy do realizacji

Aktualizacja 29.05.2023 r.
W związku z §28 ust. 2 Zarządzenia Prezydenta Miasta Gdyni nr 5880/22/VIII/R z dnia 23.12.2022 r. w sprawie przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami Gdyni dotyczących Budżetu Obywatelskiego, zwracamy się do Wnioskodawcy o ustalenie ostatecznego wyglądu propozycji projektu celem jego oceny i weryfikacji z uwzględnieniem wcześniejszych uwag.

Aktualizacja uwag 25.05.2023 r.:

AD 1. Za informacją od Referatu Uzgodnień Wydziału Inwestycji - przy budowie wyniesienia konieczna będzie przebudowa wpustów ulicznych deszczowych w celu prawidłowego odwodnienia zmienionego układu drogowego, w oparciu o istniejącą sieć kanalizacji deszczowej.
W opinii Referatu Zrównoważonej Mobilności proponowana korekta przebiegu drogi dla rowerów i chodnika jest zadaniem które nie spełnia warunku gospodarności (z powodu konieczności m.in. przesunięcia hydrantu). Proponowana zmiana układu drogi dla rowerów zmniejszy bezpieczeństwo rowerzystów pozwalając im na rozwinięcie większej prędkości przed przejazdem rowerowym w pobliżu placówki edukacyjnej. Należy usunąć tą część z zakresu zadania.

AD 2. W elemencie zadania pn. "Budowa przejazdu rowerowego w poprzek ul. Unruga na skrzyżowaniu Unruga/Boisko/Podgórska i włączenie drogi rowerowej w ul. Podgórską, a także zbudowanie chodnika w miejscu istniejącego przedeptu (między przejściem dla pieszych a kioskiem) z nawierzchni typu TerraWay; odbrukowanie fragmentów chodnika od strony jezdni przy skrzyżowaniu." Referat pozytywnie opiniuje budowę budowę przejazdu rowerowego oraz chodnika w miejscu istniejącego przedeptu, niemniej chodnik nie może ingerować w nowo nasadzone drzewa (w tym korzenie). Referat negatywnie opiniuje budowę odcinka drogi rowerowej w ul.Podgórską przez zieleń - nie jest to zgodne ze standardami projektowania infrastruktury rowerowej w zakresie stosowanych rozwiązań (separowana droga rowerowa, pasy rowerowe, ruch ogólny) w odniesieniu do natężenia ruchu i dopuszczalnej prędkości.
Rozwiązania dotyczące ruchu rowerowego na ul. Podgórskiej należy w przyszłości poprzedzić analizami ruchu oraz rozważyć rozwiązania z zakresu organizacji ruchu. Wnioskodawca odrzucił propozycję rozwiązania połączenia ruchu rowerowego inaczej niż za pomocą drogi dla rowerów przedstawioną na spotkaniu które odbyło się 22.05 w formule spotkania online.

AD 3. Zlecony do realizacji projekt organizacji ruchu w tym miejscu zakłada likwidację jednego miejsca postojowego wyznaczając wjazd na parking. Taka organizacja ruchu nie pozwala na realizację drogi dla rowerów w zakresie przedstawionym przez Wnioskodawcę w ramach działek które posiada miasto. Projekt STOI W SPRZECZNOŚCI z działaniami finansowymi z budżetu miasta.
W związku z powyższym budowa podjazdu nie ma zasadności, ponieważ stworzy odizolowany fragment który nie ma możliwości legalnej kontynuacji ani od strony parkingu - przez zaparkowane samochody - ani ze strony chodnika powyżej, gdzie nie ma dopuszczonego ruchu rowerowego. Należy zrezygnować z tego zadania.

AD 4. Stojaki należy ustawić w taki sposób, by nie wpływały na tor ruchu pieszych oraz minimalnie ingerowały w tereny zielone.

AD 5. Bez uwag

AD 6. Zaproponowane działanie nie jest remontem a przebudową. Korekta łuków dróg rowerowych spowoduje zwiększenie prędkości rowerzystów przejeżdżających przez te odcinki, które są jednocześnie punktami kolizji z pieszymi. Zgodnie z dokumentem "Standardy równoważenia mobilności w projektowaniu dla Gminy Miasta Gdyni" ruch pieszy i bezpieczeństwo pieszych powinny mieć priorytet nad ruchem rowerowym. W opinii Weryfikującego zmiana wpłynie negatywnie na poziom bezpieczeństwa pieszych, koszt wprowadzenia takiego rozwiązania będzie niewspółmierny do osiągniętego efektu oraz nie spełnia warunku gospodarności - nieproporcjonalnie duże koszty (finansowe i społeczne) względem osiąganego celu (poprawy komfortu jazdy). Należy zrezygnować z tego zadania.

AD 7. Referat negatywnie opiniuje element projektu pn " Budowa jednokierunkowego wlotu od strony ul. Kuśnierskiej w istniejącą drogę rowerową wzdłuż ul. Unruga"
Realizacja nie pozwoli na zachowanie normatywnych szerokości chodnika, odbywa się kosztem zieleni. Ruch rowerowy na ul. Kuśnierskiej odbywa się na zasadach ogólnych oraz istniejąca organizacja ruchu pozwala na jazdę w dowolnym kierunku. Manewr skrętu w prawo jest możliwy do wykonania z wykorzystaniem "zielonej strzałki" z jezdni. Zaproponowane rozwiązanie tworzy dodatkowe punkty kolizji z pieszymi i samochodami jadącymi z parkingu z wschodniej strony wlotu, odbywa się kosztem powierzchni aktywnej biologicznie co nie jest spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Koszt wprowadzenia takiego rozwiązania (poprawy ruchu na jednej relacji) byłby niewspółmierny do osiągniętego efektu oraz nie spełnia warunku gospodarności.

Zaproponowane rozwiązanie tworzy dodatkowe punkty kolizji z pieszymi i samochodami jadącymi z parkingu z wschodniej strony wlotu, odbywa się kosztem powierzchni aktywnej biologicznie co nie jest spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Koszt wprowadzenia takiego rozwiązania (poprawy ruchu na jednej relacji) będzie niewspółmierny do osiągniętego efektu oraz nie spełnia warunku gospodarności - nieproporcjonalnie duże koszty (finansowe i społeczne) względem osiąganego celu (poprawy komfortu jazdy). Należy zrezygnować z tego zadania.

AD 8. Pozytywnie opiniuje się poszerzenie chodnika wzdłuż ul. Kwiatkowskiego. Należy wykonać poszerzenie bez ingerencji w istniejące drzewa i ich systemy korzeniowe. Zgodnie ze wskazaniami Wydziału Ogrodnika Miasta - należy zrezygnować z poszerzania ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od ul. Kwiatkowskiego do ul. Perłowej.

AD 9. Brak uwag
Data publikacji: 2023-06-14 08:34