Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Standardy rolkarskie dla Gdyni - klimatyczne miasto bez barier (2024/OGM/0016)
Imię: | Alicja |
Nazwisko: | Pawłowska |
E-mail: | a.pawlowska@gdynia.pl |
Afiliacja w strukturze urzędu: | Wydział Inwestycji |
Lp. | Kryteria kontrolne | Tak | Nie | Trudno powiedzieć | Nie dotyczy |
---|---|---|---|---|---|
1. | --- | ||||
2. | --- | ||||
3. | --- | ||||
4. | --- | ||||
5. | --- | ||||
6. | |||||
7. | --- | ||||
8. | --- | ||||
9. | --- | ||||
10. | --- | ||||
11. | --- | ||||
12. | --- | ||||
13. | --- | ||||
14. | --- | ||||
15. | --- | ||||
16. | --- | ||||
17. | |||||
18. | --- | ||||
19. | --- | ||||
20. | --- | ||||
21. | --- | ||||
22. | |||||
23. |
---
Od 1 czerwca 2021 roku obowiązuje znowelizowana ustawa z dnia 25 lutego 2021 roku o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. poz. 463), która określa zasady poruszania się na urządzeniach wspomagających ruch, takich jak rolki i deskorolki. Rolkarze mają prawo korzystać z dróg rowerowych oraz chodników (z prędkością zbliżoną do pieszego, musząc ustąpić mu miejsca i nie utrudniając jego poruszania się). W świetle tych przepisów, osoby korzystające z UWR są już uznane za pełnoprawnych uczestników ruchu drogowego, co eliminuje potrzebę tworzenia dodatkowych wytycznych wyłącznie dla nich.
Powołując się na Uchwałę Rolkarską przyjętą w 2017 roku w Krakowie, należy zauważyć, że była ona tworzona w czasie, gdy nie istniały ogólnokrajowe przepisy regulujące ruch rolkarzy. Obecnie, z uwagi na obowiązujące przepisy krajowe, które już uwzględniają potrzeby rolkarzy i innych użytkowników UWR, konieczność wprowadzania dodatkowych lokalnych przepisów nie ma uzasadnienia.
Od 2013 roku w Gdyni obowiązują "Standardy Dostępności dla miasta Gdyni", które opierają się na zasadzie projektowania uniwersalnego. Te wytyczne obejmują m.in. rodzaje nawierzchni przyjazne dla użytkowników urządzeń wspomagających ruch, takie jak płytki chodnikowe bezfazowe. Nowa i modernizowana infrastruktura piesza i rowerowa spełnia wymagania dostępności, zapewniając odpowiednie warunki również dla rolkarzy i deskorolkarzy. W Gdyni obowiązują również "Standardy równoważenia mobilności w projektowaniu dla Gminy Miasta Gdyni", które zostały opracowane w celu ujednolicenia podejścia do projektowania w mieście, usystematyzowania procesu projektowania infrastruktury i uporządkowania przestrzeni publicznej. Wprowadzenie nowych standardów dublowałoby istniejące regulacje i mogłoby prowadzić do komplikacji w procesie projektowym. Oba dokumenty są wystarczające do zapewnienia równowagi i uwzględnienia potrzeb wszystkich użytkowników dróg.
Część projektu dotycząca szkoleń dla projektantów z zakresu projektowania infrastruktury może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Firmy projektowe, które realizują zamówienia na projekty infrastrukturalne, często pochodzą spoza Gdyni i mogą nie mieć bezpośredniego wpływu na implementację lokalnych wytycznych. Ten punkt projektu nie spełnia ponadto warunku ogólnodostępności, czyli możliwości uczestnictwa w szkoleniu przez każdego chętnego mieszkańca.
Powołując się na Uchwałę Rolkarską przyjętą w 2017 roku w Krakowie, należy zauważyć, że była ona tworzona w czasie, gdy nie istniały ogólnokrajowe przepisy regulujące ruch rolkarzy. Obecnie, z uwagi na obowiązujące przepisy krajowe, które już uwzględniają potrzeby rolkarzy i innych użytkowników UWR, konieczność wprowadzania dodatkowych lokalnych przepisów nie ma uzasadnienia.
Od 2013 roku w Gdyni obowiązują "Standardy Dostępności dla miasta Gdyni", które opierają się na zasadzie projektowania uniwersalnego. Te wytyczne obejmują m.in. rodzaje nawierzchni przyjazne dla użytkowników urządzeń wspomagających ruch, takie jak płytki chodnikowe bezfazowe. Nowa i modernizowana infrastruktura piesza i rowerowa spełnia wymagania dostępności, zapewniając odpowiednie warunki również dla rolkarzy i deskorolkarzy. W Gdyni obowiązują również "Standardy równoważenia mobilności w projektowaniu dla Gminy Miasta Gdyni", które zostały opracowane w celu ujednolicenia podejścia do projektowania w mieście, usystematyzowania procesu projektowania infrastruktury i uporządkowania przestrzeni publicznej. Wprowadzenie nowych standardów dublowałoby istniejące regulacje i mogłoby prowadzić do komplikacji w procesie projektowym. Oba dokumenty są wystarczające do zapewnienia równowagi i uwzględnienia potrzeb wszystkich użytkowników dróg.
Część projektu dotycząca szkoleń dla projektantów z zakresu projektowania infrastruktury może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Firmy projektowe, które realizują zamówienia na projekty infrastrukturalne, często pochodzą spoza Gdyni i mogą nie mieć bezpośredniego wpływu na implementację lokalnych wytycznych. Ten punkt projektu nie spełnia ponadto warunku ogólnodostępności, czyli możliwości uczestnictwa w szkoleniu przez każdego chętnego mieszkańca.
Data publikacji: 2024-05-31 11:58