Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Wyjazd ze szkoły SP 28 ul. Lotników (BAD/0025)

Imię: Agata
Nazwisko: Lewandowska
E-mail: a.lewandowska@gdynia.pl
Afiliacja w strukturze urzędu: Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością
Lp. Kryteria kontrolne Tak Nie Trudno powiedzieć Nie dotyczy
1. ---
2. ---
3. ---
4. ---
5. ---
6.
7. ---
8. ---
9. ---
10. ---
11. ---
12. ---
13. ---
14. ---
15. ---
16. ---
17.
18. ---
19. ---
20. ---
21. ---
22.
23.

---
Zgodnie z działaniami oraz zaleceniami gdyńskiej "Komisji ds. standaryzacji wymogów zagospodarowania i organizacji ruchu przy szkołach" należy działać w kierunku uspokajania i ograniczania ruchu samochodowego wokół szkół. Projekt BAD/0025 stoi w sprzeczności w takimi wytycznymi. Zakłada budowę drogi dojazdowej do szkoły. We wskazanym miejscu istnieje dojazd, a na poboczu miejsca postojowe. Zaleca się usunięcie miejsc postojowych oraz zmianę organizację ruchu na tym terenie.
Ponadto budowa drogi przewidywana jest na terenie zielonym - zakłada się, że drzewa zostaną wycięte, a powierzchnia czynna biologicznie zostanie zamieniona na powierzchnię z kostki betonowej. Po pierwsze koszty usunięcia zieleni nie zostały ujęte w projekcie, po drugie projekt taki powinien zostać na tym etapie zaopiniowany także przez Wydział Ogrodnika Miasta z uwzględnieniem kosztów środowiskowych.

Zakładany projekt jest także sprzeczny z gdyńskimi dokumentami strategicznymi:

1) Strategią Rozwoju Gdyni - cel 1.3 "Ograniczanie dominującej roli samochodów w mieście poprzez kształtowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem priorytetowej roli mobilności pieszej i rowerowej oraz publicznego transportu oraz cel 2.2 "Ograniczanie ruchu samochodowego na krótkich i średnich dystansach poprzez promowanie mobilności pieszej i rowerowej".

2) Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - cel. 3.1. edukacja i zwiększanie świadomości w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej i bezpieczeństwa (podcele- edukacja, promocja aktywnej mobilności, wspólpraca z instytucjami w zakresie rozwoju mobilności aktywnej); cel 3.2. - Optymalizacja potrzeb transportowych - planowanie w dzielnicach ograniczające popyt na podróż; cel 3.3 - równoważenie mobilności miejskiej w dzielnicach (planowanie i rozwój w dzielnicach z wykorzystaniem BO, wzrost jakości lokalnej przestrzeni publicznej, mobilność aktywna na krótkich dystansach)

3) planem adaptacji do zmian klimatu. Zgodnie z pkt. 7.18 "Działań adaptacyjnych wybranych dla miasta Gdyni" - powinno się utrzymać lub zwiększać udział powierzchni biologicznie czynnej na terenie miasta.
Celem jest także wzrost liczby osób dojeżdżających rowerem lub/i dochodzących pieszo do pracy lub/i szkoły. Zatem budowa drogi dojazdowej stoi w sprzeczności z takim celem.

Inwestycja sprzyjająca rozwojowi indywidualnego transportu samochodowego wpłynie negatywnie na jakość powietrza wokół szkoły, a co za tym idzie na stan zdrowia uczniów. Zaleca się, aby wokół placówek edukacyjnych zmniejszano ruch samochodowy mając na uwadze jego wpływ na powietrze, którym oddychają uczniowie oraz pracownicy szkoły.
Data publikacji: 2020-04-29 18:36