Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Wyjazd ze szkoły SP 28 ul. Lotników (BAD/0025)
Imię: | Agata |
Nazwisko: | Lewandowska |
E-mail: | a.lewandowska@gdynia.pl |
Afiliacja w strukturze urzędu: | Samodzielny Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością |
Lp. | Kryteria kontrolne | Tak | Nie | Trudno powiedzieć | Nie dotyczy |
---|---|---|---|---|---|
1. | --- | ||||
2. | --- | ||||
3. | --- | ||||
4. | --- | ||||
5. | --- | ||||
6. | |||||
7. | --- | ||||
8. | --- | ||||
9. | --- | ||||
10. | --- | ||||
11. | --- | ||||
12. | --- | ||||
13. | --- | ||||
14. | --- | ||||
15. | --- | ||||
16. | --- | ||||
17. | |||||
18. | --- | ||||
19. | --- | ||||
20. | --- | ||||
21. | --- | ||||
22. | |||||
23. |
---
Zgodnie z działaniami oraz zaleceniami gdyńskiej "Komisji ds. standaryzacji wymogów zagospodarowania i organizacji ruchu przy szkołach" należy działać w kierunku uspokajania i ograniczania ruchu samochodowego wokół szkół. Projekt BAD/0025 stoi w sprzeczności w takimi wytycznymi. Zakłada budowę drogi dojazdowej do szkoły. We wskazanym miejscu istnieje dojazd, a na poboczu miejsca postojowe. Zaleca się usunięcie miejsc postojowych oraz zmianę organizację ruchu na tym terenie.
Ponadto budowa drogi przewidywana jest na terenie zielonym - zakłada się, że drzewa zostaną wycięte, a powierzchnia czynna biologicznie zostanie zamieniona na powierzchnię z kostki betonowej. Po pierwsze koszty usunięcia zieleni nie zostały ujęte w projekcie, po drugie projekt taki powinien zostać na tym etapie zaopiniowany także przez Wydział Ogrodnika Miasta z uwzględnieniem kosztów środowiskowych.
Zakładany projekt jest także sprzeczny z gdyńskimi dokumentami strategicznymi:
1) Strategią Rozwoju Gdyni - cel 1.3 "Ograniczanie dominującej roli samochodów w mieście poprzez kształtowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem priorytetowej roli mobilności pieszej i rowerowej oraz publicznego transportu oraz cel 2.2 "Ograniczanie ruchu samochodowego na krótkich i średnich dystansach poprzez promowanie mobilności pieszej i rowerowej".
2) Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - cel. 3.1. edukacja i zwiększanie świadomości w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej i bezpieczeństwa (podcele- edukacja, promocja aktywnej mobilności, wspólpraca z instytucjami w zakresie rozwoju mobilności aktywnej); cel 3.2. - Optymalizacja potrzeb transportowych - planowanie w dzielnicach ograniczające popyt na podróż; cel 3.3 - równoważenie mobilności miejskiej w dzielnicach (planowanie i rozwój w dzielnicach z wykorzystaniem BO, wzrost jakości lokalnej przestrzeni publicznej, mobilność aktywna na krótkich dystansach)
3) planem adaptacji do zmian klimatu. Zgodnie z pkt. 7.18 "Działań adaptacyjnych wybranych dla miasta Gdyni" - powinno się utrzymać lub zwiększać udział powierzchni biologicznie czynnej na terenie miasta.
Celem jest także wzrost liczby osób dojeżdżających rowerem lub/i dochodzących pieszo do pracy lub/i szkoły. Zatem budowa drogi dojazdowej stoi w sprzeczności z takim celem.
Inwestycja sprzyjająca rozwojowi indywidualnego transportu samochodowego wpłynie negatywnie na jakość powietrza wokół szkoły, a co za tym idzie na stan zdrowia uczniów. Zaleca się, aby wokół placówek edukacyjnych zmniejszano ruch samochodowy mając na uwadze jego wpływ na powietrze, którym oddychają uczniowie oraz pracownicy szkoły.
Ponadto budowa drogi przewidywana jest na terenie zielonym - zakłada się, że drzewa zostaną wycięte, a powierzchnia czynna biologicznie zostanie zamieniona na powierzchnię z kostki betonowej. Po pierwsze koszty usunięcia zieleni nie zostały ujęte w projekcie, po drugie projekt taki powinien zostać na tym etapie zaopiniowany także przez Wydział Ogrodnika Miasta z uwzględnieniem kosztów środowiskowych.
Zakładany projekt jest także sprzeczny z gdyńskimi dokumentami strategicznymi:
1) Strategią Rozwoju Gdyni - cel 1.3 "Ograniczanie dominującej roli samochodów w mieście poprzez kształtowanie przestrzeni miejskiej z uwzględnieniem priorytetowej roli mobilności pieszej i rowerowej oraz publicznego transportu oraz cel 2.2 "Ograniczanie ruchu samochodowego na krótkich i średnich dystansach poprzez promowanie mobilności pieszej i rowerowej".
2) Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - cel. 3.1. edukacja i zwiększanie świadomości w zakresie zrównoważonej mobilności miejskiej i bezpieczeństwa (podcele- edukacja, promocja aktywnej mobilności, wspólpraca z instytucjami w zakresie rozwoju mobilności aktywnej); cel 3.2. - Optymalizacja potrzeb transportowych - planowanie w dzielnicach ograniczające popyt na podróż; cel 3.3 - równoważenie mobilności miejskiej w dzielnicach (planowanie i rozwój w dzielnicach z wykorzystaniem BO, wzrost jakości lokalnej przestrzeni publicznej, mobilność aktywna na krótkich dystansach)
3) planem adaptacji do zmian klimatu. Zgodnie z pkt. 7.18 "Działań adaptacyjnych wybranych dla miasta Gdyni" - powinno się utrzymać lub zwiększać udział powierzchni biologicznie czynnej na terenie miasta.
Celem jest także wzrost liczby osób dojeżdżających rowerem lub/i dochodzących pieszo do pracy lub/i szkoły. Zatem budowa drogi dojazdowej stoi w sprzeczności z takim celem.
Inwestycja sprzyjająca rozwojowi indywidualnego transportu samochodowego wpłynie negatywnie na jakość powietrza wokół szkoły, a co za tym idzie na stan zdrowia uczniów. Zaleca się, aby wokół placówek edukacyjnych zmniejszano ruch samochodowy mając na uwadze jego wpływ na powietrze, którym oddychają uczniowie oraz pracownicy szkoły.
Data publikacji: 2020-04-29 18:36