Warsztaty edukacyjne dla rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami (13)
Skrócony opis projektu
Ten projekt ma uświadomić zarówno rodzicom, jak i opiekunom dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, że wyręczając ich w codziennych – nawet najdrobniejszych czynnościach, z którymi sami dadzą sobie radę – zamiast im pomóc robią im po prostu krzywdę oraz to, że ich myślenie o tym, że ich dzieci zawsze będą dziećmi nie do końca jest właściwe. Przekazana podczas poszczególnych spotkań teoria oraz ćwiczenia praktyczne ma pokazać rodzicom oraz opiekunom, że nadmierna opieka i nadmierna troska wbrew pozorom nie jest dobra, bo prowadzi tylko do rozleniwienia dziecka zamiast motywować je do samodzielności.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Cisowa
Typ projektu
Projekt mały
Kategorie projektu
edukacja
Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Numery i obręby działek
Własność działek
---Szczegółowy opis projektu
Jest to cykl 10 spotkań warsztatowych realizowanych raz w miesiącu. Będą to warsztaty teoretyczno-praktyczne, podczas których pokazane zostanie uczestnikom jak może czuć się dziecko, które chce być samodzielne, ale jest blokowane przez Rodzica/Opiekuna.
Każde spotkanie to jeden moduł tematyczny prowadzony w postaci stacjonarnych zajęć warsztatowych.
Spotkania odbywać się będą raz w miesiącu w wynajętej do tego celu sali.
Długość jednego spotkania to 120 minut.
Grupa docelowa to 20 osób.
Udział w tym projekcie ma dać uczestnikom tego projektu możliwość wymiany doświadczeń i spostrzeżeń z innymi opiekunami dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, a także nawiązania nowych znajomości.
Podczas zajęć z rodzicami oprócz części typowo teoretycznej, w ramach której będą omawiane z rodzicami nie tylko ich problemy związane z niepełnosprawnościami ich dzieci, ale także pokazywane teoretyczne ich rozwiązania, będą również prowadzone ćwiczenia praktyczne, w których trakcie rodzice będą mogli wczuć się w rolę swojego dziecka z niepełnosprawnością dzięki czemu będą mogli na własnej skórze poczuć jak może czuć się ich notorycznie wyręczane we wszystkim dziecko chcące być samodzielne - oczywiście na miarę własnych możliwości. W części praktycznej rodzice będą musieli zmierzyć się z niepełnosprawnością swojego dziecka i uświadomić sobie w trakcie wykonywania poszczególnych ćwiczeń, że ich dzieci są w stanie (a nawet powinny być tego uczone przez rodziców) być jak najbardziej samodzielne wyłącznie dla własnego dobra.
Tematyka zajęć:
1. Rehabilitacja, rewalidacja, integracja jako schody do samodzielności mojego niepełnosprawnego dziecka
2. Samodzielność mojego dziecka – to brzmi dumnie… Co nam przeszkadza w jej osiągnięciu?
3. Asertywność, motywacja, analiza zachowań – rodzica i dziecka
4. Rodzina – jej rola i w niej role w kształtowaniu samodzielności dziecka - także z niepełnosprawnością
5. Seksualność niepełnosprawnych
6. Jak dobrze motywować dziecko do pracy nad samodzielnością
7. Spotkanie ze znanymi dorosłymi osobami niepełnosprawnymi
8. Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w teorii i praktyce
9. Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności
10. Stereotypy związane z osobami z niepełnosprawnościami
Scenariusz:
12:00 - przywitanie
12:05-12:25 - poznanie problemów uczestników projektu i część teoretyczna tematu spotkania
12:25-13:00 - ćwiczenia praktyczne do omówionej części teorii
13:00-13:10 - przerwa kawowa
13:10-13:30 - druga część teoretyczna spotkania
13:30-13:55 - ćwiczenia praktyczne do omówionej części teorii
13:55-14:00 - przedstawienie zadania domowego dla rodziców i pożegnanie
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Projekt adresowany do Rodziców i Opiekunów dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz intelektualnymi w stopniu lekkim i umiarkowanym mający na celu pokazanie, że osoba niepełnosprawna może – oczywiście na miarę możliwości psychofizycznych – być samodzielna i niezależna i przekonanie Rodziców i Opiekunów do nauki swoich dzieci samodzielności.
Uzasadnieniem jest zaobserwowanie blokady w Rodzicach i Opiekunach w pozwoleniu dzieciom na bycie samodzielnym.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | przeprowadzenie warsztatów | 1000 zł |
2 | promocja projektu | 1000 zł |
3 | materiały pomocnicze do prowadzenia zajęć | 1500 zł |
4 | wynajem sali | 1500 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 5000 zł |