Warsztaty edukacyjne dla rodziców dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami (4)
Skrócony opis projektu
Poprzez ten projekt chcemy uświadomić zarówno rodzicom, jak i opiekunom dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, że wyręczając ich w codziennych – nawet najdrobniejszych czynnościach, z którymi sami dadzą sobie radę – zamiast im pomóc robią im po prostu krzywdę. Chcielibyśmy pokazać rodzicom oraz opiekunom, że nadmierna opieka i nadmierna troska wbrew pozorom nie jest dobra, bo prowadzi tylko do rozleniwienia dziecka zamiast motywować je do samodzielności. Chcemy uświadomić rodzicom, że ich myślenie o tym, że ich dzieci zawsze będą dziećmi nie do końca jest właściwe.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Oksywie
Typ projektu
Projekt mały
Kategorie projektu
edukacja
Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Numery i obręby działek
Własność działek
---Szczegółowy opis projektu
Jest to cykl 10 spotkań warsztatowych realizowanych raz w miesiącu. Będą to warsztaty teoretyczno-praktyczne, podczas których chcemy pokazać uczestnikom jak może czuć się dziecko, które chce być samodzielne, ale jest blokowane przez Rodzica/Opiekuna.
Każde spotkanie to jeden moduł tematyczny prowadzony w postaci stacjonarnych zajęć warsztatowych.
Spotkania odbywać się będą raz w miesiącu.
Długość jednego spotkania to 120 minut.
Grupa docelowa to 20 osób.
Chcemy też dać uczestnikom tego projektu możliwość wymiany doświadczeń i spostrzeżeń z innymi opiekunami dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, a także nawiązania nowych znajomości.
Tematyka zajęć:
1. Rehabilitacja, rewalidacja, integracja jako schody do samodzielności mojego niepełnosprawnego dziecka
2. Samodzielność mojego dziecka – to brzmi dumnie… Co nam przeszkadza w jej osiągnięciu?
3. Asertywność, motywacja, analiza zachowań – rodzica i dziecka
4. Rodzina – jej rola i w niej role w kształtowaniu samodzielności dziecka - także z niepełnosprawnością
5. Seksualność niepełnosprawnych
6. Jak dobrze motywować dziecko do pracy nad samodzielnością
7. Spotkanie ze znanymi dorosłymi osobami niepełnosprawnymi
8. Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w teorii i praktyce
9. Jak rozmawiać z dzieckiem o niepełnosprawności
10. Stereotypy związane z osobami z niepełnosprawnościami
Scenariusz:
12:00 - przywitanie
12:05-12:25 - poznanie problemów uczestników projektu i część teoretyczna tematu spotkania
12:25-13:00 - ćwiczenia praktyczne do omówionej części teorii
13:00-13:10 - przerwa kawowa
13:10-13:30 - druga część teoretyczna spotkania
13:30-13:55 - ćwiczenia praktyczne do omówionej części teorii
13:55-14:00 - przedstawienie zadania domowego dla rodziców i pożegnanie
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Projekt adresowany do Rodziców i Opiekunów dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz intelektualnymi w stopniu lekkim i umiarkowanym mający na celu pokazanie, że osoba niepełnosprawna może – oczywiście na miarę możliwości psychofizycznych – być samodzielna i niezależna oraz przekonanie Rodziców i Opiekunów do nauki swoich dzieci samodzielności.
Uzasadnieniem jest zaobserwowanie blokady w Rodzicach i Opiekunach w pozwoleniu dzieciom na bycie samodzielnym.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | przeprowadzenie warsztatów | 1000 zł |
2 | promocja projektu | 1000 zł |
3 | materiały pomocnicze do prowadzenia zajęć | 1500 zł |
4 | wynajem sali | 1500 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 5000 zł |