Stacje do ładowania rowerów elektrycznych oraz do bezpiecznego parkowania rowerów Orłowo, Redłowo, Wzg. Św. Maksymiliana, Śródmieście, Kamienna Góra (6)
Skrócony opis projektu
Celem projektu jest zachęcenie mieszkańców Gdyni do częstszego wykorzystywania roweru jako środka transportu, poprzez zapewnienie im: możliwości ładowania rowerów elektrycznych w różnych częściach miasta oraz bezpiecznych miejsc do parkowania rowerów w pobliżu ważnych obiektów (urząd miasta, sklepy, tereny rekreacyjne, gastronomia).
W zakresie projektu mieści się wykonanie 7 stacji do bezpiecznego parkowania rowerów i ładowania -e-bike'ów, na terenie 5 dzielnic.
Odbiorcami projektu są mieszkańcy Gdyni, którzy już często jeżdżą na rowerach, ale także ci, którzy będą przesiadać się z samochodów na rowery, do czego może przyczynić się zapewnienie mieszkańcom takich innowacyjnych stacji.
Charakter projektu
Miejski w ramach Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego (KBO)
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
sport i rekreacja, komunikacja i organizacja ruchu, zieleń i ochrona środowiska, przestrzeń publiczna, zdrowie i polityka społeczna
Lokalizacja projektu - Adres
1. Wielki Kack, ul. Gryfa Pomorskiego - rezygnacja z lokalizacji. 2. Redłowo, Al. Zwycięstwa 96/98. 3. Orłowo, Plac Górnośląski. 4. Orłowo, ul. Orłowska. 5. Wzg. Św. Maksymiliana, Bulwar Nadmorski. 6. Śródmieście, Al. Marsz. Piłsudskiego 52/54. 7. Śródmieście, Al. Pawła II 1. 8. Kamienna Góra, BulwaLokalizacja projektu - Opis lokalizacji
1. ul. Gryfa Pomorskiego (naprzeciwko nr 71) - rejon przystanku ZKM, w sąsiedztwie placu zabaw, na przeciwko sklepu MERKUS - rezygnacja z tej lokalizacji. 2. Al. Zwycięstwa - przy PPNT (Budynek IV). 3. Plac Górnośląski - w sąsiedztwie terenu rekreacyjnego, blisko pawilonów handlowych 4. ul. Orłowska - po prawej stronie, przy molo, naprzeciwko placu zabaw. 5. Bulwar Nadmorski - na parkingu, w pobliżu Skweru Arki Gdynia. 6. Al. Marsz. Piłsudskiego - przy Urzędzie Miasta. 7. Al. Jana Pawła II - przy Gdyńskim Akwarium. 8. Bulwar Nadmorski - w pobliżu wejścia na Plażę Miejską oraz Browaru Port Gdynia - rezygnacja z lokalizacjiNumery i obręby działek
1. dz. nr 973, obr. Wielki Kack - rezygnacja z tej lokalizacji. 2. dz. nr 14, obr. Redłowo. 3. dz. nr 336, obr. Orłowo. 4. dz. nr 2462/2, obr. Orłowo. 5. dz. nr 1475, obr. Wzg. Św. Maksymiliana. 6. dz. nr 2510, obr. Śródmieście. 7. dz. nr 3131/2, obr. Śródmieście. 8. dz. nr 442, obr. Kamienna Góra - rezygnacja z lokalizacjiWłasność działek
M. GdyniaSzczegółowy opis projektu
Projekt obejmuje montaż innowacyjnych stacji, w których mieszkańcy będą mogli naładować akumulatory swoich rowerów elektrycznych, jak również bezpiecznie zaparkować swoje rowery. W ramach projektu zaplanowano wykonanie 6 stacji, na terenie 5 dzielnic Gdyni. Każda stacja będzie się składać z 10 bezpiecznych miejsc do parkowania rowerów, z czego 3 wyposażone zostaną w gniazda do ładowania rowerów elektrycznych (łącznie 60 miejsc do parkowania rowerów, w tym 18 z gniazdami do ładowania rowerów elektrycznych). W ramach projektu rozplanowano lokalizację stacji w taki sposób, aby, poprzez umożliwienie rowerzystom bezpiecznego pozostawiania jednośladów, zapewnić im dojazd do najróżniejszych miejsc użyteczności publicznej na terenie miasta, takich jak: lokale gastronomiczne, sklepy, pawilony handlowe (Plac Górnośląski, Al. Marsz. Piłsudskiego, Bulwar Nadmorski, Al. Jana Pawła II), tereny spacerowe i rekreacyjne, tj. plaża, molo, place zabaw, deptak (ul. Orłowska przy molo, Plac Górnośląski, Bulwar Nadmorski, Al. Jana Pawła II, Al. Marsz. Piłsudskiego), Urząd Miasta, PPNT, Akwarium Gdyńskie.
Rower stanowi bardziej praktyczną, zdrowszą i tańszą w odniesieniu do samochodu, alternatywę środka transportu – nic więc dziwnego, że staje się coraz bardziej popularny i chętniej używany w codziennym życiu. Jeśli często korzystamy z roweru, wolimy mieć własny, porządny, dostosowany do naszych potrzeb. Kupujemy więc dobry rower, może nawet elektryczny, ale wówczas potrzebujemy miejsca, w którym możemy go bezpiecznie i wygodnie zaparkować. Niniejszy projekt odpowiada na te potrzeby. Jednocześnie, gniazda do ładowania rowerów elektrycznych, dają możliwość doładowywania akumulatorów, podczas gdy my udamy się na zakupy, czy będziemy załatwiać inne sprawy.
Na podstawie badań przeprowadzonych w 2021 roku przez portal zdrowy-rower.pl, można stwierdzić, że Polacy obawiają się parkowania swoich rowerów w miejscach publicznych, ponieważ aż 44% rowerzystów nie zostawi swojego roweru bez nadzoru, a więc nie skorzysta z tradycyjnych stojaków rowerowych. A skoro tak, jest to znaczna grupa ludzi, którą do jazdy na rowerze zniechęca fakt, że mogą go łatwo stracić. Gdyby zapewnić im możliwość pozostawiania rowerów w bezpiecznych stojakach rowerowych, być może chętniej przesiadaliby się z samochodów na rowery także po to, aby dojechać nimi do pracy, szkoły, czy urzędu. Taki jest cel niniejszego projektu, a korzyści będą następujące:
- zdrowsze społeczeństwo, w lepszej kondycji fizycznej i psychicznej,
- obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczenia powietrza = zadbanie o środowisko naturalne, które ważne jest zarówno dla nas, jak i przyszłych pokoleń
- zmniejszenie się korków w godzinach szczytu
- zadbanie o potrzeby rowerzystów, którzy już chętnie i często używają swoich rowerów
- zadbanie o bezpieczeństwo rowerów elektrycznych, które używane są również przez osoby starsze i o mniejszej sprawności fizycznej
Na czym polega innowacyjność proponowanego rozwiązania? Każdy stojak wchodzący w skład ww. stacji będzie wyposażony w: solidne stalowe ramię i mocny, dwupunktowy zamek, otwierany przy użyciu karty zbliżeniowej bądź aplikacji w telefonie. Stacje zostaną podłączone do monitoringu i alarmu, który uruchomi się w przypadku podjęcia próby kradzieży roweru. Połączenie tych zalet zapewni bezpieczeństwo własności mieszkańców naszego miasta i z pewnością zachęci ich do częstszego korzystania ze swoich rowerów. Dodatkowo, korzystanie z tego typu stojaków jest łatwe, szybkie i wygodne, a rowerzysta nie będzie musiał wozić ze sobą dodatkowego zapięcia. Takie doświadczenia mają już rowerzyści mieszkający w Tallinie, gdzie działa cała sieć stacji do bezpiecznego parkowania rowerów. Spróbujmy przenieść te doświadczenia do Gdyni!
W uzupełnieniu:
Użytkownik stacji nie musi rejestrować się w systemie. Rejestracja nastąpi w momencie użytkowania aplikacji w telefonie, kiedy poda swój numer telefonu. Jeżeli używa natomiast karty mieszkańca (lub innej karty zbliżeniowej), to nie musi robić nic poza użytkowaniem tej karty, która automatycznie stanie się jego kluczem do zamka na czas użytkowania. Cały proces działa automatycznie bez rejestracji. W przypadku problemów technicznych użytkownik może zadzwonić pod numer telefonu umieszczony na stojaku, wówczas następuje interwencja. W przypadku zgubienia klucza (karty zbliżeniowej, bądź telefonu), istnieje możliwość zdalnego otwarcia zamków stojaka, po uprzedniej identyfikacji użytkownika.
Zarządzanie aplikacją, systemem zarządzania, komunikacją z tym systemem i utrzymaniem danych, gwarantuje dostawca. Koszty tych usług uwzlędniono w projekcie w rubryce dot. utrzymania stacji.
Zgodnie z sugestią zrezygnowałam z jednej z lokalizacji - przy ul. Gryfa Pomorskiego, Wielki Kack oraz wprowadziłam zmiany w planowanych kosztach realizacji projektu.
27.07.2023 r.
1. Rozumiem, że w niektórych lokalizacjach, projekt może zostać zrealizowany po uzyskaniu pozytywnych opinii Biura Plastyka Miasta oraz Biura Konserwatora Zabytków. Nie mam co do tego wątpliwości.
2. Wprowadzenie odpłatności za prąd do ładowania e-bike'ów jest możliwe, lecz będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami rzędu 12.500 zł brutto za jedną stację. Aby uwzględnić te koszty we wniosku, zrezygnowałam z jeszcze jednej stacji do parkowania rowerów - na Bulwarze Nadmorskim - w pobliżu wejścia na Plażę Miejską oraz Browaru Port Gdynia.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem projektu jest zachęcenie mieszkańców Gdyni do wykorzystywania roweru jako codziennego środka transportu, poprzez zapewnienie im możliwości ładowania rowerów elektrycznych w różnych częściach miasta oraz bezpiecznych miejsc do parkowania rowerów w pobliżu ważnych obiektów (urząd miasta, sklepy, tereny rekreacyjne, gastronomia).Tradycyjne stojaki zlokalizowane na terenie miasta nie gwarantują tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa rowerów, jak również nie oferują możliwości ładowania e-bike'ów
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Zakup, dostawa i montaż 6 stacji do bezpiecznego parkowania rowerów. Każda stacja składa się z 10 bezpiecznych stojaków rowerowych, w tym 3 z możliwością ładowania e-bike'ów. 6 stacji x 92.000 zł brutto | 552000 zł |
2 | Dokumentacja projektowa: 6 projektów x 7.000 zł brutto | 42000 zł |
3 | Utrzymanie stacji przez okres 3 lat: 6 stacji x 8.000 zł brutto/ rok x 3 lata | 144000 zł |
4 | Przyłącze prądu: 6 stacji x 18.000 zł brutto | 108000 zł |
5 | Koszty energii elektrycznej dla wszystkich systemów łącznie, na okres 3 lat | 10000 zł |
6 | Wprowadzenie odpłatności za pobór prądu do ładowania e-bike,ów: 6 x 12.500 zł brutto | 75000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 931000 zł |