Uruchomienie nowej pary przystanków "Nowogrodzka" w celu poprawy dostępności transportu publicznego na Działkach Leśnych
Skrócony opis projektu
Wspólnie poprawmy dostępność komunikacji miejskiej na Działkach Leśnych!
Po praktycznej likwidacji komunikacji autobusowej na ulicy Śląskiej rejon ulicy Podolskiej czy Śląskiej nie ma w bliskiej odległości (do 400 metrów) żadnego przystanku ZKM, gdzie istniałaby akceptowalna oferta przewozowa (linie 22, 26, 27 i 141). Podobnie mieszkańcy dzielnicy, którzy mieszkają wzdłuż osi ulicy Nowogrodzkiej - oni również muszą dojść do istniejących przystanków Witomińska lub Warszawska. W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Dlatego zachęcamy do głosowania!
Charakter projektu
Dzielnicowy, Działki Leśne
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
komunikacja i organizacja ruchu
Lokalizacja projektu - Adres
Warszawska 49Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
ulica Warszawska przy skrzyżowaniu z NowogrodzkąNumery i obręby działek
1039, 1040, 1043, obr. Działki LeśneWłasność działek
M. GdyniaSzczegółowy opis projektu
Wspólnie poprawmy dostępność komunikacji miejskiej na Działkach Leśnych!
Po praktycznej likwidacji komunikacji autobusowej na ulicy Śląskiej rejon ulicy Podolskiej czy Śląskiej nie ma w bliskiej odległości (do 400 metrów) żadnego przystanku ZKM, gdzie istniałaby akceptowalna oferta przewozowa (linie 22, 26, 27 i 141). Podobnie mieszkańcy dzielnicy, którzy mieszkają wzdłuż osi ulicy Nowogrodzkiej - oni również muszą dojść do istniejących przystanków Witomińska lub Warszawska. W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Skrzyżowanie ulicy Warszawskiej i Nowogrodzkiej to także jedyne miejsce, gdzie ulica Warszawska łączy się ze Śląską i dalej zarówno z górną częścią Działek Leśnych, jak i Śródmieściem. Oznacza to, że przystanek przy tym skrzyżowaniu będzie miał dużą siłę oddziaływania.
Pytanie: czy odległości między przystankami Witomińska i Warszawska nie są zbyt małe?
Nie! W chwili obecnej pomiędzy tymi przystankami odległość wynosi około 500 m, co jest odległością dość dużą jak na Śródmiejskie warunki i liczne przecinające ulicę Warszawską ciągi. Odległość między przystankiem Warszawska a Nowogrodzka wyniesie około 300 metrów (czyli nawet więcej niż między przystankiem Dworzec PKP - Wolności a Warszawską), zaś do Witomińskiej - około 220 metrów (czyli tyle ile między przystankami Poznańska i Witomińska dla linii 141). Są to jak widzimy już występujące odległości i wszyscy się do tych przystanków przyzwyczaili.
Pytanie: czy czas podróży mocno się wydłuży?
Nie! Szacuje się, że postój na przystanku Nowogrodzka zajmie jedną minutę, co nie jest istotną zmianą w długości trasy kursujących przez ulicę Warszawską linii. Natomiast, jeśli liczymy podróż "drzwi-w-drzwi" to wobec braku konieczności dojścia do najbliższego przystanku lub od przystanku do punktu docelowego dla licznego grona pasażerów podróż skróci się.
Pytanie: czy chodniki w tych miejscach nie są za wąskie?
To zależy: w stronę południową chodnika ma 5 metrów, więc bez problemu zmieści się przystanek i wiata (tak samo jak na Witomińskiej), w stronę północną zaś chodnik ma 3 metry, więc przystanek ze słupkiem zmieści się (tak jak np. na ulicy Legionów).Przystanki takie są często stosowane w miejscach gęstej zabudowy (Warszawa-Praga, Kraków, Budapeszt, Berlin etc.)
Pytanie: kto zyska lepszy dojazd?
Lepszy dojazd do Śródmieścia, ale też do dzielnic gdzie kursują linie 22,26,27 i 141 zyskają mieszkańcy kamienic w okolicy skrzyżowań z Nowogrodzką, w tym nowego osiedla Park Urszulanek. Oprócz tego, zyskają mieszkańcy Śląskiej, zaś dzięki nowemu przejściu dla pieszych przez Śląską zyskają mieszkańcy Podolskiej, jak również pracownicy biurowców oraz słuchacze TEB Edukacja i WSB. Będzie to także najbliższy przystanek (z sensowną ofertą) dla kompleksu Liceum, kościoła i centrum sportowego Jezuitów.
Po co w ogóle taki przystanek?
Dlatego, że w dobie nieustannego cięcia oferty ulica Warszawska to jedyny ciąg komunikacji miejskiej, gdzie obowiązywać będzie przyzwoita oferta z 4 głównymi liniami jadącymi praktycznie do każdej części Gdyni. Ulica Śląska, choć położona obok ma dużo gorszą ofertę, w dodatku jedyny przystanek ZKM jest położony obok ulicy Nowogrodzkiej. Dlatego centralny rejon Działek tak mocno ucierpiał na cięciach oferty. Można temu przeciwdziałać właśnie poprawiając dostępność komunikacji miejskiej w centralnej części dzielnicy, która obecnie jest mijana przez trolejbusy i autobusy.
Czy to się zmieści?
Oczywiście, że tak. Planujemy, że układ przystanków będzie dokładnie taki sam jak "Dworzec Główny PKP - Wolności" w kier. południowym.
Mamy nadzieję, że udało się rozwiać wątpliwości - naszym zdaniem to, że liczni mieszkańcy Działek Leśnych będą mieli bliżej do trolejbusów przeważa nad tym, że 22, czy 26 będzie jechać minutę dłużej. Ta minuta szybko zwróci się w postaci skrócenia dojścia dla pasażerów. Dlatego zachęcamy do głosowania!
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacji miejskiej na obszarze centralnych Działek Leśnych, w szczególności w kontekście cięcia oferty na ulicy Śląskiej.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Ustawienie wąskiej wiaty przystankowej dla przystanku Nowogrodzka 02 (kier. południowy) | 34000 zł |
2 | Ustawienie słupków przystankowych (2 szt.) | 1920 zł |
3 | Wymalowanie oznakowania "zygzak" typ P-17 | 1710 zł |
4 | Dokumentacja projektowa (branża drogowa) | 30000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 67630 zł |