Budowa dostępu dla osób niepełnosprawnych, karetki pogotowia, straży pożarnej, pieszych i rowerów, łączącego al. Zwycięstwa z osiedlem mieszkaniowym (obecny zagrożony likwidacją)
Skrócony opis projektu
Projekt dotyczy budowy połączenia al. Zwycięstwa z osiedlem mieszkaniowym, jako ciągu pieszo-rowerowego przystosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, o nawierzchni i szerokości dla dojazdu straży pożarnej i karetki pogotowia. Jest to najkrótsza trasa po terenie gminnym o pochyleniu spełniającym wymogi dla dostępu osób niepełnosprawnych, łącząca osiedle z przystankami ZKM, SKM, chodnikiem al. Zwycięstwa i główną trasą rowerową aglomeracji trójmiejskiej. Droga dostępu istnieje na tej działce od wielu lat jako gruntowa. Inwestor planowanego obok wielkiego budynku z dojazdami z ul. Stryjskiej dąży do zajęcia działki na drogę dodatkową, zamykającą mieszkańcom dostęp do głównej ulicy.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Redłowo
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
komunikacja i organizacja ruchu, przestrzeń publiczna
Lokalizacja projektu - Adres
Gdynia al. ZwycięstwaLokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Działka gminna łącząca teren osiedla zabudowy mieszkaniowej z chodnikiem i drogą rowerową w al. Zwycięstwa, pomiędzy stacją paliw Circle K, a Centrum Dyspozycji Mocy Ruchu ZKMNumery i obręby działek
Dz. nr ew. 95/3 obręb 0025 RedłowoWłasność działek
M. GdyniaSzczegółowy opis projektu
Projekt dotyczy budowy połączenia al. Zwycięstwa z osiedlem zabudowy mieszkaniowej, w jedynym miejscu na terenie gminnym spełniającym wymogi pochylenia chodnika dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Połączenie projektowane jest na gminnej działce nr ew. 95/3 obręb 0025 Redłowo i zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego mpzp 1409 karta terenu 12KDW. Projektowane jest jako ciąg pieszo-rowerowy o dł. 27 m, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w tym poruszających się na urządzeniach wspomagających ruch, o wzmocnionej nawierzchni i szerokości 4 m umożliwiającej w sytuacjach kryzysowych dojazd straży pożarnej i karetki pogotowia. Jest to najkrótsza trasa po terenie gminnym o pochyleniu spełniającym wymogi dla dostępu osób z niepełnosprawnościami, łącząca osiedle ze środkami komunikacji publicznej, przystankami ZKM, SKM, chodnikiem al. Zwycięstwa i głównym ciągiem rowerowym aglomeracji trójmiejskiej. Droga dostępu istnieje na działce 95/3 w stanie nieurządzonym od ok. 75 lat, tj. od początku zasiedlenia terenu – dawniej zamieszkany ogród działkowy, a od dziewięciu lat formalne osiedle zabudowy mieszkaniowej (błędnie oznaczone jako ogród działkowy na mapie google umieszczonej w formularzu Budżetu Obywatelskiego). Jest gruntowa i wyboista, sukcesywnie naprawiana przez mieszkańców, nie ma chodnika. Nieurządzona droga dostępu istniejąca na działce gminnej nr 95/3 jest zagrożona likwidacją. W sąsiedztwie osiedla planowany jest wielki budynek, jakiego nie ma ani w Redłowie, ani w dzielnicach sąsiednich, w którym zatrudnionych ma być 4800 osób + nieokreślona liczba klientów, a miejsc do parkowania zaplanowano jedynie 340, forsując absurdalną tezę dojazdu ponad 4000 osób na rowerach i środkami komunikacji publicznej. Dojazdy do budynku obowiązują od ul. Stryjskiej, lecz inwestor planuje na gminnej działce nr 95/3 jeszcze drogę dodatkową, likwidującą istniejący dostęp do al. Zwycięstwa dla mieszkańców, w tym najkrótszą drogę dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.
Osiedle ma także wyjazd ul. Krośnieńską, niewybudowany, w złym stanie (rozległe kałuże, zamarzające), z dużymi spadkami, oddalony od przystanków SKM i ZKM, co uniemożliwia korzystanie przez mieszkające tu osoby z niepełnosprawnościami, poruszające się przy użyciu urządzeń oraz osoby starsze z trudnościami ruchowymi. Pochylenie drogi gruntowej łączącej osiedle z ulicą Krośnieńską jest duże, wyboiste, z wystającymi studzienkami, oblodzone zimą, niebezpieczne i nie spełnia warunków dla drogi dostępu dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Likwidacja istniejącej drogi dostępu na terenie gminnej działki 95/3 spowodowałaby odcięcie osiedla od dojazdu karetki pogotowia i straży pożarnej w przypadku niedrożności wjazdu od strony ul. Krośnieńskiej.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem jest dostęp dla osób z niepełnosprawnościami do pobliskich środków komunikacji publicznej z terenu osiedla, możliwość szybkiego dojazdu karetki pogotowia i straży pożarnej do osiedla, połączenie dla pieszych i rowerów z chodnikiem i trasą rowerową w al. Zwycięstwa. Droga dostępu istnieje na terenie gminnym od kilkudziesięciu lat jako nieurządzona. Prywatny inwestor zamierza zająć gminną działkę na dodatkowy dojazd do planowanej inwestycji i zamknąć drogę dostępu niezbędną dla mieszkańców.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Projekt wraz z kosztorysem i uzgodnieniami | 10000 zł |
2 | Usunięcie samosiewów o średnicy pnia do 3 cm - 5 m2 x 44 zł/m2 | 220 zł |
3 | Usunięcie samosiewu o średnicy pnia 3-14 cm - 1 szt. x 150 zł/szt. | 150 zł |
4 | Usunięcie chwastowiska + wywóz - 108 m2 x 26 zł/m2 | 2808 zł |
5 | Niwelacja terenu na głębokość do 30 cm - 108 m2 x 3,7 zł/m2 | 400 zł |
6 | Wyk. nawierzchni z kostki na podbudowie beton. gr.8 cm - 108 m2x719zł/m2 | 77652 zł |
7 | Krawężnik betonowy 2x27 m x 167 zł/mb | 9018 zł |
8 | Poręcz 27 m x 553 mb | 14931 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 115179 zł |