Instalacja odliczników dla kierowców na najważniejszych skrzyżowaniach – płynna jazda, czyste powietrze! Zwiększamy komfort jazdy, zmniejszamy emisję zanieczyszczeń!
Skrócony opis projektu
Montaż sekundników przy sygnalizatorach świetlnych na skrzyżowaniach upłynni ruch samochodów, poprawi bezpieczeństwo i zmniejszy ilość zanieczyszczeń. Kierowcy będą mogli zaplanować hamowanie (szczególnie ważne w przypadku ciężkich pojazdów, np. autobusów, tirów itp.) i wyłączenie silnika na światłach bez stresu (auta osobowe). Przyczyni się to do redukcji zarówno spalin, jak i pyłów z opon i klocków hamulcowych.
Charakter projektu
Miejski w ramach Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego (KBO)
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
komunikacja i organizacja ruchu, zieleń i ochrona środowiska
Lokalizacja projektu - Adres
1. Skrzyżowanie drogi S7 (Obwodnica Trójmiasta) z ul. Morską2. Skrzyżowanie ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego z ul. Morską
3. Skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul. 10 Lutego
4. Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską
5. Skrzyżowanie ul. Lotników z ul. Wielkopolską
6. Skrzyżowanie ul. Nowowic
Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Sekundniki będą zamontowane przy istniejących sygnalizatorach, na każdym z wlotów.Numery i obręby działek
Chylonia: 1813; Cisowa: 2437, 2403, 2404, 2407, 2408, 2429; Leszczynki: 486,487,506,508,644,1098,1099,1100; Śródmieście: 1514,1515,1642,1653,1654,1816; Orłowo: 1145,1985,1982,1295/1,1295/2,1156/1; Orłowo: 430,440,441,1106,1117, 1157; Wielki Kack: 615/2 Karwiny: 24/1,67,129,199,203; Karwiny: 794/1,794/2,795,797 Wielki Kack: 2605/; Mały Kack: 2740,2741,2745,2751, Wielki Kack: 2642, 2644/2,2644/1; Wielki Kack: 3207; Śródmieście: 2410,2453 Wzgórze Św. Maksymiliana: 285/2; Działki leśne: 1367,1368,1369; Wzgórze Św. Maksymiliana: 24,25,26,28; Działki Leśnie: 219/2,220,221,222, Grabówek: 1326Działki leśne: 1341,1377,1587,1593; Witomino-Radiostacja: 295,341/2,299/1,401; Witomino-Leśniczówka: 519/1,521
Własność działek
M. Gdynia, Skarb Państwa, województwo pomorskie, GDDKiA oraz PKP (działki w pasie drogowym)Szczegółowy opis projektu
Jak mają działać sekundniki dla kierowców? Sekundnik wyświetla czas do końca zielonego światła i do końca czerwonego światła. Czas światła żółtego nie jest wyświetlany.
Dlaczego warto zamontować sekundniki dla kierowców? Główne zalety ich zastosowania:
- płynniejszy ruch drogowy poprzez sprawniejsze ruszanie spod świateł – bez zbędnej zwłoki, a dzięki temu mniejsze korki w mieście;
- kierowcy zyskają możliwość zaplanowania wyłączenia silnika pojazdu – dzięki temu zmniejszy się ilość zanieczyszczeń i CO2 w mieście. Częstą obawą kierowców przed wyłączeniem silnika jest stres (jeśli pierwszy kierowca na światłach nie zdąży włączyć silnika z powrotem, inni mogą trąbić);
- płynniejsze i łagodniejsze hamowanie (w tym silnikiem bądź rekuperacyjne) przed dojazdem do skrzyżowania – dzięki temu zmniejszy się ilość zanieczyszczeń – przede wszystkim najbardziej szkodliwych pyłów z klocków hamulcowych.
- zmniejszenie liczby samochodów przejeżdżających na czerwonym świetle (tzw. późnym pomarańczowym);
- zwiększenie bezpieczeństwa poprzez ograniczenie nagłych hamowań przez niespodziewaną zmianę świateł.
- uspokojenie ruchu poprzez wyeliminowanie sytuacji, w których kierowcy przyśpieszają, żeby mieć pewność, że zdążą na zielonym świetle.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Coraz większe korki powodują wzrost zanieczyszczeń powietrza. Upłynniając ruch, zmniejszymy ilość smogu w naszym mieście! Montaż odliczników na skrzyżowaniach dla kierowców pozwoli lepiej zaplanować hamowanie, co przyczyni się do zmniejszenia liczby gwałtownych hamowań, a więc zredukuje ilość pyłów z klocków hamulcowych i opon. Ma to szczególne znaczenie w przypadku autobusów, tirów i innych ciężkich pojazdów. Mniejsze korki to także mniej spalin, a to oznacza czystsze powietrze.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Montaż sekundników: Skrzyżowanie drogi S7 (Obwodnica Trójmiasta) z ul. Morską | 20000 zł |
2 | Skrzyżowanie ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego z ul. Morską | 20000 zł |
3 | Skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul. 10 Lutego | 20000 zł |
4 | Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską | 20000 zł |
5 | Skrzyżowanie ul. Lotników z ul. Wielkopolską | 20000 zł |
6 | Skrzyżowanie ul. Nowowiczlińskiej z ul. Chwaszczyńską (DW 474) | 20000 zł |
7 | Skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej (DW474) z ul. Nowodworcową i Buraczaną | 20000 zł |
8 | Skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej (DW474) z ul. Sopocką i Strzelców | 20000 zł |
9 | Skrzyżowanie ul. Spacerowej (DW218) z ul. Spacerową (dojazd do Centum Handlowego) | 20000 zł |
10 | Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z Al. Piłsudzkiego i ul. Władysława IV | 20000 zł |
11 | Skrzyżowanie ul. Kieleckiej z ul. Śląską i Drogą Gdyńską | 20000 zł |
12 | Skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Warszawską | 20000 zł |
13 | Skrzyżowanie ul. Śląskiej z jednokierunkowym odcinkiem jezdni łączącym ul. Śląską ze skrzyżowaniem opisanym powyżej, w punkcie 10. | 20000 zł |
14 | Skrzyżowanie ul. Małokaciej, Wielkokackiej, Chwarznieńskiej i Rolniczej | 20000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 280000 zł |
MarekSzurek
2023-04-05 09:28:32