Instalacja odliczników dla kierowców na najważniejszych skrzyżowaniach – płynna jazda, czyste powietrze! Zwiększamy komfort jazdy, zmniejszamy emisję zanieczyszczeń!

Zweryfikowany negatywnie (niemożliwy do realizacji)
TrojmiejskaInicjatywaKierowcow
projektodawca

Skrócony opis projektu

Montaż sekundników przy sygnalizatorach świetlnych na skrzyżowaniach upłynni ruch samochodów, poprawi bezpieczeństwo i zmniejszy ilość zanieczyszczeń. Kierowcy będą mogli zaplanować hamowanie (szczególnie ważne w przypadku ciężkich pojazdów, np. autobusów, tirów itp.) i wyłączenie silnika na światłach bez stresu (auta osobowe). Przyczyni się to do redukcji zarówno spalin, jak i pyłów z opon i klocków hamulcowych.


Charakter projektu

Miejski w ramach Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego (KBO)

Typ projektu

Projekt duży

Kategorie projektu

komunikacja i organizacja ruchu, zieleń i ochrona środowiska


Lokalizacja projektu - Adres

1. Skrzyżowanie drogi S7 (Obwodnica Trójmiasta) z ul. Morską
2. Skrzyżowanie ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego z ul. Morską
3. Skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul. 10 Lutego
4. Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską
5. Skrzyżowanie ul. Lotników z ul. Wielkopolską
6. Skrzyżowanie ul. Nowowic

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Sekundniki będą zamontowane przy istniejących sygnalizatorach, na każdym z wlotów.


Numery i obręby działek

Chylonia: 1813; Cisowa: 2437, 2403, 2404, 2407, 2408, 2429; Leszczynki: 486,487,506,508,644,1098,1099,1100; Śródmieście: 1514,1515,1642,1653,1654,1816; Orłowo: 1145,1985,1982,1295/1,1295/2,1156/1; Orłowo: 430,440,441,1106,1117, 1157; Wielki Kack: 615/2 Karwiny: 24/1,67,129,199,203; Karwiny: 794/1,794/2,795,797 Wielki Kack: 2605/; Mały Kack: 2740,2741,2745,2751, Wielki Kack: 2642, 2644/2,2644/1; Wielki Kack: 3207; Śródmieście: 2410,2453 Wzgórze Św. Maksymiliana: 285/2; Działki leśne: 1367,1368,1369; Wzgórze Św. Maksymiliana: 24,25,26,28; Działki Leśnie: 219/2,220,221,222, Grabówek: 1326
Działki leśne: 1341,1377,1587,1593; Witomino-Radiostacja: 295,341/2,299/1,401; Witomino-Leśniczówka: 519/1,521

Własność działek

M. Gdynia, Skarb Państwa, województwo pomorskie, GDDKiA oraz PKP (działki w pasie drogowym)

Szczegółowy opis projektu

Jak mają działać sekundniki dla kierowców? Sekundnik wyświetla czas do końca zielonego światła i do końca czerwonego światła. Czas światła żółtego nie jest wyświetlany.

Dlaczego warto zamontować sekundniki dla kierowców? Główne zalety ich zastosowania:
- płynniejszy ruch drogowy poprzez sprawniejsze ruszanie spod świateł – bez zbędnej zwłoki, a dzięki temu mniejsze korki w mieście;
- kierowcy zyskają możliwość zaplanowania wyłączenia silnika pojazdu – dzięki temu zmniejszy się ilość zanieczyszczeń i CO2 w mieście. Częstą obawą kierowców przed wyłączeniem silnika jest stres (jeśli pierwszy kierowca na światłach nie zdąży włączyć silnika z powrotem, inni mogą trąbić);
- płynniejsze i łagodniejsze hamowanie (w tym silnikiem bądź rekuperacyjne) przed dojazdem do skrzyżowania – dzięki temu zmniejszy się ilość zanieczyszczeń – przede wszystkim najbardziej szkodliwych pyłów z klocków hamulcowych.
- zmniejszenie liczby samochodów przejeżdżających na czerwonym świetle (tzw. późnym pomarańczowym);
- zwiększenie bezpieczeństwa poprzez ograniczenie nagłych hamowań przez niespodziewaną zmianę świateł.
- uspokojenie ruchu poprzez wyeliminowanie sytuacji, w których kierowcy przyśpieszają, żeby mieć pewność, że zdążą na zielonym świetle.


Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Coraz większe korki powodują wzrost zanieczyszczeń powietrza. Upłynniając ruch, zmniejszymy ilość smogu w naszym mieście! Montaż odliczników na skrzyżowaniach dla kierowców pozwoli lepiej zaplanować hamowanie, co przyczyni się do zmniejszenia liczby gwałtownych hamowań, a więc zredukuje ilość pyłów z klocków hamulcowych i opon. Ma to szczególne znaczenie w przypadku autobusów, tirów i innych ciężkich pojazdów. Mniejsze korki to także mniej spalin, a to oznacza czystsze powietrze.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Montaż sekundników: Skrzyżowanie drogi S7 (Obwodnica Trójmiasta) z ul. Morską20000 zł
2Skrzyżowanie ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego z ul. Morską20000 zł
3Skrzyżowanie ul. Władysława IV z ul. 10 Lutego20000 zł
4Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską20000 zł
5Skrzyżowanie ul. Lotników z ul. Wielkopolską20000 zł
6Skrzyżowanie ul. Nowowiczlińskiej z ul. Chwaszczyńską (DW 474)20000 zł
7Skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej (DW474) z ul. Nowodworcową i Buraczaną20000 zł
8Skrzyżowanie ul. Wielkopolskiej (DW474) z ul. Sopocką i Strzelców20000 zł
9Skrzyżowanie ul. Spacerowej (DW218) z ul. Spacerową (dojazd do Centum Handlowego)20000 zł
10Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa z Al. Piłsudzkiego i ul. Władysława IV20000 zł
11Skrzyżowanie ul. Kieleckiej z ul. Śląską i Drogą Gdyńską20000 zł
12Skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Warszawską20000 zł
13Skrzyżowanie ul. Śląskiej z jednokierunkowym odcinkiem jezdni łączącym ul. Śląską ze skrzyżowaniem opisanym powyżej, w punkcie 10.20000 zł
14Skrzyżowanie ul. Małokaciej, Wielkokackiej, Chwarznieńskiej i Rolniczej20000 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 280000 zł



Komentarze


MarekSzurek

2023-04-05 09:28:32

A czy nauka i polskie analizy ministerialne nie wskazują przypadkiem, że to rozwiązanie jest nie tylko kosztowne, ale i szkodliwe? Just asking. https://www.brd24.pl/technologie/sekundniki-skrzyzowaniach-kierowcy-uwielbiaja-koniec-zalet/