Remont drogi pieszej i rowerowej na odcinku ul. Małe Karwiny – przystanek Nałkowskiej 02 oraz przy przystanku Karwiny PKM 02 (1)
Skrócony opis projektu
Razem poprawmy system ścieżek rowerowych w Gdyni to głosując w Budżecie Obywatelskim!. Wspólnie rozpocznijmy działania na remontu drogi rowerowej i pieszej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej między ulicami Małe Karwiny a przystankiem na Nałkowskiej 02 oraz poprawę organizacji ruchu przy przystanku Karwiny PKM02. Projekt przewiduje remont istniejącej drogi rowerowej na odcinku około 95 metrów - między ulicami Małe Karwiny a przystankiem na Nałkowskiej 02 oraz przy przystanku Karwiny PKM02.
Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację. Dlatego zachęcamy do głosowania!
Charakter projektu
Dzielnicowy, Karwiny
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
komunikacja i organizacja ruchu
Lokalizacja projektu - Adres
Ulica Wielkopolska - między ulicami Małe Karwiny a przystankiem na Nałkowskiej 02 oraz przyst. Karwiny PKM 02 (tj. kierunek Dąbrowa)Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Ulica Wielkopolska - główna ulica zachodniej GdyniNumery i obręby działek
682/1, 677 - obr. Karwiny794/1, 825 - obr. Karwiny
Własność działek
M. Gdynia, województwoSzczegółowy opis projektu
Razem poprawmy system ścieżek rowerowych w Gdyni! Gdyńskie drogi rowerowe cały czas nie stanowią spójnego i bezpiecznego systemu. Zmieńmy to głosując w Budżecie Obywatelskim. Wspólnie rozpocznijmy działania na rzecz kolejnego etapu tworzenia infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej między ulicami Małe Karwiny a przystankiem na Nałkowskiej 02.
Ulica Wielkopolska stanowi część ważnej w skali Gdyni trasy rowerowej. Mimo to droga ta jest w złym stanie: wykonana jest z pofalowanego asfaltu. Z biegiem lat nawierzchnia ta została wypaczona, wytworzyły się poprzeczne uskoki. Jakość tego połączenia zdecydowanie kontrastuje z nową nawierzchnią dróg rowerowych zrealizowanych w ramach Węzła Karwiny.
Projekt przewiduje remont istniejącej drogi rowerowej na odcinku około 95 metrów - między ulicami Małe Karwiny a przystankiem na Nałkowskiej 02. To ostatni taki nierówny fragment drogi rowerowej.
poprawmy błędną organizację ruchu przy przystanku Karwiny PKM 02 (kier. Dąbrowa). Przez lata istniała separacja ruchu przy ulicy Wielkopolskiej na wysokości przystanku Karwiny PKM 02 (w starej lokalizacji), co zapewniało bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Niestety, po przebudowie i przeniesieniu przystanków i przebudowie obecnie brakuje tego elementu, co powoduje zamieszanie i zagrożenia W efekcie stworzenia ciągu pieszo-rowerowego zamiast drogi rowerowej i pieszej pasażerowie stoją tam, gdzie jeżdżą rowery, natomiast rowerzyści mogą przejeżdżać między wiatą przystankową a stojącym autobusem. Powoduje to niekomfortowe sytuacje, tym bardziej, że przedmiotowa droga rowerowa to główna trasa dojazdowa do wszystkich południowo-zachodnich osiedli.
Obecne rozwiązanie, choć nowo-zaprojektowane nie spełnia żadnych standardów określonych przez miasto Gdynia i Obszar Metropolitalny. Zgodnie ze standardami budowy dróg rowerowych miasta Gdyni („Aktualizacja i integracja standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie”) ruch rowerowy w obrębie zatok przystankowych powinien być poprowadzony za przystankiem w celu minimalizacji kolizji. Podobne rozwiązania przewidują Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów
budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg Obszaru Metropolitalnego Gdańsk- Gdynia-Sopot oraz rekomendacje wydane przez Ministerstwo Infrastruktury (Kiedy przystanek usytuowany jest w zatoce, eliminowanie zagrożenia polega na takim poprowadzeniu drogi dla rowerów, aby oddzielić w sposób bezpieczny pasażerów dochodzących do przystanku i oczekujących na środek komunikacji publicznej (autobus, trolejbus czy tramwaj) od rowerzystów). Z bliżej nieznanych przyczyn urzędnicy uznali, że dokumenty te ich nie obowiązują. Dlatego mieszkańcy muszą kolejny raz wziąć sprawy w swoje ręce i naprawić błędy urzędników!
Projekt przewiduje zmianę organizacji ruchu poprzez:
- prawidłowe wyznaczenie dwóch przejść dla pieszych umożliwiających dojście na przystanek z obu stron
- wyznaczenie drogi rowerowej i drogi pieszej odpowiednimi znakami
- ustawienie barierek odgradzających drogę rowerową i pieszą (tak jak jest przy przystanku Źródło Marii lub Myśliwska)
- wymianę nawierzchni z asfaltowej na bitumiczną na odcinku 30 metrów
- wymalowanie oznakowania poziomego (linie i piktogramy)
W ten sposób ruch rowerowy zostanie bezpiecznie oddzielony od pieszego, a pasażerowie ZKM będą mogli bez obaw wysiadać z trolejbusów i autobusów. Kluczowe w projekcie jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni właśnie dla pieszych. Ważne jest, aby projektować ciągi pieszo-rowerowe zgodnie z odpowiednimi standardami bezpieczeństwa, zapewniając wystarczającą przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, odpowiednią sygnalizację i oznakowanie, oraz starając się minimalizować konflikty między użytkownikami drogi.
Im lepsze warunki do poruszania się rowerem, tym więcej mieszkańców wybierze rower. Im. Więcej gdynian wybierze rower, tym mniejsze będą korki na ulicach, tym mniejszy tłok będzie w komunikacji miejskiej, tym czystsze będzie powietrze, zaś ulice cichsze i bezpieczniejsze. Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację. Stąd dalszy rozwój dróg rowerowych to same korzyści dla miasta i wszystkich jego mieszkańców.
Dlatego zachęcamy wszystkich do głosowania na nasz projekt!
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem projektu jest wsparcie zrównoważonej mobilności w mieście Gdynia poprzez poprawę bezpieczeństwa i komfortu niechronionych grup uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów poprzez remont drogi rowerowej i chodnika wzdłuż ulicy Wielkopolskiej między ulicami Małe Karwiny a przystankiem na Nałkowskiej 02 oraz przy przystanku Karwiny PKM 02. Dzięki projektowi powstanie bezpieczna i wygodna dla użytkowników droga rowerowa.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Remont drogi rowerowej na odcinku 94 m *1800 zł (Małe Karwiny - przyst. Nałkowskiej 02) | 169200 zł |
2 | Odtworzenie oznakowania poziomego (Małe Karwiny - przyst. Nałkowskiej 02) | 5000 zł |
3 | Słupek stalowy do montażu 1 znaku/lustra drogowego z montażem 4 szt. * 400 zł - Karwiny PKM | 1600 zł |
4 | Znak drogowy z montażem wielkość mini (przejście dla pieszych) * 4 szt. * 480 zł - przy przystanku Karwiny PKM02 | 1920 zł |
5 | Wyznaczenie drogi rowerowej poprzez wymalowanie oznakowania poziomego przy przystanku Karwiny PKM02 | 10000 zł |
6 | Dokumentacja projektowa (20%) | 37544 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 225264 zł |