Standardy rolkarskie dla Gdyni - klimatyczne miasto bez barier

W trakcie weryfikacji szczegółowej
Jakub Łoginow (kuba.loginow@gmail.com)
projektodawca

Skrócony opis projektu

Nowe przepisy - czas na zmiany w Gdyni!

W 2021-22 roku prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie ministra zostały zaktualizowane, uwzględniając potrzeby osób poruszających się na rolkach i deskorolkach. Nowe przepisy nakazują projektowanie uniwersalnych dróg rowerowych i chodników dostosowanych do różnych użytkowników, w tym rolkarzy.

Rolkarze i deskorolkarze są teraz pełnoprawnymi użytkownikami dróg rowerowych i chodników. Celem tego projektu jest przełożenie tych zmian na praktykę w Gdyni.

Wzorem Krakowa chcemy wprowadzić całkowity zakaz stosowania nierównej nawierzchni pieszej. To ułatwienie dla osób starszych, na wózkach i pań w szpilkach


Charakter projektu

Miejski w ramach Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego (KBO)

Typ projektu

Projekt duży

Kategorie projektu

sport i rekreacja, komunikacja i organizacja ruchu, zieleń i ochrona środowiska, przestrzeń publiczna


Lokalizacja projektu - Adres

Całe miasto

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Standardy rolkarskie w Gdyni obejmują obszar całego miasta.

Numery i obręby działek


Własność działek

---

Szczegółowy opis projektu

Celem projektu jest stworzenie i upowszechnienie standardów infrastruktury pieszej i rowerowej w Gdyni, które będą uwzględniać potrzeby osób poruszających się na rolkach i deskorolce. Projekt ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy na rolkach i deskorolce, a także zwiększenie popularności tej formy aktywności fizycznej, będącej zarazem formą zrównoważonego transportu, który na równi z rowerem może służyć codziennym dojazdom do pracy, szkoły, na uczelnię (zwłaszcza na Uniwersytet Morski w Gdyni i Akademię Marynarki Wojennej), do urzędu, na zakupy, a zwłaszcza na deskorolce - jako szybka i przyjazna środowisku forma dotarcia na przystanek SKM lub stację kolejową albo przystanek autobusowy.


Projektodawca, posiadający doświadczenie wdrażania podobnych standardów m. in. w Krakowie i na Słowacji (Uchwała Rolkarska Miasta Krakowa z 2017 roku), zdaje sobie sprawę z faktu, iż w Gdyni z powodzeniem funkcjonują już świetnie działające standardy rowerowe i piesze i intencją autora nie jest ich kwestionowanie, deprecjonowanie ani zastąpienie. Standardy rolkarskie nie powstają w kontrze do obowiązujących regulacji i doświadczeń, ale przeciwnie - czerpią z nich inspirację.


Zakres projektu:

Projekt obejmuje trzy główne komponenty:

1. Opracowanie standardów infrastruktury miejskiej uwzględniającej potrzeby rolkarzy, deskorolkarzy i innych użytkowników zgodnie z wytycznymi z załącznika i w nawiązaniu do analogicznej Uchwały Rolkarskiej przyjętej w 2017 roku w Krakowie.

Zostaną opracowane szczegółowe wytyczne dotyczące projektowania i budowy infrastruktury pieszej i rowerowej, które będą uwzględniać potrzeby osób poruszających się na rolkach i deskorolce.
Wytyczne będą obejmować m.in. takie zagadnienia jak:
Nawierzchnia: rodzaj nawierzchni, jej gładkość i równość,
Szerokość dróg rowerowych i alejek: minimalna szerokość ścieżek umożliwiająca komfortową jazdę na rolkach,
Bezpieczeństwo: rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa osób poruszających się na rolkach,
Dostępność: zapewnienie dostępności infrastruktury dla osób o różnym stopniu sprawności.
Uniwersalność - zgodnie z zasadą "mobilność dla wszystkich", miasto powinno zapewnić komfortowe i bezpieczne warunki przemieszczania się po całym mieście i po wszystkich dzielnicach nie tylko przedstawicielom większościowych grup (kierowcy, piesi, rowerzyści), ale także przedstawicielom mniejszości - takich jak rolkarze czy deskorolkarze. Nie mogą być używane argumenty, że wykluczamy te grupy z procesu projektowania infrastruktury dróg rowerowych, chodników, placów, skwerów itp. tylko dlatego, że jest ich mało. Taki argument byłby sprzeczny z zasadą projektowania uniwersalnego oraz z zasadą poszanowania mniejszości oraz otwartości na nowe trendy, które są Gdyni szczególnie bliskie.


Celem projektu jest wypracowanie, w drodze warsztatów, dialogu i działań edukacyjnych dla urzędników i projektantów, gdyńskiego standardu dobrych praktyk będącego wdrożeniem Wytycznych do projektowania infrastruktury pieszo-rowerowej dostosowanej do potrzeb rolkarzy i deskorolkarzy zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 2022 roku - dokument w załączniku (zachęcamy do zapoznania się).

2. Warsztaty popularyzujące jazdę na rolkach i deskorolce:

Zostaną zorganizowane bezpłatne warsztaty dla mieszkańców Gdyni, podczas których będzie można nauczyć się podstaw jazdy na rolkach lub deskorolce.
Warsztaty będą prowadzone przez doświadczonych instruktorów.
Uczestnicy warsztatów otrzymają niezbędny sprzęt do nauki jazdy.


3. Spotkania i szkolenia dla projektantów:

Zostaną zorganizowane spotkania i szkolenia dla projektantów infrastruktury pieszej i rowerowej.
Celem spotkań i szkoleń będzie uświadomienie projektantów o potrzebach osób poruszających się na rolkach i deskorolce.
Celem spotkań będzie też skonfrontowanie urzędników i projektantów z mitami na temat jazdy na rolkach i deskorolce. Nie, rolki i deskorolka nie są tylko dla dzieci i młodzieży - obecnie główną grupę użytkowników rolek stanowią osoby dojrzałe (40-60 lat), jazda na rolkach jest zalecana seniorom - jako doskonały sposób utrzymania zdrowia i prewencji chorób kardiologicznych. Nie, jazda na rolkach i deskorolka to nie tylko sport i zabawa - to również taka sama ekologiczna forma mobilności miejskiej jak jazda na rowerze i promując rower w Gdyni, należy tak samo promować rolki i deskorolkę - w niczym nie są gorsze, tak samo nadają się na dojazdy do pracy, szkoły, na przystanek. Kolejnym mitem jest przekonanie, że rolkarzom wystarczy jeździć tam i z powrotem po Bulwarze. Nie - rolki są idealne na robienie długich dystansów, np. 120 km dziennie. Zakładasz rolki w centrum Gdyni i jedziesz nie zdejmując ich przez Sopot i Gdańsk na Wyspę Sobieszewską, lub w drugą stronę - do Wejherowa lub Władysławowa. Jak to wygląda obecnie, można zobaczyć na mapie tras rolkarskich: www.porteuropa.eu/mapa Niestety, to właśnie na terenie Gdyni jest najwięcej "dziur" w spójności tras rolkarskich aglomeracji trójmiejskiej. Czas to naprawić - i po to jest ten projekt.


Podczas spotkań i szkoleń zostaną zaprezentowane dobre praktyki w zakresie projektowania infrastruktury przyjaznej dla rolkarzy.

Korzyści projektu:

Poprawa bezpieczeństwa i komfortu jazdy na rolkach w Gdyni.
Zwiększenie popularności jazdy na rolkach jako formy aktywności fizycznej.
Stworzenie bardziej przyjaznego i inkluzywnego miasta dla wszystkich mieszkańców.
Wzrost świadomości wśród projektantów infrastruktury o potrzebach osób poruszających się na rolkach.
Poprawa jakości projektowanej infrastruktury pieszej i rowerowej.
Budżet projektu:

Całkowity koszt projektu szacuje się na kwotę 100 000 zł.

Zachęcamy do głosowania na ten projekt w budżecie obywatelskim!


Uzasadnienie:

Jazda na rolkach to zdrowy, ekologiczny i ekonomiczny sposób na spędzanie wolnego czasu. Jest to również doskonała forma aktywności fizycznej dla osób w każdym wieku. Niestety, infrastruktura piesza i rowerowa w Gdyni często nie jest przyjazna dla osób poruszających się na rolkach.

Projekt "Standardy rolkarskie dla Gdyni" ma na celu poprawę tej sytuacji. Opracowanie standardów infrastruktury pieszej i rowerowej, z uwzględnieniem potrzeb rolkarzy, zapewni im większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warsztaty popularyzujące jazdę na rolkach i deskorolce zachęcą więcej mieszkańców do korzystania z tej formy aktywności fizycznej. Z kolei spotkania i szkolenia dla projektantów uświadomią im o potrzebach rolkarzy i nauczą ich projektować infrastrukturę przyjazną dla wszystkich.

Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Nowe przepisy - czas na zmiany w Gdyni!

W 2021-22 roku prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie ministra zostały zaktualizowane, uwzględniając potrzeby osób poruszających się na rolkach i deskorolkach. Nowe przepisy nakazują projektowanie uniwersalnych dróg rowerowych i chodników dostosowanych do różnych użytkowników, w tym rolkarzy.

Rolkarze i deskorolkarze są teraz pełnoprawnymi użytkownikami dróg rowerowych i chodników. Celem tego projektu jest przełożenie tych zmian na praktykę w Gdyni.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Łączny koszt100000 zł
20 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 100000 zł



Komentarze


Ten projekt nie posiada komentarzy