Przystań Młodych Odkrywców - zajęcia z eksperymentami, robotyką i programowaniem, strefa eduzabawy, wydarzenia edukacyjno-rozrywkowe dla wszystkich mieszkańców

W trakcie weryfikacji szczegółowej
Monika Skorczewska
projektodawca

Skrócony opis projektu

Dwa cykle darmowych, popołudniowych zajęć edukacyjnych w miesiącach jesienno-zimowych z użyciem eksperymentów i nowoczesnych technologii dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz otwartej dla wszystkich strefy eduzabawy w przystani sąsiedzkiej. W każdym cyklu, przewidziana jest organizacja Dnia Młodego Odkrywcy-warsztaty i pokazy specjalne dla wszystkich mieszkańców. Uczestnicy w trakcie interaktywnych form, poprzez zabawę, będą mieli szansę odkryć swoje talenty w zakresie m.in. robotyki, kodowania, programowania, doświadczeń przyrodniczych. Projekt zakłada możliwość pozostawienia dziecka pod opieką animatora/edukatora i skorzystania z oferty przystani skierowanej do dorosłych.


Charakter projektu

Dzielnicowy, Cisowa

Typ projektu

Projekt duży

Kategorie projektu

edukacja


Lokalizacja projektu - Adres

ul. Chylońska 237, 81-007 Gdynia

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Przystań Chylońska 237 znajdująca się na terenie dzielnicy Cisowa, należąca do sieci centrów sąsiedzkich w Gdyni.
Miejsce rozwoju zainteresowań i realizacji pomysłów mieszkańców.


Numery i obręby działek


Własność działek

M. Gdynia

Szczegółowy opis projektu

Dwa cykle darmowych, pozalekcyjnych (popołudniowych) zajęć i spotkań w przystani sąsiedzkiej głównie skierowanych do rodzin z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych i nowoczesnych technologii, w oparciu o metodę projektu i eksperymentu. Uczestnicy poprzez zabawę, w trakcie interaktywnych zajęć, będą mieli szansę odkryć swoje talenty w zakresie m.in. robotyki, kodowania, programowania, doświadczeń przyrodniczych.
W każdym cyklu, przewidziana jest organizacja Dnia Młodego Odkrywcy w formie otwartych warsztatów i pokazów specjalnych dla wszystkich mieszkańców.
Cykle zaplanowano w miesiącach jesienno-zimowych, kiedy aktywność na świeżym powietrzu jest ograniczana. Jeden cykl oznacza 3 miesiące (cały projekt łącznie 6 miesięcy z przerwą wiosenno-wakacyjną np. I cykl styczeń-marzec, II cykl październik-grudzień). Częstotliwość zajęć/spotkań i czas trwania zajęć w zależności od predyspozycji uczestników oraz prowadzonego tematu.

ZAKRES KAŻDEGO CYKLU:

• CYKLICZNE ZAJĘCIA EDUKACYJNE W PODZIALE NA GRUPY WIEKOWE - obowiązują zapisy w formie otwartego naboru uczestników (przykładowy podział: I grupa 3-6 lat, II grupa 7-10lat). W każdej grupie min.15 miejsc. Zajęcia z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych i nowoczesnych technologii w oparciu o metodę projektu i eksperymentu. Uczestnicy poprzez zabawę, w trakcie interaktywnych zajęć, będą mieli szansę odkryć swoje talenty w zakresie m.in. robotyki, kodowania, programowania, doświadczeń przyrodniczych. Częstotliwość ok.1 raz w tygodniu dla zapisanych uczestników. W zajęciach mogą brać udział dzieci zapisane na cały cykl w otwartym naborze, z możliwością skorzystania z wybranych zajęć osób spoza listy podstawowej w przypadku wolnych miejsc. W ramach cyklu przeprowadzonych zostanie min. 12 różnych tematów, zgodnie z podaną tematyką, dostosowanych do 2 grup wiekowych. Wykonawca na czas trwania zajęć zapewni niezbędny sprzęt i materiały (typu klocki do kodowania i programowania, tablety, roboty, materiały i sprzęt do doświadczeń matematyczno-przyrodniczych). Tematy zajęć nie będą powtarzać się w kolejnym cyklu, ze względu na możliwość wzięcia udziału tych samych dzieci, ale ten sam temat może być prowadzony w obu grupach wiekowych (w skali roku łącznie 24 różnych tematów zajęć). Czas trwania 1 zajęć w zależności od tematyki i predyspozycji uczestników, ale nie mniej niż 45 min. Łącznie 24 zajęcia/cykl (48 zajęć w skali roku), .

• CYKLICZNE SPOTKANIA W OTWARTEJ STREFIE EDUZABAWY – otwarta 2 razy w tygodniu strefa edukacji i zabawy dla wszystkich mieszkańców (głównie z myślą o rodzicach z dziećmi), w której nie obowiązują zapisy. Inicjatorem spotkań/gospodarzem strefy będzie animator/edukator, który na każdym spotkaniu będzie proponował uczestnikom aktywności, które uczą i bawią jednocześnie (m.in. gry i zabawy rozwijające kreatywność, przedstawiające alternatywne formy spędzania czasu wolnego, ale także zawierające walory edukacyjne). Działania prowadzone w oparciu o dostępne na terenie przystani gry, książki, zabawki, przybory animacyjne. Budżet zakłada możliwość dokupienia materiałów szybkozużywalnych: plastycznych, produktów spożywczych do eksperymentów itp.
Dodatkowo zaplanowano formę opieki nad młodymi uczestnikami, która zakłada, że rodzic, w czasie godzin otwarcia strefy eduzabawy, będzie mógł aktywnie uczestniczyć lub zostawić za zgodą animatora/edukatora dziecko pod jego opieką, a sam skorzystać z dostępnych form edukacji i rozwoju na terenie przystani, skierowanych do swojej grupy wiekowej m.in. oferty biblioteki, zajęć sportowych, innych możliwości spędzenia wolnego czasu, zgodnie z regulaminem działania strefy. Częstotliwość funkcjonowania otwartej strefy eduzabawy ok. 2 razy w tygodniu, popołudniami (po godz.16:00, 2-3h/dzień), razem 24 spotkań/cykl, 48 spotkań w skali roku

• DZIEŃ MŁODEGO ODKRYWCY - jedno wydarzenie na każdy cykl, łącznie 2 wydarzenia/rok (np. Dzień Młodego Odkrywcy na rozpoczęcie I cyklu i kolejny na zakończenie II cyklu) – otwarta forma dla wszystkich chętnych mieszkańców, mająca na celu zaprezentowanie oferty/podsumowanie efektów planowanych zajęć, osób prowadzących zajęcia, zasad bezpiecznego eksperymentowania, wzbogacona o warsztaty pokazowe i pokazy specjalne z dziedziny nauki i nowoczesnych technologii. Nie zabranie strefy rozrywki, która ma na celu pokazanie rodzinom prostych form gier i zabaw edukacyjnych, które można prowadzić w domu, w oparciu o powszechnie dostępne materiały i sprzęt używany w każdym gospodarstwie domowym.

INFORMACJE DODATKOWE:
Wprowadzenie nowoczesnych form nauczania już od najmłodszych lat jest szczególnie istotne, aby pokazać młodemu pokoleniu, że komputery i tablety nie służą tylko do gier i oglądania filmów, a mogą być fascynującym narzędziem do odkrywania otaczającego nas świata, zaś eksperymentowanie uczy, ale przede wszystkim bawi.
Ponadto, metody projektu i eksperymentu są coraz chętniej wykorzystywane w tradycyjnych przedszkolach i szkołach, niemniej przez brak odpowiednio przeszkolonej kadry, budżetu i nowoczesnego sprzętu nie mogą być w pełni realizowane. Metoda projektu nastawiona jest na znaczną samodzielność i odpowiedzialność, co jest równocześnie świetną nauką życia w społeczeństwie. Aktywności zakładają swobodny dostęp do różnych przedmiotów oraz pomocy prowadzącego.
Zaproponowane działania mają na celu oswojenie dzieci i rodziców z nowoczesnymi formami nauczania, pokazanie, że nauka nie musi być nudna, ani trudna. Zajęcia prowadzone będą przez profesjonalnych animatorów/edukatorów, którzy w przystępny sposób, za pomocą doświadczeń i przy użyciu nowoczesnych technologii, pozwolą uczestnikom odkryć podstawowe prawa fizyki, matematyki, czy przyrody.

Niezbędne działania:
• Wyłonienie wykonawcy
• Stworzenie regulaminu rekrutacji na zajęcia i funkcjonowania otwartej sali eduzabawy
• Promocja działań i rekrutacja uczestników - dotarcie z informacją do mieszkańców
• Przeprowadzenie obu cykli zajęć, spotkań, wydarzeń

Uwaga: Kalkulację przygotowano w oparciu o koszty planowane. W trakcie realizacji projektu zaplanowane działania mogą zostać zmodyfikowane (m.in. zmieniona liczba i częstotliwość zaplanowanych zajęć, miesięcy realizacji, czy wieku odbiorców w przypadku nie zebrania się grupy), a zaplanowane kwoty przesunięte między poszczególnymi pozycjami budżetu w taki sposób, aby nie uległa zmianie ogólna kwota projektu.

Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Rozszerzenie oferty przystani, w której brakuje zajęć edukacyjnych dla młodszych dzieci, prowadzonych po godz.16:00, w oparciu o nowoczesne, interaktywne formy i technologie. Projekt ma na celu odkrycie lub rozwinięcie pasji i zainteresowań mieszkańców. Nie wszystkie dzieci mają szansę uczestniczyć w tego typu interaktywnych zajęciach, a rodzice skorzystać z oferty przystani bez swoich pociech. Na terenie obiektu, jest także wyposażona sala zabaw, z której mieszkańcy nie mogą w pełni korzystać.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1zajęcia edukacyjne - 6 miesięcy x średnio 4 tygodnie x 2 grupy wiekowe x koszt 1 zajęć ok.500zł/zajęcia wraz z materiałami i sprzętem24000 zł
22 dni młodego odkrywcy, ok.5tys./wydarzenie10000 zł
3ogólnodostępna strefa eduzabaw - 6 miesięcy x śr. 4 tygodnie x 2 razy w tyg. x 3h x 200zł/h28800 zł
4obsługa administracyjna (w tym stworzenie regulaminów, rekrutacja i promocja)2000 zł
5materiały szybkozużywalne na aktywności w strefie eduzabawy - ok.50zł/spotkanie x 48 spotkań2400 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 67200 zł

Załączniki



Komentarze


Ten projekt nie posiada komentarzy