Nowa ścieżka rowerowa na początku ulicy Świętojańskiej – na odcinku od Partyzantów do Piłsudskiego

W trakcie weryfikacji szczegółowej
BOwGdyni
projektodawca

Skrócony opis projektu

Czas na wygodny i bezpieczny system ścieżek rowerowych w Gdyni! Zmieńmy to głosując w Budżecie Obywatelskim, aby zyskać bezpieczniejszy przejazd na początkowym odcinku Świętojańskiej.

Celem projektu jest wsparcie zrównoważonej mobilności w mieście Gdynia poprzez budowę wzdłuż ulicy Świętojańskiej (odc. Partyzantów-Piłsudskiego) – najważniejszej ulicy w centrum Gdyni. Dzięki projektowi powstanie bezpieczna i wygodna dla użytkowników droga rowerowa.

Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację.

Grupą odbiorców projektu są wszyscy mieszkańcy Gdyni.


Charakter projektu

Dzielnicowy, Wzgórze Św. Maksymiliana

Typ projektu

Projekt duży

Kategorie projektu

komunikacja i organizacja ruchu


Lokalizacja projektu - Adres

Ulica Świętojańska między ul. Partyzantów a Piłsudskiego

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Projekt przewiduje budowę drogi rowerowej ulicy Świętojańskiej między ul. Partyzantów a Piłsudskiego


Numery i obręby działek

325, 318, 319, 296, 316, 312, 301, 299/2 (SKARB PAŃSTWA), 338, 295 – obr. Wzgórze św. Maksymiliana;
2459, 2462 – obr. Śródmieście

Własność działek

M. Gdynia, Skarb Państwa

Szczegółowy opis projektu

Uwaga! Droga rowerowa w tym miejscu, mimo, że posiada ważne pozwolenie na budowę, nie została realizowana wraz z Parkiem Centralnym!

Razem poprawmy system ścieżek rowerowych w Gdyni! Gdyńskie drogi rowerowe cały czas nie stanowią spójnego i bezpiecznego systemu. Zmieńmy to głosując w Budżecie Obywatelskim. Wspólnie rozpocznijmy działania na rzecz połączenia rowerowego ze Śródmieściem.

Ulica Świętojańska stanowi salon Gdyni. Jest ona także dojazdem dla mieszkańców południowej i południowo-zachodniej Gdyni do ścisłego centrum, ale także do terenów wzdłuż morza, Polanki Redłowskiej, czy licznych instytucji takich jak Urząd Miasta, teatr, szkoły, kina etc.

Na początkowym odcinku ulicy (tj. między Partyzantów a Piłsudskiego) funkcjonuje jedynie pas rowerowy w stronę południową wyznaczony pomiędzy dwoma pasami ruchu ogólnego. Ze względu na liczne kursujące w tym rejonie autobusy i trolejbusy, często zdarza się, że rowerzyści muszą czekać na zielone światło pomiędzy dwoma pojazdami. Warto wskazać, że pasami tymi muszą jechać także dzieci powyżej 10 roku życia, bo obligują je do tego przepisy. Z kolei w przeciwnym kierunku nie ma nawet tego - nie ma żadnej separacji od ruchu aut.

Dlatego właśnie uważamy, że droga rowerowa poprowadzona zgodnie ze standardami za wiatą przystanku „Urząd Miasta Świętojańska” będzie wygodniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem. Dzięki temu zmniejszy się liczba punktów kolizyjnych, zwłaszcza w relacji Świętojańska – Piłsudskiego, gdzie rowerzysta po prostu skręci w prawo, bez konieczności wjazdu, a potem zjazdu z jezdni. Jest to ważne, gdyż w tym rejonie porusza się dużo rekreacyjnych rowerzystów, mniej wprawionych w ruchu ulicznym.

Jednocześnie zakładamy, że rowerzyści – mając bezpieczną i wygodną dla siebie przestrzeń – rzadziej będą wybierać ze strachu nielegalną jazdę chodnikiem, przez którą obniża się komfort poruszania się pieszych, w szczególności wysiadających z pojazdów ZKM.

Zakłada się przy tym, że droga rowerowa zostanie wybudowana zgodnie z tzw. wyłączonym zakresem projektu centralnego, który miasto – ze względu na koszty – nie będzie realizować.

Im lepsze warunki do poruszania się rowerem, tym więcej mieszkańców wybierze rower. Im więcej gdynian wybierze rower, tym mniejsze będą korki na ulicach, tym mniejszy tłok będzie w komunikacji miejskiej, tym czystsze będzie powietrze, zaś ulice cichsze i bezpieczniejsze. Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację. Stąd dalszy rozwój dróg rowerowych to same korzyści dla miasta i wszystkich jego mieszkańców.

Projekt ma ważną dokumentację projektową i komplet pozwoleń. Jest to jedynie kwestia zapewnienia finansowania dla miasta, właśnie ze środków BO!

Dlatego zachęcamy wszystkich do głosowania na nasz projekt!

Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Celem projektu jest wsparcie zrównoważonej mobilności w mieście Gdynia poprzez budowę lub wyznaczenie nowej drogi rowerowej wzdłuż ulicy Świętojańskiej. Ulica Świętojańska stanowi główny ciąg komunikacyjny Śródmieścia Gdyni, stanowi jej salon, zaś obok znajdują się tereny rekreacyjne. Tędy wiedzie droga do Parku Centralnego, na Bulwar, czy Polankę Redłowską, a także międzynarodowa trasa rowerowa EV10.

Mimo dużego obciążenia ruchem, w tym trolejbusów, nie ma ona drogi rowerowej.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Świętojańskiej na odcinku Partyzantów-Piłsudskiego (160mb*2000 zł)320000 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 320000 zł



Komentarze


Ten projekt nie posiada komentarzy