Budowa oświetlenia wzdłuż Starodworcowej, poprawa bezpieczeństwa pieszych na Gryfa Pomorskiego, Zwinisławy, Źródle Marii i uspokojenie ruchu na ulicy Górniczej. (1)

Projekt wybrany w głosowaniu
kajlewan
projektodawca

Skrócony opis projektu

Strefa Tempo 30 w wielu miejscach naszej dzielnicy to nadal fikcja. Rodzice obawiają się puszczać dzieci same z domu, zwłaszcza po zmroku. Razem to poprawmy! Projekt przewiduje poprawę bezpieczeństwa poprzez poprawę oświetlenia oraz wyniesienia przejść dla pieszych w 6 miejscach wskazywanych nam jako potencjalnie niebezpieczne przez mieszkańców dzielnicy. Chcemy przede wszystkim poprawić widoczność pieszych i spowolnić zbyt szybki względem przepisów ruch samochodów przede wszystkim na Fikakowie, ale także przy Źródle Marii i na Starodworcowej.


Charakter projektu

Dzielnicowy, Wielki Kack

Typ projektu

Projekt duży

kategorie projektu

komunikacja i organizacja ruchu


Lokalizacja projektu - Adres

Projekt jest zlokalizowany w 6 różnych miejscach Wielkiego Kacka: na Gryfa Pomorskiego, Zwinisławy, Źródle Marii, Starodworcowej, Witosławy i Górniczej

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Lokalizacje projektu zostały wybrane na podstawie uwag przekazywanych nam przez mieszkańców całej dzielnicy.
- Starodworcowa (odcinek między nr 2 a 5)
- Gryfa Pomorskiego (2 przejścia: przy Merkusie oraz przy Afroalko - dolne przejście)
- Zwinisławy/Lipowa (wschodnie przejście)
- Źródło Marii (przy kościele św. Wawrzyńca)
- Górnicza


Numery i obręby działek

1) Starodworcowa - 2549, 2464, 2463, 2461, 2462, 2406 - obr. Wielki Kack
2) Źródło Marii - 1558 - obr. Wielki Kack
3) Gryfa Pomorskiego/Szefki - 1052 obr . Wielki Kack
4) Gryfa Pomorskiego/Merkus - 1218, obr. Wielki Kack
5) Zwinisławy/Lipowa - 948, 963, 953,954 - obr. Wielki Kack
6) Górnicza - 711, 713, 714 - obr. Wielki Kack

Własność działek

M. Gdynia

Szczegółowy opis projektu

Wspólnie poprawmy bezpieczeństwo pieszych w naszej dzielnicy! Wsłuchując się w wasze głosy wybraliśmy aż 6 newralgicznych miejsc, które chcielibyśmy zabezpieczyć poprzez oświetlenie albo uspokojenie ruchu samochodowego. Zależy nam na tym, by jak największa liczba mieszkańców odczuła pozytywne skutki inwestycji w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Pierwsze polega na budowie dwóch nowych linii oświetleniowych: na fragmencie Starodworcowej (między nr 2 a 5). Miejsce te wskazywane jest przez mieszkańców jako ciemne i niebezpieczne.

Kolejne lokalizacje to przejścia dla pieszych, które chcielibyśmy wynieść i doświetlić. Są to 2 przejścia na Gryfa Pomorskiego - przede wszystkim przy "Merkusie" oraz przy Szefki, przejście na skrzyżowaniu ulicy Zwinisławy i Lipowej oraz skrzyżowanie łączące parking przy kościele św. Wawrzyńca z wejściem na cmentarz przy ulicy Źródło Marii. Wszystkie te miejsca od dawna są wskazywane jako niebezpieczne dla pieszych. Oprócz tego chcemy zapobiec przekraczaniu prędkości w strefie Tempo 30 na ulicy Górniczej.

Zadanie, jakie chcielibyśmy zrealizować:
1) Budowa oświetlenia na odcinku Starodworcowej (między Radosną a Wesołą). Na tym odcinku, od budynku nr 5 do nr 2, nie ma oświetlenia. Chcemy je uzupełnić ustawiając 9 latarni. To droga dzieci do szkoły, dojście dla mieszkańców do punktów usługowych (kwiaciarnia, bar, sklepy).

2) Skrzyżowania ulic Zwinisławy z Lipową: w tym miejscu szeroka i ruchliwa ulica przecina szlak pieszy pomiędzy osiedlem Fikakowo i ulicą Chwaszczyńską. Jest to także droga do szkoły nr 46, apteki, poczty i sklepów na Karwinach, zaś w drugą stronę do trasa do Przystani Lipowa i klubu seniora przy Lipowej 15. Niestety, część kierowców przekracza tam prędkość w tym miejscu, co rodzi ryzyko potrąceń pieszych. Chcemy wynieść wschodnie przejście dla pieszych, dzięki czemu kierowcy zwolnią w tym miejscu, zaś pieszym łatwiej będzie przejść na drugą stronę i będą oni bezpieczniejsi. Ze względu na nagromadzenie sieci po zachodniej skrzyżowania, można wynieść tylko przejście po stronie wschodniej. Z uwagi na przebiegającą tą ulicą trasę pojazdów komunikacji zbiorowej najazdy progów zwalniających muszą być wydłużone do 1,5m – 2m.

3) przejście dla pieszych na skrzyżowaniu Szefki i Gryfa Pomorskiego (przy Afroalco) - piesi wielokrotnie wskazywali, że to przejście jest niedoświetlone, zaś kierowcy mimo znaków o strefie Tempo 30 przekraczają prędkość. Przez to dochodzi tam do potrąceń, ostatnio pieszy został potrącony w grudniu 2019 roku. Wyniesione i oświetlone zostanie przejście po stronie wschodniej (od dołu ulicy).

4) przejście dla pieszych przy Gryfa Pomorskiego (obok Merkusa) - najważniejsze przejście dla pieszych na Fikakowie, którędy przemieszcza się bardzo dużo pieszych w każdym wieku - od seniorów idących do sklepu, czy trolejbusu, przez uczniów po rodziców z małymi dziećmi idącymi na plac zabaw. To bardzo ważne, by w tym miejscu piesi byli odpowiednio zabezpieczeni, tym bardziej, że panuje tam słaba widoczność (zieleń, altanka śmietnikowa, łuk). Chcemy, by to przejście zostało wyniesione i doświetlone dodatkowymi latarniami.

5) Źródło Marii (przy kościele). Chcemy spowolnić ruch na newralgicznym wyjeździe z terenu kościoła i parkingu, gdzie przecina się ruch pieszy i samochodowy i gdzie okresowo pojawia się duża liczba pieszych. Spowolnienie ruchu poprawi bezpieczeństwo wyjeżdżających z parkingu obok kościoła i przechodzących przez ciąg pieszy ze Starodworcowej do schodów na Gryfa. Dodatkowo uspokoi to ruch na przecięciu ulicy Źródło Marii z ważnym ciągiem pieszym od schodów na Gryfa do Starodworcowej.

6) Montaż 2 progów zwalniających (do prędkości 30 km/h) na ulicy Górniczej - tutaj również mieszkańcy zgłaszali kwestię przekraczania prędkości, a nawet wyprzedzania jadąc w dół. (projekt organizacji ruchu + wybudowanie progów).

Wszystkie 6 lokalizacji to obszar, gdzie obowiązuje strefa Tempo 30 i gdzie dochodzi do przekroczeń prędkości, a nawet wypadków. Wszystkie lokalizacje zostały skonsultowane z ZDiZ. Zakłada się, że same roboty w zakresie branży drogowej zostaną zrealizowane przez ZDiZ w ramach prac utrzymaniowych, zaś prace nad budową oświetlenia będą zrealizowane przez odpowiedni referat tut. Zarządu.

Naszym zdaniem bezpieczeństwo pieszych to podstawa. Każdy z nas jest pieszym – nieważne czy dorosły, czy dziecko, czy senior. Dzięki wygodnym i bezpiecznym warunkom dla pieszych poprawia się komfort życia w dzielnicy, nawiązują się społeczne więzi i lepiej prosperuje lokalny biznes. To bardzo ważne także dla rodzin z dziećmi - dzięki wyniesionym przejściom rodzice mniej boją się wypuszczać samodzielnie swoje dzieci na ulice. To zatem wspólna sprawa!

Udało nam się prawidłowo oświetlić rejon szkoły nr 20, na Starodworcowej powstały nowe chodniki, projektowane jest oświetlenie na ulicy Górniczej, niebawem rozpocznie się przebudowa dojścia między Krętą a kościołem św. Wawrzyńca wraz z jego oświetleniem. Widzimy zatem jak wiele udało się wspólnie dla pieszych zdziałać. Dlatego serdecznie zachęcamy do głosowania wraz z rodziną!

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Budowa nowego oświetlenia - słup + oprawa wzdłuż ulicy Starodworcowej (od nr 2 do nr 5) - 9 szt.54000 zł
2Budowa nowego oświetlenia - Roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne wzdłuż ulicy Starodworcowej (od nr 2 do nr 5) - 270 m25380 zł
3Budowa nowego oświetlenia - Kanalizacja kablowa - 270 m9450 zł
4Budowa nowego oświetlenia - Roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu wzdłuż ulicy Starodworcowej (od nr 2 do nr 5) - 270 m9450 zł
5Budowa nowego oświetlenia - Badania i pomiary wzdłuż ulicy Starodworcowej (od nr 2 do nr 5)900 zł
6Budowa nowego oświetlenia - Uziemienie wzdłuż ulicy Starodworcowej (od nr 2 do nr 5)1818 zł
7Dokumentacja projektowa dla budowy oświetlenia wzdłuż ulicy Starodworcowej (od nr 2 do nr 5)20199 zł
8Koncepcja docelowego układu drogowego odcinka ulicy Starodworcowej15000 zł
9Budowa nowego oświetlenia - Roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne przejście dla pieszych Gryfa-Szefki940 zł
10Budowa nowego oświetlenia - Kanalizacja kablowa przejście dla pieszych Gryfa-Szefki350 zł
11Budowa nowego oświetlenia - Roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu przejście dla pieszych Gryfa-Szefki350 zł
12Budowa nowego oświetlenia - Badania i pomiary przejście dla pieszych Gryfa-Szefki1000 zł
13Budowa nowego oświetlenia - Uziemienie przejście dla pieszych Gryfa-Szefki404 zł
14Dokumentacja projektowa dla budowy oświetlenia przejście dla pieszych Gryfa-Szefki3008 zł
15Wyniesienie przejścia dla pieszych - przejście dla pieszych Gryfa-Szefki51000 zł
16Budowa nowego oświetlenia - słup + oprawa przejście dla pieszych Gryfa (Merkus) - 2 szt.12000 zł
17Budowa nowego oświetlenia - Roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)940 zł
18Budowa nowego oświetlenia - Kanalizacja kablowa przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)350 zł
19Budowa nowego oświetlenia - Roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)350 zł
20Budowa nowego oświetlenia - Badania i pomiary przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)1000 zł
21Budowa nowego oświetlenia - Uziemienie przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)404 zł
22Dokumentacja projektowa dla budowy oświetlenia przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)3008 zł
23Wyniesienie przejścia dla pieszych - przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)53000 zł
24Uspokojenie ruchu na ulicy Źródło Marii przy Kościele św. Wawrzyńca30000 zł
25Budowa nowego oświetlenia - słup + oprawa Zwinisławy/Lipowa - 2 szt.12000 zł
26Budowa nowego oświetlenia - Roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne Zwinisławy/Lipowa940 zł
27Budowa nowego oświetlenia - Kanalizacja kablowa Zwinisławy/Lipowa350 zł
28Budowa nowego oświetlenia - Roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu Zwinisławy/Lipowa350 zł
29Budowa nowego oświetlenia - Badania i pomiary Zwinisławy/Lipowa1000 zł
30Budowa nowego oświetlenia - Uziemienie Zwinisławy/Lipowa404 zł
31Dokumentacja projektowa dla budowy oświetlenia Zwinisławy/Lipowa3000 zł
32Wyniesienie przejścia dla pieszych (wschodnia strona) Zwinisławy/Lipowa53000 zł
33Próg zwalniający + oznakowanie na ulicy Górniczej - 2 szt. 30000 zł
34Budowa nowego oświetlenia - słup + oprawa przejście dla pieszych Gryfa-Szefki - 2 szt.12000 zł
35Dokumentacja projektowa wyniesienia przejścia dla pieszych przejście dla pieszych Gryfa-Szefki9600 zł
36Dokumentacja projektowa wyniesienia przejścia dla pieszych przejście dla pieszych Gryfa (Merkus)10000 zł
37Dokumentacja projektowa dla uspokojenia ruchu na ulicy Źródło Marii przy Kościele św. Wawrzyńca6000 zł
38Dokumentacja projektowa wyniesienia przejścia dla pieszych Zwinisławy/Lipowa10000 zł
39Dokumentacja projektowa progów zwalniających przy ulicy Górniczej6000 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 448945 zł



Komentarze


JolekFikolek

2020-05-24 12:27:35

Mieszkam na Zwinisławy 6 lat i nigdy nie słyszałem o jakimkolwiek wypadku. Przejścia są doświetlone wystarczająco moim zdaniem. Chodzę tamtędy często wieczorami. A próg mógłby byś na przejściu na lipowej ponieważ wielu rozpędzonych kierowców na prawoskrętach skręca z Zwinisławy na Lipową bez patrzenia na pierwszeństwo pieszych. Szczególnie, że wiele dzieci z Zwinisławy chodzi na Plac zabaw przez to przejście. Jako mieszkaniec Zwinisławy liczę, że przynajmniej próg zwalniający w tym miejscu nie powstanie bo nie ma on sensu a bardziej potrzebny jest w innym miejscu. Polecam podejść w to miejsce i poobserwować. Napracowaliście, się Państwo, ale w tym wypadku pomyślane bez sensu jak pasy dla Pieszych co 10m przy nowym przystanku autobusowym obok boiska.

kajlewan

- Autor projektu

2020-05-24 12:52:54

Szanowny Panie, na końcu komentarza zamieszczam zdjęcie z ostatniego wypadku - z 28 marca 2020. Wg danych policji wypadków/kolizji było więcej, w większości na tym skrzyżowaniu (choć były także na skrzyż. z Witosławy). Wbrew pozorom, to skrzyżowanie jest bardzo trudne (czytaj: kosztowne) do przebudowy w jakikolwiek inny sposób, a to dlatego, że pod nim idą rury do węzła ciepłowniczego znajdującego się w budynku Lipowa 15. To przejście (po stronie wschodniej) to jedyne miejsce, gdzie znajduje się "jedynie" sieć energetyczna i wodociągowa. Natomiast relacja "w poprzek" Zwinisławy to dojście z jednej strony do Przystani, sklepów, placów zabaw etc., z drugiej do SP46, przystanków na Chwaszczyńskiej i także sklepów. Dzieci zaś z pewnością także chodzą na plac zabaw z bloków od strony Myśliwskiej. Dla samochodów zaśelacja od Merkusa do Górniczej jest tą główną i tam przekraczana jest prędkość. O problemach tego typu pisali do nas mieszkańcy i to od chyba 3 lat.

Co do doświetlenia, to jest to kwestia wymogów prawnych wprowadzonych w 2016 roku - nie można wynieść przejścia w procesie inwestycyjnym bez dobudowania doświetlenia.

https://galeria.trojmiasto.pl/-831429.html?s=zwinis%C5%82awy&pozycja=0