Budowa sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Spokojnej (2)

Projekt niewybrany w głosowaniu
Paweł Wroniszewski
projektodawca

Skrócony opis projektu

Pomóż nam poprawić bezpieczeństwo i dostępność dla osób starszych na skrzyżowaniu Wielkopolska/Spokojna poprzez instalację sygnalizacji świetlnej.


Charakter projektu

Dzielnicowy, Mały Kack

Typ projektu

Projekt duży

Kategorie projektu

komunikacja i organizacja ruchu


Lokalizacja projektu - Adres

skrzyżowanie ulic Wielkopolskiej oraz Spokojnej

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

skrzyżowanie ulic Wielkopolskiej oraz Spokojnej


Numery i obręby działek

3393, obręb Mały Kack

Własność działek

Skarb Państwa

Szczegółowy opis projektu

Projekt przewiduje budowę sygnalizacji świetlnej dla samochodów wyjeżdżających z ulicy Spokojnej wraz z wyznaczeniem przejścia dla pieszych w obrębie skrzyżowania. W chwili obecnej wyjazd z ulicy Spokojnej jest bardzo problematyczny (szczególnie w stronę Karwin) ze względu na łuk i słabą widoczność, jak również na przekraczanie prędkości przez kierowców jadących ulicą Wielkopolską. Budowa kolejnych budynków i plany połączenia ulicy Leśnej i Spokojnej spowodują, że ruch samochodów zwiększy się, a co za tym idzie będzie jeszcze większy problem, szczególnie dla skręcających w lewo. Potwierdzają to dane policyjne - wg mapy zagrożeń Policji tylko z tego miejsca pochodzi prawie 100 zgłoszeń. Wg statystyk policji w ostatnich latach doszło tam do 97 wypadków lub kolizji (w 2019 do 10), w wyniku czego zginęły 2 osoby, 1 została ciężko ranna, zaś 15 lekko. To ostatnie takie miejsce na ulicy Wielkopolskiej bez sygnalizacji. Z biegiem lat ruch stał się zbyt duży, by miał się sam regulować. Dodatkowe światła nie wpłyną na płynność ruchu (korki powoduje skrzyżowanie z ulicą Sopocką), ale wpłynie na redukcję nadmiernej prędkości w tym miejscu. Na tej samej zasadzie wpływu na korki nie ma sygnalizacja przy Racławickiej, albo Gedymina. Zakłada się synchronizację świateł w ramach systemu TRISTAR. Na skrzyżowaniu brakuje przejścia dla pieszych. Mimo, że w sąsiedztwie są ogrody działkowe oraz cmentarz to jedyną opcją jest przejścia jest tunel ze schodami, który jest uciążliwy dla osób starszych oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. W godzinach wieczornych miejsce to jest niebezpieczne. W efekcie starsze osoby zmuszone są do jazdy do przystanku "Racławicka", by cofnąć się do ulicy Spokojnej. Dla osób na wózkach inwalidzkich przejście przez ulicę Wielkopolską jest niemożliwe. Zarówno rampy, jak i winda to koszt zdecydowanie większy niż przejście towarzyszące światłom na skrzyżowaniu. Na odcinku prawie 1 km nie ma żadnej opcji przejścia w poziomie jezdni, co oddziela obie części Małego Kacka. W celu poprawy bezpieczeństwa osób przechodzących przez jezdnię po zmroku zostaną zamontowane dodatkowe doświetlenia przejścia. Projekt nie przewiduje likwidacji tunelu przy przystanku "Lidzka". Mieszkańcy będą mieli wybór drogi. Ponadto - przy przejściu dla pieszych wyznaczony zostałby przejazd dla rowerów, dzięki czemu mieszkańcy jadący drogą rowerową po północnej stronie będą mieli możliwość legalnej i bezpiecznej jazdy w kierunku działek, nowego parku oraz do terenów leśnych i wieży widokowej. Dzisiaj dojazd wiedzie przez chodnik, co jest nielegalne. Projekt zatem wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo: zredukowana zostanie prędkość zbyt szybko jadących samochodów i umożliwione zostanie bezpieczne skręcanie w lewo, poprawi się dostępność dla osób starszych i z niepełnosprawnościami oraz dla osób jadących rowerem. Połączone zostaną 2 rozdzielone ogromną ulicą części Małego Kacka. Koszty zadania zostały wyliczone na podstawie wskaźników cenotwórczych podanych przez urzędników.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Zmiana programu istniejącej sygnalizacji świetlnej5000 zł
2Sterownik, zasilanie, szafka do nowej sygnalizacji świetlnej + projekt sygnalizacji świetlnej, wydanie warunków116500 zł
3Maszty niskie sygnalizacji dla pieszych, na jezdniach serwisowych i dla wyjazdu z ul. Spokojnej - 12 szt.48000 zł
4Maszty wysokie dla sygnalizacji dla samochodów na głównej jezdni ulicy Wielkopolskiej - 3 szt.90000 zł
5Budowa nowego oświetlenia przejścia dla pieszych - 8 latarni48000 zł
6Budowa nowego oświetlenia - Roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne - 50 metrów4700 zł
7Budowa nowego oświetlenia - Kanalizacja kablowa - 50 metrów1750 zł
8Budowa nowego oświetlenia - Roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu - 50 m1750 zł
9Budowa nowego oświetlenia - Badania i pomiary - 50 m5000 zł
10Budowa nowego oświetlenia - Uziemienie - 8 szt.1616 zł
11Dokumentacja projektowa - branża oświetleniowa (20% kosztów oświetlenia)12500 zł
12Sygnalizator dźwiękowy - 10 szt.7000 zł
13Oznakowanie pionowe i poziome5000 zł
14Kanalizacja kablowa do połączenia masztów sygnalizacji - 50 m25000 zł
15Poszerzenie pasa rozdziału jezdni w celu wygospodarowania azylu dla pieszych100000 zł
16Podłączenie sygnalizacji do systemu TRISTAR20000 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 491816 zł



Komentarze


GdynianinOdUrodzenia

2020-05-03 14:19:05

Bez sensu projekt z zakresu infrastruktury drogowej powinien leżeć w gestii UM a nie BO. Już nie wspominając o kolejnych zagrozeniach związanych z ruchem pojazdów . Zatrzymanie ruchu na światłach tuż za łukiem nie zmniejsza a zwiększa zagrożenie dla pozostałych pojazdów i może zwiększyć ilość wypadków w tym miejscu. Lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie zakazu skrętu w lewo z realizacją skrętu w lewo ( zwrócenia ) na kolejnym skrzyżowaniu ze światłami gdzie jest to już zorganizowane i działające . Projekt o znikomy znaczeniu. Wątpliwej poprawie bezpieczeństwa a stosunkowo przesadnym koszcie zarówno dla dzielnicy jak i dla ludności kozystajacej z tego skrzyżowania. Stosuje podane wyżej rozwiązanie od lat i nigdy nie miałem problemu z włączeniem się do ruchu . Jedyne co bym zmienił to pas skrętu w prawo od strony Karwiny na pasach wewnętrznych za stacją . Projekt przesadny i zbędny

kajlewan

2020-05-26 16:04:06

Projekt potrzebny i to bardzo: w tym miejscu nie ma przejścia dla pieszych, z trolejbusu wysiada sporo osób starszych idących na cmentarz i na działki. To raz. Wyjazd ze Spokojnej w stronę Karwin to istna tragedia - ciągle są tam stłuczki i wypadki. Wypadki są powodowane przez przekraczających prędkość, a nie przez zatrzymania. Zgodnie z tą logiką należałoby wyłączyć z ruchu skrzyżowanie przy PKM, gdzie przecież jest większy łuk i górka. W całym mieście jest pełno świateł "za łukiem" (2 pierwsze z głowy: Gryfa/Chwaszczyńska, Legionów/Kopernika) i jeśli ktoś tego nie ogarnia to powinien oddać prawo jazdy.

Poprawa bezpieczeństwa zatem będzie ogromna i wie to każdy, kto tam szedł lub jechał. W dodatku po budowie kolejnych osiedli na Leśnej/Parkowej ten rejon zyska cywilizowane połączenie ze Spokojną i w efekcie więcej ludzi będzie skręcać od razu w Spokojną by dotrzeć do domów. To skrzyżowanie powinno już dawno być zrobione - na mniejszych już są światła - tutaj są absolutnie konieczne. I będą jeszcze bardziej, bo zwiększa się liczba budynków. Ganianie starszych osób po schodach - z tym trzeba skończyć.

Z wielu powodów ten projekt jest bardzo ważny, nie tylko dla dzielnicy. Oby się udało! Kibicuję!

Bogdanovicz

2020-06-20 10:41:06

Bez przesady niedaleko jest przejscie dla pieszych ze światłami a jeszcze bliżej bezkolizyjne przejcie podziemne - To nie zwiększa bezpieczeństwa na drodze - wręcz utrudnia płynność jazdy. Jestem na NIE

Paweł Wroniszewski

- Autor projektu

2020-06-20 17:02:26

@Bogdanovicz - w swoim komentarzu odnosi się Pan tylko do wycinka tego projektu. Chcemy stworzyć sygnalizację świetlną dla aut wyjeżdżających z ulicy Spokojnej, czyli teoretycznie kilku tysięcy ludzi mieszkających w osiedlach przy ulicy Spokojnej, Kameralnej, Leśnej i Parkowej. Dodatkowo na ulicy Spokojnej jest cmentarz komunalny i ogromne ogródki działkowe. Niech ilość auto tam jeżdżących oceni Pan po rozmiarze parkingu na końcu ulicy Spokojnej. To skrzyżowanie jest jednym z najniebezpieczniejszych w okolicy, w zeszłym roku było tam 12 kolizji. Przejście dla pieszych jest dodatkiem do projektu, który nie wnosi żadnej szkody (skoro sygnalizacja świetlna i tak ma powstać), natomiast ułatwia przejście osobom starszym, rodzicom z wózkami, osobom na wózkach inwalidzkich itp. Proszę zapoznać się z całym opisem projektu i nie oceniać go pochopnie.