Budowa sygnalizacji świetlnej i przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu Wielkopolskiej i Spokojnej (2)
Skrócony opis projektu
Pomóż nam poprawić bezpieczeństwo i dostępność dla osób starszych na skrzyżowaniu Wielkopolska/Spokojna poprzez instalację sygnalizacji świetlnej.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Mały Kack
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
komunikacja i organizacja ruchu
Lokalizacja projektu - Adres
skrzyżowanie ulic Wielkopolskiej oraz SpokojnejLokalizacja projektu - Opis lokalizacji
skrzyżowanie ulic Wielkopolskiej oraz SpokojnejNumery i obręby działek
3393, obręb Mały KackWłasność działek
Skarb PaństwaSzczegółowy opis projektu
Projekt przewiduje budowę sygnalizacji świetlnej dla samochodów wyjeżdżających z ulicy Spokojnej wraz z wyznaczeniem przejścia dla pieszych w obrębie skrzyżowania. W chwili obecnej wyjazd z ulicy Spokojnej jest bardzo problematyczny (szczególnie w stronę Karwin) ze względu na łuk i słabą widoczność, jak również na przekraczanie prędkości przez kierowców jadących ulicą Wielkopolską. Budowa kolejnych budynków i plany połączenia ulicy Leśnej i Spokojnej spowodują, że ruch samochodów zwiększy się, a co za tym idzie będzie jeszcze większy problem, szczególnie dla skręcających w lewo. Potwierdzają to dane policyjne - wg mapy zagrożeń Policji tylko z tego miejsca pochodzi prawie 100 zgłoszeń. Wg statystyk policji w ostatnich latach doszło tam do 97 wypadków lub kolizji (w 2019 do 10), w wyniku czego zginęły 2 osoby, 1 została ciężko ranna, zaś 15 lekko. To ostatnie takie miejsce na ulicy Wielkopolskiej bez sygnalizacji. Z biegiem lat ruch stał się zbyt duży, by miał się sam regulować. Dodatkowe światła nie wpłyną na płynność ruchu (korki powoduje skrzyżowanie z ulicą Sopocką), ale wpłynie na redukcję nadmiernej prędkości w tym miejscu. Na tej samej zasadzie wpływu na korki nie ma sygnalizacja przy Racławickiej, albo Gedymina. Zakłada się synchronizację świateł w ramach systemu TRISTAR. Na skrzyżowaniu brakuje przejścia dla pieszych. Mimo, że w sąsiedztwie są ogrody działkowe oraz cmentarz to jedyną opcją jest przejścia jest tunel ze schodami, który jest uciążliwy dla osób starszych oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. W godzinach wieczornych miejsce to jest niebezpieczne. W efekcie starsze osoby zmuszone są do jazdy do przystanku "Racławicka", by cofnąć się do ulicy Spokojnej. Dla osób na wózkach inwalidzkich przejście przez ulicę Wielkopolską jest niemożliwe. Zarówno rampy, jak i winda to koszt zdecydowanie większy niż przejście towarzyszące światłom na skrzyżowaniu. Na odcinku prawie 1 km nie ma żadnej opcji przejścia w poziomie jezdni, co oddziela obie części Małego Kacka. W celu poprawy bezpieczeństwa osób przechodzących przez jezdnię po zmroku zostaną zamontowane dodatkowe doświetlenia przejścia. Projekt nie przewiduje likwidacji tunelu przy przystanku "Lidzka". Mieszkańcy będą mieli wybór drogi. Ponadto - przy przejściu dla pieszych wyznaczony zostałby przejazd dla rowerów, dzięki czemu mieszkańcy jadący drogą rowerową po północnej stronie będą mieli możliwość legalnej i bezpiecznej jazdy w kierunku działek, nowego parku oraz do terenów leśnych i wieży widokowej. Dzisiaj dojazd wiedzie przez chodnik, co jest nielegalne. Projekt zatem wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo: zredukowana zostanie prędkość zbyt szybko jadących samochodów i umożliwione zostanie bezpieczne skręcanie w lewo, poprawi się dostępność dla osób starszych i z niepełnosprawnościami oraz dla osób jadących rowerem. Połączone zostaną 2 rozdzielone ogromną ulicą części Małego Kacka. Koszty zadania zostały wyliczone na podstawie wskaźników cenotwórczych podanych przez urzędników.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Zmiana programu istniejącej sygnalizacji świetlnej | 5000 zł |
2 | Sterownik, zasilanie, szafka do nowej sygnalizacji świetlnej + projekt sygnalizacji świetlnej, wydanie warunków | 116500 zł |
3 | Maszty niskie sygnalizacji dla pieszych, na jezdniach serwisowych i dla wyjazdu z ul. Spokojnej - 12 szt. | 48000 zł |
4 | Maszty wysokie dla sygnalizacji dla samochodów na głównej jezdni ulicy Wielkopolskiej - 3 szt. | 90000 zł |
5 | Budowa nowego oświetlenia przejścia dla pieszych - 8 latarni | 48000 zł |
6 | Budowa nowego oświetlenia - Roboty ziemne: wykopy, zasypka i inne - 50 metrów | 4700 zł |
7 | Budowa nowego oświetlenia - Kanalizacja kablowa - 50 metrów | 1750 zł |
8 | Budowa nowego oświetlenia - Roboty kablowe: układanie kabli, montaż osprzętu - 50 m | 1750 zł |
9 | Budowa nowego oświetlenia - Badania i pomiary - 50 m | 5000 zł |
10 | Budowa nowego oświetlenia - Uziemienie - 8 szt. | 1616 zł |
11 | Dokumentacja projektowa - branża oświetleniowa (20% kosztów oświetlenia) | 12500 zł |
12 | Sygnalizator dźwiękowy - 10 szt. | 7000 zł |
13 | Oznakowanie pionowe i poziome | 5000 zł |
14 | Kanalizacja kablowa do połączenia masztów sygnalizacji - 50 m | 25000 zł |
15 | Poszerzenie pasa rozdziału jezdni w celu wygospodarowania azylu dla pieszych | 100000 zł |
16 | Podłączenie sygnalizacji do systemu TRISTAR | 20000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 491816 zł |
GdynianinOdUrodzenia
2020-05-03 14:19:05
kajlewan
2020-05-26 16:04:06
Poprawa bezpieczeństwa zatem będzie ogromna i wie to każdy, kto tam szedł lub jechał. W dodatku po budowie kolejnych osiedli na Leśnej/Parkowej ten rejon zyska cywilizowane połączenie ze Spokojną i w efekcie więcej ludzi będzie skręcać od razu w Spokojną by dotrzeć do domów. To skrzyżowanie powinno już dawno być zrobione - na mniejszych już są światła - tutaj są absolutnie konieczne. I będą jeszcze bardziej, bo zwiększa się liczba budynków. Ganianie starszych osób po schodach - z tym trzeba skończyć.
Z wielu powodów ten projekt jest bardzo ważny, nie tylko dla dzielnicy. Oby się udało! Kibicuję!
Bogdanovicz
2020-06-20 10:41:06
Paweł Wroniszewski
- Autor projektu2020-06-20 17:02:26