Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Budowa jachtu badawczego na potrzeby szkolenia oraz edukacji dzieci i młodzieży w ramach badań ekosystemu Zatoki Gdańskiej, wraz z bezpłatnym udostępnieniem przez okres 10 lat. (OGM/0005)

Imię: Dorota
Nazwisko: Marszałek-Jalowska
E-mail: d.jalowska@gdynia.pl
Afiliacja w strukturze urzędu: Wydział Środowiska UM
Lp. Kryteria kontrolne Tak Nie Trudno powiedzieć Nie dotyczy
1. ---
2. ---
3. ---
4. ---
5. ---
6.
7. ---
8. ---
9. ---
10. ---
11. ---
12. ---
13. ---
14. ---
15. ---
16. ---
17.
18. ---
19. ---
20. ---
21. ---
22.
23.

---
Zakres tematyczny wniosku jest ważny, ale obydwa tematy czyli poznanie ekosystemu Bałtyku i odpady komunalne są mocno rozbieżne jeśli chodzi o proces badawczy oraz tak szerokie, że nie wiadomo od czego zacząć, a zakres takich badań oraz wiedzy eksperckiej wymaga zaangażowania wielu ekspertów. Ponadto, trudno wysnuć jak budowa jachtu może przyczynić się do polepszenia sytuacji w którymkolwiek z tych tematów.
Opis projektu, przesłany po konsultacjach on-line, które odbyły się 10 kwietnia, nie zawiera żadnych konkretów.
Jakie badania miałyby być prowadzone z pokładu jachtu?
Osoby z wieloletnim doświadczeniem badań morskich wskazują, że z pokładu 9-12 metrowego jachtu, realne możliwości badawcze są znikome lub żadne. Autor pomysłu nie precyzuje co miałoby być mierzone/obserwowane. Gdyby nawet miały być prowadzone jakieś badania, to co dalej z ewentualnymi próbkami? Gdzie byłyby analizowane? Sam fakt pobytu na jachcie i potencjalne zaobserwowanie czegoś to za mało jak na takie koszty. Jaki jest ten Plan Badawczy? Jaki jest ten element edukacyjny?
Autor projektu przewiduje 48 dni badawczych na jachcie w roku dla 6-8 osób. Okres użytkowania to maj, czerwiec oraz wrzesień i październik. Czyli z ok. 120 dni do dyspozycji przewidziano tylko 48 dni dla młodzieży. To w skali roku bardzo mało. Przyjmując, że każdy rejs jest jednodniowy i codziennie na pokładzie byłaby inna grupa, to w roku maksymalnie skorzystałoby z oferty 8 uczniów x 48 dni czyli 384 uczniów. Doświadczeni naukowcy wskazują, że w badaniach środowiskowych planowanie czegoś na jeden dzień nie ma sensu, natura płata wiele ,,figli”. Dodatkowo, wskazują znikomą wartość naukową dla jednodniowego przebywanie na jachcie - aby plan był sensowny, należałoby jedną grupę planować na minimum 3 dni, tak aby uczniowie mogli zapoznać się z jachtem i pracą na jego pokładzie. W drugim dniu wykonali zaplanowane pomiary, a w trzecim dokończyli badania (gdyby była taka konieczność) i przeanalizowali wyniki. Należy także pamiętać, że nie wiadomo jak uczniowie znosić będą pobyt na pokładzie jachtu. Niemniej, w przypadku 3 zaplanowanych dni, projekt byłby w miarę pełny. Ale wtedy, realistycznie dysponujemy 16 dniami dla np. 8 uczniów (48 dzielone przez 3), zatem rocznie korzysta z oferty maksymalnie 128 uczniów. Taką liczbę uczniów, w ramach morskich warsztatów edukacyjnych (bezpłatnych) Instytut Oceanologii Państwowej Akademii Nauk jest w stanie przeszkolić w 6 dni.
Podobne obliczenia można wykonać dla pozostałej części projektu. W tym kontekście, wydatek na poziomie miliona złotych, nawet na okres 10 lat jest duży.
Takich wątpliwości jest znacznie więcej, a ich rozstrzygnięcie znacznie przekracza możliwości na poziomie weryfikacji propozycji projektu.
Naukowcy wskazują, że oświadczony zespół naukowo-edukacyjny ma w zanadrzu kilka planów badawczych, nie wymaga to jakichś znacznych kosztów, natomiast wymaga konsultacji z naukowcami przed napisaniem i złożeniem projektu
Koszt witryny jest trudny do zweryfikowania, ponieważ punkty wymienione są bardzo ogólne. Nie podano do czego przeznaczona byłaby ta witryna, kto by ją administrował i dla kogo mogłaby ewentualnie służyć jako platforma.
Koszty związane z zakupem i utrzymaniem jednostki to 84% całego budżetu. Wydaje się, że taka konstrukcja budżetu jest nie do zaakceptowania, ponieważ te środki można doskonale spożytkować na różne, wielkoskalowe projekty edukacyjne, które mogą świetnie funkcjonować przez wiele lat w przestrzeni miejskiej oraz na potrzeby uczniów gdyńskich placówek.
Pomysł jest bardzo nieprecyzyjnie opisany i na poziomie wiedzy, jaką można wyciągnąć z opisu, zwyczajnie nietrafiony. Potencjalne koszty jego realizacji, są niewspółmiernie wysokie w stosunku do potencjalnych efektów dla społeczności Gdyni.
Data publikacji: 2021-05-14 11:55