Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Ogólnodostępny monitoring kluczowych skrzyżowań i przejść dla pieszych. (2024/CHW/0026)
Imię: | Jarosław |
Nazwisko: | Biały |
E-mail: | jaroslaw.bialy@gdynia.pl |
Afiliacja w strukturze urzędu: | Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności |
Lp. | Kryteria kontrolne | Tak | Nie | Trudno powiedzieć | Nie dotyczy |
---|---|---|---|---|---|
1. | --- | ||||
2. | --- | ||||
3. | --- | ||||
4. | --- | ||||
5. | --- | ||||
6. | |||||
7. | --- | ||||
8. | --- | ||||
9. | --- | ||||
10. | --- | ||||
11. | --- | ||||
12. | --- | ||||
13. | --- | ||||
14. | --- | ||||
15. | --- | ||||
16. | --- | ||||
17. | |||||
18. | --- | ||||
19. | --- | ||||
20. | --- | ||||
21. | --- | ||||
22. | |||||
23. |
---
22.05.2024 r. przesłano informację do autora o fakcie niezgodności z prawem całej koncepcji projektu, a mianowicie udostępniania w sieci publicznej internet obrazu z monitoringu miejskiego.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu (monitoring) w obszarze przestrzeni publicznej, za zgodą zarządzającego tym obszarem lub podmiotu posiadającego tytuł prawny do tego obszaru lub na terenie nieruchomości i w obiektach budowlanych stanowiących mienie gminy lub jednostek organizacyjnych gminy, a także na terenie wokół takich nieruchomości i obiektów budowlanych, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Ustęp 6 stanowi, że monitoring, w ramach którego dochodzi do przetwarzania danych osobowych, wymaga stosowania środków zabezpieczających przetwarzanie tych danych, w szczególności uniemożliwiających ich utratę lub bezprawne rozpowszechnienie, a także dostęp do nich osobom nieuprawnionym. Jest to zatem powielenie obowiązków administratora danych osobowych wynikających z RODO oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Z uwagi na to, że monitoring wizyjny jest inwazyjną formą przetwarzania danych osobowych, powstały liczne wątpliwości, jak interpretować przepisy, aby przetwarzać dane zgodnie z nimi. Pewną pomocą mogą tu być wskazówki Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczące wykorzystywania monitoringu wizyjnego, które zostały opracowane w oparciu o art. 57 ust. 1 lit. d RODO. Administrator, który zamierza umieścić nagranie w internecie, musi oprzeć się na podstawie prawnej dla tego przetwarzania, np. uzyskując zgodę osoby, której dane dotyczą zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu (monitoring) w obszarze przestrzeni publicznej, za zgodą zarządzającego tym obszarem lub podmiotu posiadającego tytuł prawny do tego obszaru lub na terenie nieruchomości i w obiektach budowlanych stanowiących mienie gminy lub jednostek organizacyjnych gminy, a także na terenie wokół takich nieruchomości i obiektów budowlanych, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Ustęp 6 stanowi, że monitoring, w ramach którego dochodzi do przetwarzania danych osobowych, wymaga stosowania środków zabezpieczających przetwarzanie tych danych, w szczególności uniemożliwiających ich utratę lub bezprawne rozpowszechnienie, a także dostęp do nich osobom nieuprawnionym. Jest to zatem powielenie obowiązków administratora danych osobowych wynikających z RODO oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Z uwagi na to, że monitoring wizyjny jest inwazyjną formą przetwarzania danych osobowych, powstały liczne wątpliwości, jak interpretować przepisy, aby przetwarzać dane zgodnie z nimi. Pewną pomocą mogą tu być wskazówki Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych dotyczące wykorzystywania monitoringu wizyjnego, które zostały opracowane w oparciu o art. 57 ust. 1 lit. d RODO. Administrator, który zamierza umieścić nagranie w internecie, musi oprzeć się na podstawie prawnej dla tego przetwarzania, np. uzyskując zgodę osoby, której dane dotyczą zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r.
Data publikacji: 2024-05-22 12:53