Karta weryfikacji szczegółowej dla projektu Zakaz jazdy rowerem po całej długości chodnika Ul. Racławicka (2025/MAK/0010)

Imię: Jakub
Nazwisko: Furkal
E-mail: j.furkal@zdiz.gdynia.pl
Afiliacja w strukturze urzędu: Zarząd Dróg i Zieleni
Lp. Kryteria kontrolne Tak Nie Trudno powiedzieć Nie dotyczy
1. ---
2. ---
3. ---
4. ---
5. ---
6.
7. ---
8. ---
9. ---
10. ---
11. ---
12. ---
13. ---
14. ---
15. ---
16. ---
17.
18. ---
19. ---
20. ---
21. ---
22.
23.

---
Przepisy ogólne ustawy prawo o ruchu drogowym już teraz zakazują poruszania się rowerzystów po chodniku na ul. Racławickiej z uwzględnieniem wyjątków, zgodnie z art. 33 ust. 5 i 6:
"5. Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;
2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;
3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.
6. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu."

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, znak C-13a „koniec drogi dla rowerów” stosuje się w celu wskazania miejsca, w którym kończy się droga dla rowerów i następuje włączenie do jezdni, na której odbywa się ruch innych pojazdów. Na ul. Racławickiej nie ma obecnie drogi dla rowerów, która miałaby się kończyć, dlatego zastosowanie tego znaku jest nieprawidłowe.

Z obserwacji ruchu na ul. Racławickiej wynika, że czynnikiem skłaniającym niektórych rowerzystów do nielegalnej jazdy chodnikiem jest bardzo nierówna nawierzchnia jezdni, z której mają obowiązek korzystać. Aby przeciwdziałać temu zjawisku i należałoby usunąć pierwotne przyczyny problemu, czyli usunąć nierówności, wykonać remont lub wykonać przebudowę ulicy zgodnie z projektem przygotowanym przez Wydział Inwestycji.

Zgodnie z powyższym sugeruje się przeznaczenie środków BO na wyrównanie nawierzchni jezdni (np. uzupełnienia przerw między płytami oraz ich wyrównanie), co ograniczy nielegalną jazdę rowerzystów po chodniku.

09.06.2025 r. o godz. 14:30 przekazano telefonicznie uwagi wnioskodawcy. Ustalono, że wnioskodawca ma czas na edycję projektu do 12.06.2025 r.
Data publikacji: 2025-06-09 14:36