Budowa jachtu badawczego na potrzeby szkolenia oraz edukacji dzieci i młodzieży w ramach badań ekosystemu Zatoki Gdańskiej, wraz z bezpłatnym udostępnieniem przez okres 10 lat.

Zweryfikowany negatywnie (niemożliwy do realizacji)
Roman Paszak
projektodawca

Skrócony opis projektu

Żeglarstwo to wyjątkowe doświadczenie, niezwykła szansa zmieniająca życie, i - dla wielu osób - styl życia sam w sobie. Głęboko wierzymy, że możliwość badania Morza Bałtyckiego i przebywania na wodzie powinna być dostępna dla jak największej liczby członków naszej społeczności. Wiedza z pierwszej ręki o ekosystemach Zatoki Puckiej i Gdańskiej prowadzi do poznania środowiska, w którym żyjemy. Jest to bardzo ważny elementu samorozwoju, budowania społeczności lokalnej i jej świadomości.


Charakter projektu

Miejski w ramach Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego (KBO)

Typ projektu

Projekt duży

kategorie projektu

sport i rekreacja, zieleń i ochrona środowiska, edukacja


Lokalizacja projektu - Adres

Marina Gdynia
al. Jana Pawła II 13a
81-345 Gdynia

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Przystań jachtowa „Marina Gdynia”


Numery i obręby działek


Własność działek

---

Szczegółowy opis projektu

1. Charakterystyka jednostki: jacht żaglowy o długości 9-12 metrów z elektrycznym napędem pomocniczym (stacjonarny o mocy wejściowej min. 25KW), zdolny do uprawiania żeglugi pełnomorskiej (Rejon 3). Jednostka powinna być zgodna z wymogami Paris Olimpic Games 2024 Equipment - Mixed Two Person Offshore Keelboat w celu potencjalnego wykorzystania jachtu do szkolenia regatowego dzieci i młodzieży.

2. Wyposażenie badawcze:
* konduktometr terenowy przenośny (pomiar pH, potencjał redox (mV), przewodność, zasolenie, stężenie tlenu rozpuszczonego w wodzie w % nasycenia lub w mg/l, ciśnienie atmosferyczne i temperaturę).
* kamera podwodna z funkcją noktowizji, z prezentacją wizyjną na monitorze
* echosonda wysokiej rozdzielczości
* wiatromierz / stacja pogodowa

3. Wyposażenie nawigacyjne:
* chartplotter GPS
* kompletne wyposażenie nawigacyjne w zakresie wymaganym do żeglugi pełnomorskiej (Rejon 3);
* log

4. Wyposażenie jachtu:
* dodatkowy zestaw żagli z logo Gdynia (min. 50 proc. powierzchni żagla): grot, fok, genaker, code zero, spinaker
* kompletne wyposażenie asekuracyjne i bezpieczeństwa (środki ratunkowe, sprzęt sygnałowy) w zakresie wymaganym do żeglugi pełnomorskiej (Rejon 3);
* kompletne wyposażenie radiokomunikacyjne w zakresie wymaganym do żeglugi pełnomorskiej (Rejon 3) oraz radio UKF;
* sprzęt ochrony przeciwpożarowej;
* wyposażenie pokładowe: osprzęt kotwiczny, osprzęt cumowniczy, zestaw narzędzi i części zapasowych niezbędnych do dokonania prac naprawczych na jednostce; apteczka;
* dodatkowy osprzęt pomocniczy dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi: uprząż transportowa, uprząż asekuracyjna, ułatwienia do systemu sterowania jachtem;
* moduł paneli fotowoltaicznych zapewniających zasilanie awaryjne.

Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Niniejszy program edukacyjny został opracowywany w celu uświadomienia roli, jaką pełni system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gdyni w procesie ochrony dzikiej przyrody i siedlisk morskich. Istotą programu jest pogłębienie związku między ludźmi a przyrodą, oraz odkrywanie najpiękniejszych morskich sanktuariów na Bałtyku. Badania prowadzone przez dzieci i młodzież pomogą w realizacji misji promowania zachowania i ochrony życia morskiego oraz naturalnych siedlisk flory i fauny.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Budowa i wyposażenie jachtu żaglowego500000 zł
2Zakup i montaż wyposażenia badawczego40000 zł
3Utrzymanie i udostępnienie jednostki w okresie 10 lat460000 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 1000000 zł



Komentarze


Tomasz Arczyński

2021-02-22 17:04:46

Ten projekt nie spełnia założeń Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego:

"Ponadto w projektach miejskich została wyodrębniona oddzielna kategoria Klimatyczny Budżet Obywatelski (KBO). Jest to zachęta, żeby poprzez Budżet Obywatelski włączyć się w działania zmierzające do przygotowania Gdyni do postępujących zmian klimatu. Można w nim składać projekty, których celem jest:

- zwiększenie efektywności energetycznej i udziału alternatywnych źródeł pozyskiwania energii (np. panele fotowoltaiczne na budynkach miejskich, wymiana żarówek na energooszczędne);
- zmniejszenie emisji CO2 (np. poprawa spójności sieci dróg rowerowych, uspokojenie ruchu samochodowego, pomiary stanów jakości powietrza);
- zwiększenie ilości zieleni w mieście (np. parki kieszonkowe, pielęgnacja drzew dorosłych, nasadzenia, zwiększanie bioróżnorodności – w tym łąki kwietne),
- efektywne gospodarowanie wodą (np. ogrody deszczowe i inne formy małej retencji, powierzchnie przepuszczalne, punkty pomiarów opadów),
- działania edukacyjne, kulturalne i informacyjne w ww. obszarach oraz dot. gospodarowania odpadami komunalnymi."

Roman Paszak

- Autor projektu

2021-02-22 20:01:04

Projekt spełnia założenia Klimatycznego Budżetu Obywatelskiego: (...)pomiary stanów jakości powietrza (...) działania edukacyjne, kulturalne i informacyjne w ww. obszarach

Tomasz Arczyński

2021-02-23 14:28:03

Pozycja nr 3 w budżecie wykracza poza okres jednoroczny projektów BO. Nie można zakładać w budżecie tak długich okresów utrzymania - ewentualnie można wskazać jednostkę budżetową, która powinna przejąć utrzymanie jachtu (i po akceptacji tej jednostki projekt mógłby być zweryfikowany pozytywnie). Zamiast pozycji nr #3 w budżecie - zaproponować koszty realizacji akcji edukacyjnych i szkoleniowych przez cały rok.

Roman Paszak

- Autor projektu

2021-02-23 16:22:28

Zgodnie z przepisami dot. BO inwestycja "będzie dostępna do użytkowania na równych prawach dla wszystkich mieszkańców Gminy Miasta Gdyni, w terminie nie krótszym mniejszym niż okres gwarantowanej minimalnej trwałości inwestycji wynoszący 10 lat od daty zakończenia realizacji zadania."