Usprawnienia rowerowe na ul. Unruga - nowe przejazdy rowerowe, wyprostowanie niebezpiecznych łuków, lepsza widoczność, poprawa nawierzchni, wiata rowerowa

Zweryfikowany negatywnie (niemożliwy do realizacji)
Wojciech Kukla
projektodawca

Skrócony opis projektu

Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności rowerowej Obłuża - więcej bezpiecznych dróg rowerowych, więcej zieleni! Stworzenie pasa zieleni zamiast betonu wzdłuż drogi rowerowej przy Unruga. Zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów na skrzyżowaniu ul. Unruga z ul. Boisko poprzez poprawę widoczności na przejeździe rowerowym oraz nowe przejazdy rowerowe obok przejść dla pieszych (przy ul. Podgórskiej).


Charakter projektu

Dzielnicowy, Obłuże

Typ projektu

Projekt duży

kategorie projektu

sport i rekreacja, zieleń i ochrona środowiska, przestrzeń publiczna


Lokalizacja projektu - Adres

ul. adm. J. Unruga

Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji

Usprawnienia rowerowe dotyczą skrzyżowania ul. Unruga z ulicami: Podgórską/Boisko. Nowy teren zieleni powstanie wzdłuż ul. Unruga po południowej stronie ulicy, między drogą rowerową a jezdnią, koło ul. Unruga 41-45.


Numery i obręby działek

Wszystkie działki w obrębie Obłuże.
Skrzyżowanie Podgórska/Unruga/Boisko oraz obszar zieleni przy ul. Unruga: działka nr 38, 332, 37, 336
Wiata rowerowa przy Podgórskiej 1: działka nr 14

Własność działek

M. Gdynia

Szczegółowy opis projektu

Projekt dotyczy tworzenia przyjemnej przestrzeni publicznej wzdłuż ulic na Obłużu poprzez wsparcie komunikacji rowerowej. Dzięki temu wspieramy zrównoważoną mobilność miejską - zachęcamy do poruszania się po dzielnicy pieszo oraz na rowerze.

Co zakłada ten projekt?

– Budowa wyniesionego przejazdu rowerowego i wyniesionego przejścia dla pieszych w ciągu ul. Unruga przez ulicę Boisko (przy Przedszkolu nr 29).
Przejazd rowerowy będzie przesunięty w stronę osi jezdni ulicy Unruga, dzięki czemu poprawi się widoczność rowerzystów jadących od strony Pogórza - do tej pory zasłoniętych przez żywopłot otaczający Przedszkole. Kierowcy jadący od strony osiedla Nawigator nie widzą nadjeżdżających rowerzystów, przez co już były w tym miejscu wypadki z udziałem rowerzystów. Dzięki przesunięciu przejazdu rowerowego, kierowcy będą mogli bliżej podjechać i obserwować, czy z którejś strony nie nadjeżdża rowerzysta. Miejsce dla samochodów oczekujących na skręt w ul. Unruga będzie między przejściem dla pieszych a przejazdem rowerowym.
Z kolei wyniesienie tego przejazdu rowerowego oraz przejścia dla pieszych odwzorowuje faktyczne pierwszeństwo rowerzystów przed kierowcami skręcającymi w drogę poprzeczną oraz wyjeżdżającymi z drogi podporządkowanej, dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo rowerzystów.
Na przesunięciu przejazdu rowerowego skorzystają też piesi - lepiej zostanie zorganizowany chodnik przy przystanku Podgórska w stronę centrum (chodnik będzie bliżej drzew niż droga rowerowa - zamiast niewygodnego przedeptu po ziemi będzie wygodny chodnik).

– Budowa przejazdu rowerowego w poprzek ul. Unruga na skrzyżowaniu Unruga/Boisko/Podgórska wraz z łącznikiem rowerowym do ulicy Podgórskiej. Pojawi się też obszar trawnika od strony jezdni.
Dzięki tej inwestycji będzie można dojechać rowerem z osiedli położonych po północnej stronie ulicy Unruga na drogę rowerową po południowej stronie ulicy (między innymi bloki: Unruga 90 oraz 92, Podgórska 2 i 3). Obecnie rowerzyści muszą jeździć nielegalnie po przejściu dla pieszych albo przez sam środek skrzyżowania.

– Postawienie wiaty rowerowej koło ul. Podgórskiej 1. Do tej wiaty będą mieli bardzo blisko mieszkańcy przynajmniej czterech bloków mieszkalnych (Unruga 90, 92, Podgórska 2, 3), dość blisko mieszkańcy bloków Podgórska 5 i wieżowców Podgórska 7, 9, 11.

– Stworzenie nowego obszaru zieleni między drogą rowerową a jezdnią wzdłuż ul. Unruga, poprzez usunięcie niepotrzebnego betonowego zabruku – między przystankiem Kuśnierska (od granicy działki nr 404) a przejściem dla pieszych przy bloku Unruga 90. Pojawi się tam zamiast betonu zieleń – trawa. Dzięki temu będzie przyjemniej iść obok chodnikiem lub jechać drogą rowerową. Zwiększy się retencja wody deszczowej oraz obniży zjawisko miejskiej wyspy ciepła.

Niestety musiałem wykreślić z projektu decyzją urzędników większość zadań związanych z zielenią, w tym nasadzenia drzew wzdłuż ulicy Boisko - a także sporą część zakresu rowerowego (w tym przejazdu rowerowego przez Unruga koło ul. Kuśnierskiej i poprawienia łuków koło Kuśnierskiej i Estakady). Tym niemniej warto wybrać ten projekt, żeby pokazać, że potrzebujemy więcej zieleni i więcej przestrzeni publicznej o wysokiej jakości na Obłużu! :)

Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności rowerowej Obłuża. Obecnie dojechanie rowerem na drogę rowerową wzdłuż Unruga jest utrudnione dla mieszkańców północnej strony ul. Unruga, stąd potrzeba wybudowania przejazdów rowerowych obok istniejących przejść dla pieszych. Problemem jest też brak widoczności rowerzystów na skrzyżowaniu Unruga/Boisko przez żywopłot przedszkola, czemu zaradzi przesunięcie przejazdu rowerowego. Z kolei nowa zieleń zamiast kostki betonowej umili jazdę rowerem.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Budowa odcinków dróg rowerowych z asfaltu - w tym przejazdu rowerowego przez ul. Boisko (66 m x 1500 zł/mb)99000 zł
2Wymalowanie przejazdów rowerowych czerwoną farbą (122,5 m2 (7+6 m długości x 2,5 m szerokości), 106,42 zł za m2 farby czerwonej1383 zł
3Wymalowanie oznakowania przejazdów rowerowych białą farbą (6+7+6 mb x 0,5 m2/mb * 93,35 zł/m2)887 zł
4Podbudowa pod wyniesiony przejazd rowerowy; wyniesione przejście dla pieszych; wyniesione najazdy dla samochodów i wyniesiony obszar między przejściem dla pieszych a przejazdem rowerowym (ciągły odcinek drogi rowerowej liczony osobno w ramach pkt 1.)30000 zł
5Wymiana chodnika/dostosowanie pochylenia chodnika po obu stronach wyniesionego przejścia dla pieszych do wysokości wyniesionego przejścia dla pieszych - połączenie chodnika z wyniesionym przejściem bez różnicy poziomów i bez krawężników (37 m2 + 21 m2) * 415 zł/m224070 zł
6Wymalowanie białą farbą: P-25 próg zwalniający po obu stronach wyniesionego przejścia i przejazdu rowerowego + P-9 ustąp pierwszeństwa przed przejazdem rowerowym + P-10 przejście dla pieszych + P-14 linia warunkowego zatrzymania przed przejściem dla pieszych + 3 przejścia dla pieszych P-10 przez drogi rowerowe ((20 mb x 0,232 m2/mb + 4 mb x 0,2625 m2/mb + 6 m x 4 s x 0,5 m2/mb s + 3 mb x 0,375 m2/mb + 2 m x 3 s x 0,5 m2/mb) x 93,35 zł/m2)2036 zł
7Nowe znaki pionowe duże (4x "przejście z przejazdem rowerowym") - 4x tarcza znaku drogowego + montaż (6x 526 zł/szt) + demontaż istniejących 4 znaków "przejście dla pieszych"2104 zł
8Nowe znaki pionowe w wersji mini (2 szt. - C-13/C-16 - ciąg pieszo-rowerowy, znak dzielony pionowo (po północnej stronie przejazdu rowerowego przez ul. Unruga, przymocowany do latarni, oraz od strony ul. Podgórskiej, przymocowany do latarni); 1 szt. - droga rowerowa jednokierunkowa (na wlocie od strony Podgórskiej); 1 szt. - droga rowerowa jednokierunkowa - zakaz wjazdu (po drugiej stronie jednokierunkowego wlotu od ul. Podgórskiej)) - 4x tarcza znaku drogowego + montaż + 2 x słupek stalowy do montażu znaków i luster drogowych z montażem: 4x 526 zł/szt + 2x 393 zł2890 zł
9Usunięcie i utylizacja kostki kamiennej pod nowy trawnik (między drogą rowerową na ul. Unruga a jezdnią ul. Unruga oraz po północnej stronie Unruga koło ul. Podgórskiej) - 127+16 m2 x 30 zł/m24290 zł
10Stworzenie trawnika w miejsce usuniętej kostki - nowy trawnik z siewu (na płaskim terenie) + częściowa wymiana ziemi: 127+16 m2 x 30 zł/m24290 zł
11Obrzeża wokół nowego obszaru zieleni po południowej stronie ul. Unruga: 50 zł/mb x 98 mb (obrzeża po stronie północnej ul. Unruga liczone w ramach chodników/dróg rowerowych)4900 zł
12Pielęgnacja 3-letnia zieleni1287 zł
13Budowa wiaty rowerowej przy ul. Podgórskiej 160000 zł
14Nowy chodnik koło nowej wiaty rowerowej przy ul. Podgórskiej 1 (32 m2 x 415 zł/m2) i koło przejścia przy Unruga 9013280 zł
15Krawężnik wokół nowego chodnika przy Podgórskiej 1 (obniżony do poziomu jezdni) - 21 mb x 162 zł/mb3402 zł
16Słupki zapewniające widoczność przy skrzyżowaniu koło Podgórskiej 1 (29 szt x 213 zł/szt)6177 zł
17Projekt odwodnienia wyniesionego przejścia i przejazdu przez ul. Boisko (10% kosztu)3000 zł
18Projekt budowlany (10 procent wartości prac budowlanych z wyjątkiem tych, których projekt jest wliczony w cenę, czyli dróg rowerowych, oraz z wyjątkiem oznakowania poziomego oraz pielęgnacji zieleni)15540 zł
19Projekt organizacji ruchu (20 procent wartości oznakowania poziomego oraz pionowego oraz elementów BRD)3096 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 281632 zł



Komentarze


Ten projekt nie posiada komentarzy