Wyposażenie Trolejbusów w defibrylatory AED i przeszkolenie pracowników PKT.

Zweryfikowany negatywnie (niemożliwy do realizacji)
Piotr Kubiszewski (prk.toja@gmail.com)
projektodawca

Skrócony opis projektu

26 stycznia defibrylator z pociągu PKM uratował życie pasażera na peronie. Takich przykładów z Polski w 2020 roku są dziesiątki. Zawał serca czy inna przyczyna nagłego zatrzymania krążenia nie wybiera czasu i miejsca zdarzenia. Dotyczy każdego i w każdej sytuacji, a zdecydowana większość ma miejsce NIE w szpitalu gdy jesteśmy pod opieką lekarzy. Nie czekajmy na karetkę pogotowia bo mamy kilka minut na uratowanie komuś życia. Defibrylatory AED w trolejbusach to zabezpieczenie przestrzeni publicznej Gdyni o największym nagromadzeniu mieszkańców. Na terenie naszego miasta jest niewiele ogólnodostępnych tego typu urządzeń. Możemy to zmienić. Uczyńmy ratowanie życia łatwym !


Charakter projektu

Miejski

Typ projektu

Projekt duży

kategorie projektu

przestrzeń publiczna, edukacja, zdrowie i polityka społeczna


Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji


Numery i obręby działek


Własność działek

---

Szczegółowy opis projektu

Założenia:
1. Ostatnie kilka miesięcy powinno nam uświadomić co znaczy ludzkie życie. Pandemia miała wpływ na nasze zdrowie doprowadzając bezpośrednio lub pośrednio do wielu przypadków nagłego zatrzymania krążenia. Głośno było o zdarzeniu z końca stycznia gdy defibrylator z pociągu PKM-ki uratował człowieka na peronie. Kluczowa dla przeżycia jest wczesna defibrylacja w ciągu pierwszych kilku minut. Bez defibrylatora AED szanse na przeżycie wynoszą tylko około 5%, a z defibrylatorem 70%!!! Ile w dzisiejszej sytuacji możemy czekać na karetkę pogotowia? Dlatego wyposażenie trolejbusów w defibrylatory zabezpieczy nie tylko pasażerów przebywających w pojazdach ale także wszystkich znajdujących się na głównych ciągach komunikacyjnych miasta i w ich pobliżu! Powinny to być w pełni automatyczne, nowoczesne i intuicyjne w obsłudze urządzenia, które są kompatybilne ze sprzętem znajdującym się w karetkach pogotowia. Muszą posiadać uruchamiany automatycznie tz. "asystenta RKO", który po przez metronom i komunikaty głosowe udzieli pełnego wsparcia i pokieruje osobę obsługującą defibrylator. Urządzenia nie mogą wymagać od obsługującego instalacji jakichkolwiek dodatkowych akcesoriów podczas akcji ratunkowej na dzieciach.
Umieszczenie defibrylatorów w środkach komunikacji miejskiej jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż montaż na zewnątrz budynków. Będzie to stanowić rdzeń pod miejską sieć AED obejmującą wszystkie dzielnice Gdyni, która może być rozbudowywana dzięki projektom dzielnicowym, a także w ramach innych projektów niż BO. Taka miejska sieć AED to dziś standard w miastach UE. Także kilka Polskich miast posiada taką sieć - dołączmy do czołówki.
2. Drugim elementem jest przeszkolenie pracowników Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w zakresie obsługi defibrylatora AED. Dostawca defibrylatorów musi w ramach zakupu przeszkolić 300 pracowników.

Projektowanie uniwersalne

Tak

Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji

Projekt zakłada realizację dwóch celów:
1. Zabezpieczenie głównych ciągów komunikacyjnych miasta wraz z otaczającą je przestrzenią publiczną przed zagrożeniem jakie niesie Nagłe Zatrzymanie Krążenia, poprzez wyposażenie trolejbusów w pełni automatyczne, nowoczesne i intuicyjne defibrylatory AED.
2. Przeszkolenie pracowników Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej z obsługi defibrylatora AED, pozwoli na oswojenie się z sytuacją gdy zajdzie potrzeba udzielenia pierwszej pomocy.

Przybliżone koszty realizacji projektu

Lp. Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) Koszt (cena x ilość)
1Zakup 100 defibrylatorów AED do trolejbusów wraz z rocznymi kosztami utrzymania - 100 x 5 300 = 530 000530000 zł
2Zakup 100 szafek/uchwytów do montażu AED wraz z oznakowaniem trolejbusów - 100 x 700 = 70 000 70000 zł
3Przeszkolenie 300 pracowników PKT z obsługi defibrylatora AED 10000 zł
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: 610000 zł

Załączniki



Komentarze


Tomasz Arczyński

2021-02-22 17:02:14

Dlaczego tylko trolejbusy?

Piotr Kubiszewski

- Autor projektu

2021-02-23 15:16:28

Dzień dobry.
Tylko trolejbusy gdyż:
1. Wszystkie poruszają się po głównych arteriach miasta o największym natężeniu ruchu, czyli tam gdzie ryzyko nagłego zatrzymania krążenia jest największe.
2. Planowana jest rozbudowa linii trolejbusowej z końcowym przystankiem na Platynowej na Pogórzu.
3. Nowe elektryczne autobusy, które mają być w tym roku, mają mieć już na wyposażeniu defibrylatory AED.
4. Wyposażenie całego taboru (trolejbusy + autobusy) nie zmieściłoby się w limicie finansowym wyznaczonym dla projektu miejskiego.