"Hala Sztuki- Sztuka Hali"- Projekt dzielnicowy artystyczno-badawczy służący dogłębnemu poznaniu Gdyńskich Hal Targowych oraz opisaniu historii tego miejsca językiem sztuki. (7)
Skrócony opis projektu
Projekt miejski HALA SZTUKI - SZTUKA HALI jest okazją do poznania Gdyńskich Hal
Targowych oraz twórczego uczestnictwa w powstawaniu unikatowej publikacji, opartej
zarówno na przesłankach historycznych, jak również tych dotyczących najnowszej historii
miejsca. Projekt ten daje możliwość międzypokoleniowego dialogu pomiędzy mieszkańcami
Gdyni, opartego o wspólne poszukiwania materiałów archiwalnych oraz zaangażowanie się w
powstawanie projektu na różnych jego etapach. HALA SZTUKI - SZTUKA HALI jest wnikliwym
spojrzeniem na dziedzictwo kulturowe emblematycznego miejsca w naszym mieście -
żyjącego organizmu, jakim jest hala.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Śródmieście
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
kultura
Lokalizacja projektu - Adres
Wójta Radtkego 36, 81-355 GdyniaPolskaLokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Miejska Hala TargowaNumery i obręby działek
226201_1.0026.984, ŚRÓDMIEŚCIE 226201_1.0026.985, ŚRÓDMIEŚCIE 226201_1.0026.986,ŚRÓDMIEŚCIE 226201_1.0026.988, ŚRÓDMIEŚCIE 226201_1.0026.989, ŚRÓDMIEŚCIE
226201_1.0026.990, ŚRÓDMIEŚCIE
Własność działek
M. GdyniaSzczegółowy opis projektu
HALA SZTUKI - SZTUKA HALI jest wieloetapowym projektem artystyczno - badawczym służącym dogłębnemu poznaniu Gdyńskich Hal Targowych oraz opisaniu historii tego miejsca językiem sztuki. Myślą przewodnią będzie zaangażowanie mieszkańców w życie i historię
Gdyńskich Hal Targowych, poprzez zwrócenie uwagi na istniejące na terenie hal obiekty, zabytki, ludzi, artystów i handel, a także odwołanie się do jej tradycji, historii, kultury i przywołanie symboli. Poszczególne etapy zadania zakładają: 1 Dogłębną wizję lokalną:
spacery z przewodnikami, kwerendy - pozyskiwanie materiałów historycznych, wywiady zkupcami i innymi pracownikami Hal Targowych. Materiały te posłużą do stworzenia próby określenia tożsamości tego wyjątkowego na skalę kraju miejsca. Rezultatem tego etapu będą
konsultacje z wybranymi artystami, w celu stworzenia 2 instalacji artystycznych inspirowanych historią Hal Targowych. Instalacje te rozmieszczone będą w wybranych miejscach w obrębie Hal Targowych.
2 Warsztaty z kupcami na temat estetyzacji przestrzeni
- pracownicy Hal Targowych będą zgłębiać wiedzę z zakresu rewitalizacji i estetyzacji
podobnych miejsc. To zadanie ma pokazać efekty zmian wizerunkowych podobnych
obiektów na przestrzeni lat oraz pomóc wprowadzić dobre praktyki estetyzacyjne we
własnym zakresie.
3 Projekt i realizacja wydawnictwa artystycznego, przedstawiającego
aspekty historyczne, miastotwórcze i społeczne Hal Targowych, w oparciu o zasoby
stanowiące wynik kwerend, jak i pochodzące z prywatnych archiwów zdjęcia i zapisy. Na
potrzeby takiego wydawnictwa powstał już, rozwijający się w Halach Targowych projekt
Szyldex, który ma za zadanie gromadzić dokumentację istniejących szyldów i reklam
różnorakich działalności na terenie hal. Szyldex jest próbą przyjrzenia się inwencji twórczej
pracowników hal i szerszego spojrzenia na tematykę specyficznej estetyki tego miejsca.
4 Muzyka hal- czyli dokumentacje dźwięków hal i inspirowane nimi koncerty lub innego rodzaju
formy muzyczne- dla tej części projektu założenie budowy systemu audio na Hali
umożliwiającego ekspozycje dźwięku. Ważną częścią projektu będą warsztaty z
mieszkańcami Gdyni polegające na rejestracji “brzmienia” Gdyńskich Hal Targowych.
Warsztaty, będą edukowały mieszkańców zarówno w kontekście rejestracji dźwięków za pomocą łatwo dostępnej technologii jak i w zakresie rytmu, odczuwania danych częstotliwości a wreszcie - procesu mixu dźwięków i utworów.
Warsztaty mają na celu zainspirowanie mieszkańców do wyostrzenia swoich zmysłów oraz
wrażliwości na otoczenie w kontekście lokalnej historii, przemian zachodzących w obrębie
śródmieścia Gdyni oraz edukację związaną z nowymi technologiami w zakresie rejestracji
dźwięku. Zarejestrowane przez mieszkańców dźwięki staną się podstawą stworzonego
brzmieniowego kolażu będącym autorskim portretem hali stworzonym wraz z prowadzącym
warsztaty i mieszkańcami. Materiał zostanie wydany na płycie cd. Po zakończeniu warsztatów odbędzie się
koncert wraz z uczestnikami warsztatów przy wejściu do hali łukowej. Zarejestrowany i
wyprodukowany kolaż stanie się również podkładem audio emitowanym przez radiowęzeł
Gdyńskich Hal Targowych w wybrane dni tygodnia. Oprócz koncertu finałowego odbędą się
występy artystów, których tematem będzie autorski obraz Gdyńskich Hal Targowych. Zaproszeni artyści, wywodzący się z kręgu
muzyki elektronicznej i alternatywnej, wykonają tematyczne występy z wykorzystaniem dźwięków infrastruktury lub zainspirowane historią obiektu.
5 Całość projektu będą suplementowały gadżety popularyzującę
historię hal targowych zarówno w historycznym jak i dźwiękowym aspekcie. Planowana jest
produkcja następujących produktów: - głośników bluetooth z wygrawerowanym logiem Halo
Kultura oraz logiem “Hala Radio” (kultowy -radiowęzeł Gdyńskich Hal Targowych) - Piórników
z logiem Hala Radio - Limitowanej serii plakatów z wybranymi szyldami wybranych punktów
usługowo-handlowych z Gdyńskich Hal Targowych - Pendrive’a z wgranym tekstami
napisanymi przez dziesięciu gdyńskich artystów poświęconymi ich wizji oraz osobistemu
spojrzeniu na Gdyńskie Hale Targowe. - i inne
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem projektu jest pogłębienie wiedzy na temat Gdyńskich Hal Targowych, poszukiwanie historii i inspiracji
artystycznych w życiorysach kupców i poszukiwanie odpowiedzi na pytanie przyszłość Hal w nowej rzeczywistości XXI
wieku poprzez język sztuki. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby: budowania więzi z miejscem w celu
identyfikowania się z nim mieszkańców, dbania o swoje bliskie otoczenie w celu jego zachowania i
zindywidualizowania, kształtowanie lokalnego patriotyzmu
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Pogadanki, spotkania, warsztaty prowadzone przez historyka | 4000 zł |
2 | Praca historyka - przygotowywanie materiałów | 2000 zł |
3 | Materiały i dokumentacja po spotkaniach. | 2000 zł |
4 | Spacery po Hali z udziałem historyka. | 1500 zł |
5 | Spacery po Hali z artystami, architektami i specjalistami. | 3000 zł |
6 | Materiały i dokumentacja spacerów | 1500 zł |
7 | Warsztaty fotograficzne | 8000 zł |
8 | Materiały na warsztaty | 5000 zł |
9 | Materiały i dokumentacja warsztatów | 1000 zł |
10 | Zajęcia plastyczne | 5000 zł |
11 | Materiały na zajęcia plastyczne | 3500 zł |
12 | Materiały i dokumentacja zajęć | 500 zł |
13 | Warsztaty pod kierunkiem moderatora/specjalisty z obszaru społeczno-twórczego | 4000 zł |
14 | Wykonanie map sentymentalnych hali | 6000 zł |
15 | Wykonanie dzieł przez 2 artystów plastyków dla 2 lokalizacji na hali- prace koncepcyjne i projektowe | 4000 zł |
16 | Wykonanie dzieł przez 2 artystów plastyków dla 2 lokalizacji na hali- realizacja | 45000 zł |
17 | Wykonanie projektu i wydruk fotobooka o Hali. | 15000 zł |
18 | Stworzenie utworów muzycznych inspirowanych Halą- warsztaty, koncert i wydanie płyty. | 20000 zł |
19 | Promocja projektu- Stworzenie pod strony www projektu w ramach portalu wydziału Kultury. | 2000 zł |
20 | Obsługa graficzna projektu | 4000 zł |
21 | Administrowanie mediami społecznościowymi przez czas trwania projektu | 4000 zł |
22 | Koordynacja projektu | 6000 zł |
23 | Materiały- bannery, ulotki | 2000 zł |
24 | Gadgety z projektu dla mieszkańców. Koszulki, kubki długopisy, ołówki, notesy etc. | 15000 zł |
25 | Wynajem powierzchni na potrzeby warsztatów i spotkań. | 6000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 170000 zł |