Sprowadzenie i remont zabytkowego trolejbusu przegubowego Ikarus 280E celem upamiętnienia ważnego rozdziału gdyńskiej komunikacji trolejbusowej
Skrócony opis projektu
Wspólnie przywróćmy przegubowy trolejbus Ikarus 280E na gdyńskie ulice! Ikarus 280E to jeden z najbardziej charakterystycznych pojazdów komunikacji miejskiej w historii Gdyni. W latach 1990-2002 woził pasażerów, głównie na linii 25, stąd na trwałe wpisał się w krajobraz gdyńskich ulic, w szczególności Morskiej i 10 Lutego. W latach 1988-94 MPK Gdynia wykonały 9 trolejbusów w oparciu o nadwozia wycofywanych z eksploatacji autobusów przegubowych Ikarus 280. Pojazdy te stanowią więc świadectwo gdyńskiej myśli technicznej.
Setne urodziny Gdyni to okazja, by pozyskać cenny i unikatowy eksponat, który na trwałe pozostanie w zasobach Miasta.
Dlatego bardzo prosimy o głosy.
Charakter projektu
Miejski w ramach Jubileuszowego Budżetu Obywatelskiego (JBO)
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
inna
Lokalizacja projektu - Adres
Zakręt do Oksywia 1, 81-244 GdyniaLokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Trolejbus będzie kursował po Gdyni, natomiast stacjonować będzie w bazie PKT GdyniaNumery i obręby działek
/nie dotyczy/Własność działek
Szczegółowy opis projektu
Wspólnie przywróćmy przegubowy trolejbus Ikarus 280E na gdyńskie ulice! Ikarus 280E to jeden z najbardziej charakterystycznych pojazdów komunikacji miejskiej w historii Gdyni. W latach 1990-2002 woził pasażerów, głównie na linii 25, stąd na trwałe wpisał się w krajobraz gdyńskich ulic, w szczególności Morskiej i 10 Lutego. W latach 1988-94 MPK Gdynia wykonały 9 trolejbusów w oparciu o nadwozia wycofywanych z eksploatacji autobusów przegubowych Ikarus 280. Pojazdy te stanowią więc świadectwo gdyńskiej myśli technicznej.
Projekt ma na celu zachowanie tego dziedzictwa technicznego oraz umożliwienie przyszłym pokoleniom poznania wyjątkowego środka transportu, który był integralną częścią miejskiego krajobrazu.
Renowacja trolejbusu Ikarus 280E obejmuje przywrócenie jego oryginalnego wyglądu, a także zapewnienie jego dostępności jako eksponatu w kursach zabytkowych linii trolejbusowych (np. linia 326) lub w ramach wydarzeń historycznych, takich jak parady zabytkowych pojazdów.
Projekt ma także na celu popularyzację wiedzy na temat historii komunikacji miejskiej w Gdyni oraz promowanie zrównoważonego transportu, przypominając o roli trolejbusów w rozwoju ekologicznym miasta. Dzięki temu, Gdynia mogłaby stać się miejscem, w którym ożywa historia transportu miejskiego, zachowując przy tym trolejbusy jako symbol innowacyjnego podejścia do transportu publicznego.
Trolejbusy Ikarus 280, mimo, że w Gdyni już dawno nie kursują, to zachowały się do dnia dzisiejszego m.in. w Budapeszcie, gdzie powoli są wycofywane z eksploatacji liniowej. Jest to więc ostatni moment, by kupić pojazd, który jest w służbie czynnej, co przekłada się na jego sprawność i standard utrzymania.
Jednocześnie - setne urodziny Gdyni to okazja, by również w obszarze komunikacji miejskiej, tak ważnej dla rozwoju naszego miasta, pozyskać eksponat, który na trwałe pozostanie w zasobach miasta (przedsiębiorstwa PKT Gdynia) i będzie częścią turystycznej floty zabytkowych trolejbusów.
Dlatego bardzo prosimy o głosy.
Projektowanie uniwersalne
Nie
Uzasadnienie projektowania uniwersalnego:
Pojazdy Ikarus Serii 280 są wysokopodłogowe, gdyż taki był wówczas standard produkcji autobusów komunikacyjnych.
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem projektu jest przywrócenie do użytku jednego z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów komunikacji miejskiej: Ikarusa 280E, który stanowi ważny element historii transportu publicznego w Gdyni. Pojazdy te obsługiwały pasażerów w latach 1990-2002, na trwale wpisując się w krajobraz gdyńskich ulic. Ikarusy zostały te zostały wyprodukowane w gdyńskich warsztatach trolejbusowych (na bazie spalinowych autobusów), stanowią więc świadectwo gdyńskiej myśli technicznej.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Zakup trolejbusu Ikarus 280T z zasobów w Budapeszcie | 10000 zł |
2 | Transport pojazdu z Budapesztu do Gdyni | 10000 zł |
3 | Remont i przystosowanie pojazdu do pracy jako gdyński zabytek | 80000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 100000 zł |