Budowa odcinka drogi rowerowej omijającej przystanek Nałkowskiej (kier. Dąbrowa)
Skrócony opis projektu
Razem poprawmy system ścieżek rowerowych w Gdyni! Gdyńskie drogi rowerowe cały czas nie stanowią spójnego i bezpiecznego systemu. Zmieńmy to głosując w Budżecie Obywatelskim. Wspólnie rozpocznijmy działania na rzecz kolejnego etapu tworzenia infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej, przy przystanku Nałkowskiej 02 (kier. Dąbrowa).
Każdy z nas jest pieszym - powinien on mieć bezpieczną przestrzeń, zwłaszcza w tak newralgicznym miejscu jak przystanek Nałkowskiej 02!
Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację. Dlatego zachęcamy do głosowania!
Charakter projektu
Dzielnicowy, Karwiny
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
komunikacja i organizacja ruchu
Lokalizacja projektu - Adres
ulica Wielkopolska, przyst. Nałkowskiej 02Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
ulica Wielkopolska, przyst. Nałkowskiej 02, za wiatą przystankowąNumery i obręby działek
665/1, 675, 674, 671/1 oraz 677 - obr. Karwiny (pas drogowy)Własność działek
M. Gdynia, Skarb PaństwaSzczegółowy opis projektu
Razem poprawmy system ścieżek rowerowych w Gdyni! Gdyńskie drogi rowerowe cały czas nie stanowią spójnego i bezpiecznego systemu. Zmieńmy to głosując w Budżecie Obywatelskim. Wspólnie rozpocznijmy działania na rzecz kolejnego etapu tworzenia infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej, przy przystanku Nałkowskiej 02 (kier. Dąbrowa).
Ulica Wielkopolska stanowi część ważnej w skali Gdyni trasy rowerowej. Mimo to i mimo wielomiesięcznej przebudowy tzw. Węzła Karwiny niefunkcjonalne rozwiązanie polegające na pozostawieniu drogi rowerowej przed przystankiem zostało jedynie wyremontowane. Brak drogi rowerowej omijającej wiatę przystankową przyst. Nałkowskiej 02 (kier. Dąbrowa).
powoduje zamieszanie i zagrożenia W efekcie stworzenia ciągu pieszo-rowerowego zamiast drogi rowerowej i pieszej pasażerowie stoją tam, gdzie jeżdżą rowery, natomiast rowerzyści mogą przejeżdżać między wiatą przystankową a stojącym autobusem. Powoduje to niekomfortowe sytuacje, tym bardziej, że przedmiotowa droga rowerowa to główna trasa dojazdowa do wszystkich południowo-zachodnich osiedli.
Obecne rozwiązanie, choć nowo-zaprojektowane nie spełnia żadnych standardów określonych przez miasto Gdynia i Obszar Metropolitalny. Zgodnie ze standardami budowy dróg rowerowych miasta Gdyni („Aktualizacja i integracja standardów technicznych dla infrastruktury rowerowej w Gdańsku, Gdyni i Sopocie”) ruch rowerowy w obrębie zatok przystankowych powinien być poprowadzony za przystankiem w celu minimalizacji kolizji. Podobne rozwiązania przewidują Wytyczne i rekomendacje w zakresie standardów
budowy infrastruktury rowerowej dla samorządów i zarządców dróg Obszaru Metropolitalnego Gdańsk- Gdynia-Sopot oraz rekomendacje wydane przez Ministerstwo Infrastruktury (Kiedy przystanek usytuowany jest w zatoce, eliminowanie zagrożenia polega na takim poprowadzeniu drogi dla rowerów, aby oddzielić w sposób bezpieczny pasażerów dochodzących do przystanku i oczekujących na środek komunikacji publicznej (autobus, trolejbus czy tramwaj) od rowerzystów). Z bliżej nieznanych przyczyn urzędnicy uznali, że dokumenty te ich nie obowiązują. Dlatego mieszkańcy muszą kolejny raz wziąć sprawy w swoje ręce i naprawić błędy urzędników!
Projekt przewiduje zmianę organizacji ruchu poprzez:
- budowę odcinka drogi rowerowej wzdłuż ulicy Wielkopolskiej za ulicą Nałkowskiej o długości około 50 metrów
- oznakowanie poziome i pionowe
W ten sposób ruch rowerowy zostanie bezpiecznie oddzielony od pieszego, a pasażerowie ZKM będą mogli bez obaw wysiadać z trolejbusów i autobusów. Kluczowe w projekcie jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni właśnie dla pieszych. Ważne jest, aby projektować ciągi pieszo-rowerowe zgodnie z odpowiednimi standardami bezpieczeństwa, zapewniając wystarczającą przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, odpowiednią sygnalizację i oznakowanie, oraz starając się minimalizować konflikty między użytkownikami drogi.
Im lepsze warunki do poruszania się rowerem, tym więcej mieszkańców wybierze rower. Im. Więcej gdynian wybierze rower, tym mniejsze będą korki na ulicach, tym mniejszy tłok będzie w komunikacji miejskiej, tym czystsze będzie powietrze, zaś ulice cichsze i bezpieczniejsze. Każdy z nas jest rowerzystą – część dojeżdża rowerem do pracy, inni do szkoły, zaś jeszcze inni wybierają rower jako rekreację. Stąd dalszy rozwój dróg rowerowych to same korzyści dla miasta i wszystkich jego mieszkańców.
Dlatego zachęcamy wszystkich do głosowania na nasz projekt!
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Celem projektu jest wsparcie zrównoważonej mobilności w mieście Gdynia poprzez poprawę bezpieczeństwa i komfortu niechronionych grup uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów budowę drogi rowerowej za przystankiem na Nałkowskiej 02 oraz przy przystanku Karwiny PKM 02. Dzięki projektowi powstanie bezpieczna i wygodna dla użytkowników droga rowerowa.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Budowa drogi rowerowej wraz z oznakowaniem | 224000 zł |
2 | Dokumentacja projektowa (20%) | 56000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 280000 zł |