Niedzielne Mikrokoncerty u Franciszkanów.
Skrócony opis projektu
Włączmy więcej muzyki klasycznej w gdyńską codzienność! Niech stanie się nasza wspólna, codzienna, dostępna, nie incydentalno-wydarzeniowa. Zorganizujmy 3 mikrokoncerty muzyki klasycznej w październiku, listopadzie i grudniu 2025 r. w Kościele pw. św. Antoniego i stwórzmy nowy trend! Koncerty niech będą krótkie (max 45 min), wokalno-instrumentalne, repertuar światowy oraz trójmiejski, wykonane przez artystów związanych z Gdynią. Dla gdynian wierzących i niewierzących, otwartych na kulturę tworzoną lokalnie. Pokażmy, że główne Wzgórze Gdyni może tętnić muzyką na co dzień, a zaproszeni są wszyscy, szczególnie ci którzy nie mogą lub nie chcą wyjeżdżać do instytucji kultury z sąsiednich miast.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Wzgórze Św. Maksymiliana
Typ projektu
Projekt mały
Kategorie projektu
kultura, edukacja
Lokalizacja projektu - Adres
Kościół pw. św. Antoniego, Sanktuarium Matki Bożej Królowej Matki Nadziei w Gdyni, ul. Ujejskiego 40.Lokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Jest to jeden z najlepiej widocznych i najbardziej rozpoznawalnych punktów w Gdyni, miejsce kultu, odwiedzin i pielgrzymek, ale też naturalna "sala koncertowa", w której może tętnić życie muzyczne.Numery i obręby działek
Własność działek
---Szczegółowy opis projektu
Proponujemy realizację 3 mikrokoncertów o czasie trwania do 45 minut, które dzięki miesięcznym odstępom czasowym i regularności wprowadzić mają stałą obecność muzyki klasycznej na Wzgórzu św. Maksymiliana oraz poszerzą codzienną ofertę kulturalną Gdyni. W planie mamy współpracę przede wszystkim z lokalnym, gdyńskim środowiskiem muzyków oraz zakomunikowanie gdyńskiej i trójmiejskiej publiczności, że nie trzeba jeździć do okolicznych miast, warto natomiast przyjechać do Gdyni, by usłyszeć perły klasycznej muzyki wokalno-instrumentalnej.
W programie koncertów znajdą się utwory sakralne od Baroku, po Współczesność ukazujące wspólną, europejską tradycję kulturową. Skorzystamy z kompozycji z tzw. repertuaru światowego (Bach, Brahms, Rheinberger i in.), których zestawimy z kompozytorami Trójmiejskimi (Schmiedtlein, Gronau, Janca) oraz jednym z muzycznych patronów Gdyni: Feliksem Nowowiejskim. Program koncertów dopełniony zostanie przez kompozycje sakralne żyjących, związanych z Trójmiastem kompozytorów: Renate Stivrina (aktualnej tytularnej organistki Parafii pw. św. Antoniego), Katarzyny Brochockiej i Adama Diesnera. Publiczność będzie mogła obcować nie tylko z dziełami dawnych mistrzów, ale także z utworami i osobami tworzących aktualnie, dla nas, kompozytorów. Kościół ten jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów na mapie Gdyni, posiada tradycję jako "sala koncertowa", przestrzeń wypełniana muzyką, jednakże, w ostatnich latach, bez ujednoliconej, spójnej wizji artystycznej i oferty kulturalnej.
Naszą działalnością niejako zrewitalizujemy działające tu niegdyś Centrum Kultury Chrześcijańskiej oraz pokażemy, że muzyka chrześcijańska, to nie tylko "ogniskowe piosenki oazowe", a wysublimowana muzyka najwyższej próby, wykonywana przez wysokiej klasy artystów z imponującym dorobkiem artystycznym.
Podobnie jak Katedra Notre Dame w Paryżu, tak też cała muzyka klasyczna - także sakralna - jest wspólnym europejskim dziedzictwem kulturowym, a świątynie mogą być postrzegane nie tylko jako centra duchowości, ale także centra kultury. Zakomunikowanie takiego podejścia do kultury oraz miejsc o proweniencji chrześcijańskiej pozwolić może na uczestnictwo w koncertach także osobom niezwiązanym z duchowością chrześcijańską.
Jak pokazał "testowy", koncert w lutym ("Mam dość!" Mikrokoncert niedzielny zorganizowany przez Autora niniejszego Projektu), gdynianie mają potrzebę i dużą chęć uczestnictwa w takich, niezobowiązujących, niewymagających przygotowań, przystępnych w formie, a bogatych w treść koncertach. Sięgając po ambitny repertuar i mieszając tzw. repertuar światowy z kompozycjami lokalnych twórców nie tylko zapraszamy do wspólnych przeżyć estetycznych, ale także będziemy edukowali oraz wspólnie poszukiwali punktów styku muzyki tworzonej przed dziesiątkami lat z rzeczywistością "tu i teraz". Pokażemy zatem, że koncerty sakralnej muzyki klasycznej nie muszą być niezrozumiałe, długie i trudno przyswajalne bez odpowiedniego przygotowania. Wszystkie utwory będą odpowiednio, w sposób przystępny omówione, a tekst podany także w tłumaczeniu na język polski.
Etapy realizacji projektu:
1. Wyłonienie i zakontraktowanie wykonawców.
2. Uzgodnienie i przygotowanie repertuaru.
3. Realizacja koncertów
4. Promocja (trwająca na każdym etapie realizacji, ukazująca pracę wykonawców przed koncertami, same koncerty, reakcje publiczności)
5. Dokumentacja audiowizualna (zdjęcia/filmiki wideo).
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Niedzielne Mikrokoncerty u Franciszkanów to projekt mający na celu włączenie muzyki klasycznej w krwiobieg Gdyni. Niech Gdyńskie Wzgórze św. Maksymiliana regularnie wypełnia muzyka klasyczna w jednym z najbardziej rozpoznawalnych punktów Gdyni, naturalnej sali koncertowej, miejscu odwiedzin i pielgrzymek - Kościele pw. św. Antoniego na Wzgórzu św. Maksymiliana. Gdynianie zasługują na więcej muzyki klasycznej lokalnie, by móc po sąsiedzku, wśród przyjaciół celebrować codzienność.
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Honoraria dla wykonawców | 15000 zł |
2 | Projekt i druk materiałów promocyjnych (plakaty/programy/ulotki) | 1000 zł |
3 | Honorarium za koordynację zadania | 2000 zł |
4 | Honorarium za dokumentację audiowizualną projektu | 2000 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 20000 zł |