Miasteczko ruchu drogowego z oznakowaniem i sygnalizacją świetlną do nauki jazdy dla dzieci przy Szkole Podstawowej nr 23 (3)
Skrócony opis projektu
Projekt jest skierowany do każdego mieszkańca Gdyni, w szczególności do dzieci i młodzieży bez względu na to czy są osobami z niepełnosprawnością czy też nie.
Na zniszczonym placu przy SP23 powstanie blisko centrum miejsce do nauki poprzez zabawę i to na świeżym powietrzu. Miejsce, w którym każdy członek rodziny znajdzie coś dla siebie.
Zapraszam do głosowania.
Charakter projektu
Dzielnicowy, Wzgórze Św. Maksymiliana
Typ projektu
Projekt duży
Kategorie projektu
sport i rekreacja, edukacja
Lokalizacja projektu - Adres
Ul. Grottgera 19, GdyniaLokalizacja projektu - Opis lokalizacji
Miejsce na nowy plac manewrowy dla rowerów znajduje się w sercu dzielnicy Wzgórze Świętego Maksymiliana. Takiego miejsca do bezpiecznej nauki przepisów drogowych oraz jazdy jednośladem brakuje wśród okolicznych dzielnic. Obecnie zniszczony plac betonowy leżący w bezpośredniej bliskości budynku szkoły jest idealny na zmienienie go w manewrowy plac do nauki jazdy rowerem i przepisów poprzez zabawę na świeżym powietrzu i ciekawą aranżację, z łatwym dostępem dla wszystkich mieszkańców, w szczególności dla dzieci i młodzieży.Numery i obręby działek
226201_1.0030.1074, 226201_1.0030.1075, 226201_1.0030.1090,Własność działek
M. GdyniaSzczegółowy opis projektu
Projekt polega na przystosowaniu obecnie istniejącego placu betonowego na tyłach Szkoły Podstawowej nr 23 w Gdyni do zadań edukacyjno-rekreacyjnych.
Obecna nawierzchnia wymaga przygotowania poprzez wyrównanie istniejących pęknięć, które mogą powodować wypadki wśród młodzieży szkolnej. Planowane jest następnie zastosowanie wodoprzepuszczalnej nawierzchni mineralno-epoksydowej, która jest przyjazna dla wózków inwalidzkich, dziecięcych, rowerów i rolek, co bezpośrednio odpowiada za bezpieczeństwo i komfort użytkowania. Jest to ekologiczna nawierzchnia, charakteryzująca się wysoką trwałością, przeznaczoną do wieloletniej eksploatacji. Nawierzchnia mineralno-epoksydowa jest w pełni przepuszczalna dla wody, przez co nie wymaga konstruowania systemów odprowadzania wody. Zachowuje stabilny, niezmienny kształt przy zmiennych warunkach pogodowych panujących w Polsce. Nie wypłukuje się, nie powstają na niej kałuże, koleiny. Charakteryzuje się bardzo dobrą mrozoodpornością.
Na tak przygotowanej nawierzchni zostaną wymalowane pasy ruchu oraz pasy przejścia dla pieszych. W późniejszych etapach planowane jest jeszcze wykonanie gier podwórkowych pomiędzy pasami ruchu.
Miasteczko rowerowe zostanie zaprojektowane w taki sposób, aby jak najbardziej realnie odwzorować warunki panujące na drodze i, co za tym idzie, aby jak najlepiej przygotować dzieci i młodzież do bezpiecznego poruszania się w przestrzeni ruchu drogowego. Umożliwią to między innymi pionowe mini znaki drogowe oraz sygnalizacja świetlna. Dzięki możliwości ich przemieszczania będzie można zmieniać sytuację na drodze, a także przedłużyć trwałość eksploatacji. W okresie zimowym będą chowane do wnętrza budynku, a podczas apeli ustawiane z boku. Dzięki temu wykorzystywana dotychczas przestrzeń nie zmieni całkowicie swego przeznaczenia, a plac rowerowy nada mu nowe znaczenie.
Zamontowanie stojaka na rowery umożliwi użytkowanie tego terenu przez większą ilości osób oraz utrzymanie jej w porządku. Niestety, już obecnie brakuje tam koszy na śmieci, dlatego do projektu został dołączony jeden kosz do segregacji odpadów. Wzięta jest również pod uwagę tablica informująca o ewentualnej dotacji oraz regulaminie miasteczka.
Projekt ten nie narusza konstrukcji budynku, ani nie zmienia przeznaczenia terenu, dlatego nie wymaga projekt budowlanego. Ulepsza się jedynie ten teren poprzez naprawę nawierzchni, co znacznie obniża koszty projektu.
Bardzo popularne, również wśród gdynian, staje się przemieszczanie rowerem i hulajnogą. Coraz więcej osób zamienia samochód na ten środek lokomocji. Miasto Gdynia buduje coraz więcej ścieżek do tego przystosowanych, promując zdrowy styl życia. Są to jednak ścieżki szybkiego przemieszczania się, niedostosowane do wymagań najmłodszych, uczących się jazdy dzieci i młodzieży. Brakuje dla nich przestrzeni, aby nauczyć się bezpiecznego korzystania z tej infrastruktury. Miasteczko ruchu drogowego znajdujące się na Wzgórzu Świętego Maksymiliana jest idealnym rozwiązaniem tego problemu. Jest umiejscowione w centrum Gdyni, w bezpiecznej okolicy, na ogrodzonym terenie szkoły, dostępnego dla wszystkich mieszkańców. Poza tym dzięki istniejącej już przestrzeni, stworzenie w tym miejscu palcu rowerowego znacznie obniża koszty całego przedsięwzięcia, rewitalizując i upiększając cały teren szkoły.
Poprzez rewitalizację już istniejącego placu teren zyska nowe życie oraz zachęci całą rodzinę do spędzania czasu na świeżym powietrzu. Dzięki dużej przestrzeni nawet w czasach reżimu sanitarnego z powodu Covid-19 będzie to możliwe.
Projekt jest skierowany dla każdego mieszkańca Gdyni, w szczególności do dzieci i młodzieży bez względu na to, czy są osobami z niepełnosprawnością czy też nie. Zaplanowana płaska, antypoślizgowa nawierzchnia zapewni bezpieczeństwo poruszania się zarówno jednośladów jak i trój- oraz czterokołowcom, np. osobom na wózkach inwalidzkich. Ponadto miasteczko ruchu drogowego mieszczące się w bezpiecznym, przyjaznym środowisku szkolnym zachęci osoby z niepełnosprawnościami, aby wraz z całymi rodzinami czynnie i w formie zabawy uczyły się prawidłowego poruszania się po jezdni. Dzięki ciekawym warsztatom, które są zaplanowane w kolejnych etapach projektu, osoby zdrowe będą mogły zapoznać się z trudami poruszania się osoby z niepełnosprawnością i przez chwilę usiąść na wózku i w ten sposób spróbować poruszania się po miasteczku.
Projektowanie uniwersalne
Tak
Cel projektu i uzasadnienie potrzeby jego realizacji
Istnieje potrzeba stworzenia w Gdyni miejsca do nauki bezpiecznego poruszania się po jezdni zarówno pieszo jak i na rowerze. Miasto posiada wiele ścieżek rowerowych, istnieje rozbudowana infrastruktura, jednak brak jest placów do nauki jazdy. Przekształcane są duże przestrzenie np. w boiska ze sztuczną trawą bądź z nawierzchnią bezpieczną, po których nie można jeździć rowerem czy hulajnogą. Betonowy plac na terenie SP nr 23 to miejsce wręcz stworzone do nauki jazdy hulajnogą czy na wózku
Przybliżone koszty realizacji projektu
Lp. | Składowe części zadania (m.in. opis, cena ilość) | Koszt (cena x ilość) |
---|---|---|
1 | Przygotowanie podłoża pod nawierzchnie wodoprzepuszczalną | 18000 zł |
2 | Wodoprzepuszczalna nawierzchnia mineralno-epoksydowa (450m2) | 72000 zł |
3 | Projekt wymalowania ścieżek wraz z planami miasteczka ruchu drogowego | 3500 zł |
4 | Wymalowanie ścieżek | 5000 zł |
5 | Mini znaki drogowe (19szt.) | 1000 zł |
6 | Podstawa metalowa pod znaki drogowe(16szt.) | 700 zł |
7 | Sygnalizacja mobilna – Sygnalizator dwu i trzykomorowy dla ruchu pieszo-kołowego (2 szt.) | 6500 zł |
8 | Tablica informacyjna wraz z regulaminem miasteczka | 1500 zł |
9 | Stojak na rowery (1 szt) | 1500 zł |
10 | Kosze do segregacji odpadów (1szt) | 2200 zł |
Przybliżony łączny koszt realizacji projektu: | 111900 zł |